Dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia: Dworzec Świebodzki to zdewastowany teren, którym zainteresowani są deweloperzy

Marcin Kaźmierczak
Sroczyńska: Zaprojektowany jest nowy układ ulic obsługujący zabudowę mieszkaniową o skali śródmieścia wrocławskiego z kilkoma wysokimi budynkami
Sroczyńska: Zaprojektowany jest nowy układ ulic obsługujący zabudowę mieszkaniową o skali śródmieścia wrocławskiego z kilkoma wysokimi budynkami Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia. Anna Sroczyńska, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia opowiada o miejskich planach zagospodarowania terenu wokół Dworca Świebodzkiego.

Jakie ma Pani wspomnienia związane z Dworcem Świebodzkim?

Jako dziecko myślałam, że to budynek z bajki. Zachwyciła mnie uroda dworca – kolumny, koronkowy zegar nad wejściem, alegoryczne rzeźby, anioły, jego rozległość i plac z fontanną.

W jaki sposób można przywrócić miejskość terenowi wokół stacji?

Dzisiaj jest to teren zdewastowany, wymagający całkowitej transformacji. Odnosi się tu bardzo przykre wrażenia przestrzenne, człowiek czuje się zdezorientowany a nawet zagubiony, nie ma kierunku, w którym chciałby się udać. Należy tam wprowadzić zabudowę śródmiejską z bogactwem funkcji, dobrym programem usługowym w parterach budynków, przestrzeniami publicznymi, zielenią.

Kiedy zostanie stworzony plan miejscowy?

Aktualnie tworzona jest koncepcja przestrzenna na ok. 70 ha, pokazująca możliwości i potencjał całego obszaru. W pierwszym etapie opracowywany jest plan miejscowy w rejonie ulicy Góralskiej, wpisujący się w dużą koncepcję. Może potem będą kolejne plany w porozumieniu z właścicielem znacznej części, czyli PKP.

Teren stacji Wrocław Świebodzki to łakomy kąsek dla deweloperów.

To prawda, zainteresowanie inwestorów jest duże. W tym fragmencie tzw. śródmieścia świebodzkiego projekt planu zabezpiecza rezerwę na Aleję Śródmieścia Południowego – w tym rejonie ulicę łączącą ul. Grabiszyńską z pl. Strzegomskim. Ma to być ulica śródmiejska wyposażona w szpalery drzew, ciągi piesze i rowerowe, z komunikacją zbiorową. Zaprojektowany jest nowy układ ulic obsługujący zabudowę mieszkaniową o skali śródmieścia wrocławskiego z kilkoma wysokimi budynkami. Są wspólne przestrzenie publiczne, zieleń, tereny dedykowane dla usług, biur czy hoteli. Słowem - wielowarstwowe śródmieście miasta.

A pociągi? Znajdzie się dla nich miejsce w tej wizji?

Dworzec powinien być ważnym elementem układu komunikacyjnego miasta. Jest zlokalizowany na krawędzi Starego Miasta. Oczywiście jestem za przywróceniem funkcji kolejowej stacji Wrocław Świebodzki, która obsługiwałaby przewozy aglomeracyjne oraz ruch wewnątrzmiejski. Zawsze myślałam też o połączeniu kolejowym z portem lotniczym, może nawet z miejskim terminalem odpraw lotniskowych na samym dworcu.

Rozmawiał Marcin Kaźmierczak

Wideo

Komentarze 104

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stanisław z Biskupina

Najpierw remonty zaniedbanych linii kolejowych do Lwówka (linia zamknięta przez Koleje Dolnosląskie rok temu!)., Karpacza, Kowar, Świeradowa, Kamiennej Góry, a potem można będzie myśleć o dworcach. Najpierw pociągi, potem dworce!

k
kmiot zza Buga

A kiedy, panie, łu nas we Wsiobudce przy dworcu zrobio wreście porzundny przystanek dla dorożki mojego śwagra? Puciongu jak ni było tak ni ma, ludziska się muszom wozem kunnym do Wsiocławia wozić, a wsiadać nie ma jak - śwagier musi sam na skrzynie podsadzać ludziów, bo same rady z dyszla nie dajom.

W
Wrocławianin

Wrocławianie oczekują bazaru, gdzie można kupić tanią marchewkę, używane portki i różne klamoty z szabru, a nie dworca. I tak nikogo tu nie stać na bilety na pociąg.

W
Wrocław

Deweloperzy budzą we mnie negatywne emocje. Większość z nich to oszuści ! Głupotą będzie nie zachować tego dworca i przywrócić jego znaczenie i przeznaczenie ! Ulice zakorkowane ! Już Niemcy przed wojna mieli wizję "satelitarnego" przerzucenia ruchu samochodowego na ruch szynowy. Jest mnóstwo stacyjek na obrzeżach Wrocławia, którym należy przywrócić świetność i blask i uruchomić szybką kolej, to przynajmniej będzie z pożytkiem i ekologicznie.

w
wrocławianin

Ludzie tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, a mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

g
greenman1435

Mieszkańcy Lwówka, Karpacza, Kowar, Świeradowa i Kamiennej Góry czekają na pociągi!!!

b
bekacz

Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DD

e
emerytka

Oczywiście, ze piekny dworzec swiebodzki powinien funkcjonowac jako największy układ komunikacyjny we Wrocławiu. Ale Wrocławianom należy zapewnić przyzwoite place targowe, jak to jest na całym cywilizowanym świecie. W Paryzu w każdej dzielnicy sa np. zielone rynki, czego nie ma we Wrocławiu. Na Klecinie jest ogromny plac przy giełdzie towarowej, ale tam wstep kosztuje drożej niż do ogrodu botanicznego. DLACZEGO???A mieszka tam wokół tysiace mieszkańców.

o
ola

kompletne bzdury. po co nam kolej wrocławska? Ile jest bloków przy stacjach npl brochów, klecina, czy mikołajów? Ile tam osób by wybrało pociąg? Żeby dojechać gdzie? na świebodzki? Każdy wybiera tramwaj, autobus aby dojechac do celu. komu się chce drałować na pkp i tam się przesiadać?
Pomysłodawcy zza kierownicy biorą się za akcje bezsensu.

W
WROCLAWIAN

nie chcemy dworca. zobaczcie ile osob przychodzi na tamtejszy bazar. Glupia akcja i pompowana nie wiadomo dla kogo. Lepszy jeden duzy Dworzec Główny bez mieszania.
Takie bazary to czysty folklor, szansa dla biedniejszych, nie każdy zarabia jak kierownicy, dyrektotorzy urzędasy.

y
yy

Za lokalne linie odpowiada Urząd Marszałkowski. Nie masz pojęcia o kolei, to nie pisz takich bredni, matole.

p
pasażer KD

Bo umyjemy je twoim parszywym ryjem!
A szyny zabierzemy z linii do Sobótki, gdzie nikt nie potrzebuje torów i się marnują. I znowu będziesz płakał.

R
Roman

A co ma Michalak do torów które do niego nie należą ? to plk jak pies ogrodnika nie chce ich oddać

A
Andrzej

Proponuje tym mieszkańcom w czynie społecznym wyremontować tory bo raczej nikt inny tego nie zrobi . Póki co lokalnie Lwówek myśli o ścieżce rowerowej gdzieś lokalnej prasie ostatnio było

K
Koryn

To niesamowite, że jednemu baranowi chciało się uparcie pisać tyle komentarzy, żeby tylko wypromować spółkę w której przyszło mu pracować. Koleje Dolnośląskie czy coś w tym stylu... Nie pasuje Ci Dolny Śląsk - nie wyjeżdżaj ze swojego pipidówka.

Dodaj ogłoszenie