Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzierżoniów: Kupili autobusy, których nie było gdzie tankować

Małgorzata Moczulska
W Wałbrzychu jeżdżą aż 33 autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG
W Wałbrzychu jeżdżą aż 33 autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG fot. dariusz gdesz
Nowe i ekologiczne autobusy zamiast jeździć po ulicach Dzierżoniowa stały w zajezdni, bo nie było je gdzie tankować.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Dzierżoniowie na początku 2009 roku zakupiło dwa supernowoczesne autobusy napędzane gazem. Każdy za prawie milion złotych.
Władze przedsiębiorstwa chwaliły się zakupem i obiecywały inną jakość usług. To miała być prawdziwa rewolucja na lokalnym rynku usług komunikacyjnych: nowiutkie, przestronne autobusy, ekologiczne i tańsze w użytkowaniu. Miała, bo zaraz po zakupie okazało się, że aut nie ma gdzie... tankować. Na zwykłej stacji trwałoby to kilkanaście godzin, a najbliższa, przystosowana dla dużych pojazdów, znajduje się w Wałbrzychu.

- Nie przewidzieliśmy takich problemów - przyznaje Augustyn Mądrala, prokurent Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Dzierżoniowie. W efekcie autobusy stały w zajezdni, były używane tylko z konieczności. - Wyjazdy do Wałbrzycha tylko po to, by autobusy zatankować, zwyczajnie się nie opłacały się. To jest ponad 80 kilometrów w dwie strony - tłumaczy Mądrala.

Szefostwo PKS po półtora roku poszło jednak w końcu po rozum do głowy i zamierza autobusy sprzedać. Po co mają przysparzać problemów i zajmować miejsca parkingowe w zajezdni. W dodatku kłując w oczy niezadowolonych pasażerów. Ci i tak już głośno sprawę komentują i pytają, dlaczego nikt przed wydaniem tak wielkich pieniędzy nie sprawdził, czy da się auta tankować w Dzierżoniowie i ile PKS na tej transakcji straci?

- Przecież teraz sprzedadzą te auta dużo taniej - mówi Tadeusz Toruński, wieloletni pasażer PKS. Przypomina sobie, że nowy autobus widział na trasie raz, może dwa razy.

- To zwykłe marnotrawstwo pieniędzy. Zachowują się, jakby nie mieli ich na co wydawać. A tu dworzec jak w czasach PRL-u, część autobusów ma ponad 20 lat, a ci kupują nowe, które potem stoją jak na wystawie. Za te pieniądze można było kupić co najmniej cztery inne, które codziennie jeździłyby w trasy - dodaje zdenerwowany mężczyzna.

Augustyn Mądrala tłumaczy, że autobusy są systematycznie wymieniane na nowe. Praktycznie każdego roku przedsiębiorstwo inwestuje w tabor. Niedawno zakupiono za 1,5 mln zł trzy nowe sztuki, a średnia wieku pojazdów przedsiębiorstwa stale się obniża i wynosi już tylko trochę ponad 14 lat.

- Również sprawa tankowania została dwa tygodnie temu rozwiązana - zapewnia prokurent PKS. - Od kilkunastu dni możemy już tankować w Dzierżoniowie. Ale muszę przyznać, że to sytuacja tymczasowa, bo wciąż są z tym techniczne problemy - dodaje. Jednak zapewnia, że właśnie dlatego zarząd PKS podjął decyzję, by auta sprzedać i kupić za te pieniądze inne, takie, do których tankuje się olej napędowy.

- Nie chcemy mieć znów problemów z tankowaniem gazu. A okazuje się, że dziś najbezpieczniej dla naszego przedsiębiorstwa to jednak kupować tabor napędzany tradycyjnym paliwem - dodaje Mądrala.

Autobusy napędzane gazem są średnio od 200 do 300 tysięcy złotych droższe od tych na ropę. Mimo to firmy komunikacyjne coraz częściej decydują się na takie zakupy. Po pierwsze, na taką inwestycję można uzyskać dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska, wspierającego upowszechnianie ekologicznych pojazdów. A po drugie, jest to w skali kilku lat spora oszczędność.
Wałbrzyskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, które posiada ponad 30 pojazdów na gaz, zaoszczędza w ciągu roku ponad milion złotych.

Radzą sobie

Na 91 autobusów, które obecnie posiada MPK w Wałbrzychu, aż 33 są zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG. Pod tym względem wałbrzyski przewoźnik zajmuje drugie miejsce w kraju po MPK Rzeszów, które posiada 40 takich pojazdów. Zanim jednak dyrekcja zdecydowała się na zakup, porozumiała się w tej sprawie z gazownią.

Zakład gazowniczy wybudował na terenie zajezdni przy ulicy Ludowej stację zasilania gazem, na potrzeby MPK. Mogą z niej korzystać też inni klienci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska