Dolny Śląsk ma za dużo słabych kierowców

Artur SzkudlarekZaktualizowano 
Ostatnie tygodnie były wyjątkowo tragiczne na drogach Wrocławia i okolic. Szczególnie dwa wypadki odbiły się szerokim echem. W Wielki Piątek w czołowym zderzeniu samochodu osobowego i ciężarówki, zginęła kobieta i jej trzyletnia córka. W minioną sobotę pod Osiekiem (gmina Kostomłoty) w zderzeniu trzech samochodów zginęły cztery osoby.

Co łączy oba wydarzenia? Według wstępnych ustaleń policji, oba spowodowali kierowcy, którzy wyprzedzali na trzeciego. - Jest to zmora polskich dróg - uważa Krzysztof Wicentowicz, szef instruktorów Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara.
Niestety, brawura i zła ocena sytuacji na polskich drogach to codzienność. Często im lepsza droga, tym tragiczniejsze skutki wypadków. - Zazwyczaj, podobnie jak w przypadku katastrof lotniczych, nie ma jednej przyczyny wypadku. Zawsze jest to splot różnych czynników, z który dwa mają zasadnicze znaczenie. To brawura i prędkość - mówi Adam Jasiński, prawnik Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. - Wielu kierowców uważa się za świetnych specjalistów, a często nie zwraca uwagi na podstawowe sprawy na drodze - dodaje Adam Jasiński.

Krzysztof Wicentowicz zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt. - Młodzi kierowcy są bardzo słabo wyszkoleni. Na kursach uczą się przede wszystkim przepisów i jazdy po mieście. W ogóle nie znają się na technice prowadzenia samochodu, nie wiedzą, jak zachowuje się auto w różnych sytuacjach na drodze - mówi instruktor Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara.
Czy sytuację poprawiłyby obowiązkowe badania psychologiczne kursantów? Krzysztof Wicentowicz jest sceptyczny.

Brawura, nadmierna prędkość i słabe wyszkolenie techniczne - to główne grzechy kierowców

- To niewiele da, bowiem łatwo byłoby je obejść. Wszyscy wiemy jak teraz wyglądają badania lekarskie. Trzeba lepiej szkolić kierowców. A po drugie budować drogi, które mają wydzielone pasy ruchu. Wtedy liczba tragicznych wypadków zdecy-dowanie się zmniejszy - podkreśla.

Z kolei Adam Jasiński wskazuje na to, że potrzebna jest realna kontrola prędkości na drogach. - Dziś kierowca wie, gdzie będzie fotoradar i tylko tam zwalnia. Znaki informacyjne o kontroli mogą być, ale nie powinny wskazywać konkretnego miejsca. W Niemczach np. można się spodziewać zdjęcia z fotoradaru umieszczonego na… drzewie. U nas też powinny być mniej widoczne, żeby kierowcy byli bardziej zdyscyplinowani - mówi prawnik GITD.

Wielki piątek. Droga Wrocław-Poznań koło Trzebnicy

Zginęła 3-letnia dziewczynka i jej mama


fot. nowagazeta.pl
Czytaj więcej o tym wypadku

14 kwietnia. Droga Wrocław-Strzegom koło Osieku

Zginęła policjantka, jej dwie córki i siostra


Czytaj więcej o tym wypadku

ZOBACZ TEŻ:
BLISCY POŻEGNALI LENKĘ I JEJ MAMĘ, KTÓRE ZGINĘŁY POD TRZEBNICĄ
NA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ ZGINĄŁ MOTOCYKLISTA
TRAGEDIA NA A4. SAMOCHÓD POTRĄCIŁ ROBOTNIKA

Z psychologiem Dorotą Biłyj rozmawia Artur Szkudlarek

Czy każdy kandydat na kierowcę powinien być badany?Badania psychologiczne mają na celu sprawdzić sprawność funkcji poznawczych potrzebnych do kierowania pojazdem. Badaniom takim poddawani są obowiązkowo kierowcy zawodowi, natomiast pozostali kierowcy badani są w szczególnych sytuacjach. Gdyby badaniom byli poddawani również kandydaci na kierowców, może udałoby się wyeliminować osoby, które późnej na drodze mogą być potencjalnie niebezpieczne.

Czy jakaś grupa może być szczególnie niebezpieczna?Można zadać pytanie, czy nie zwiększyć granicy wieku, od którego można starać się o prawo jazdy. Przecież 18-latkowie dopiero dojrzewają emocjonalnie, ich osobowość dopiero się kształtuje. Nie mają doświadczeń, które mogą uruchomić wyobraźnię czy zmniejszyć brawurę.

Warto więc wprowadzić powszechne badania?Myślę, że by to pozwoliło w znacznym stopniu ograniczyć liczbę wypadków. Niestety, nie każdy ma predyspozycje do sprawnego i odpowiedzialnego kierowania pojazdem. AS

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 73

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Odszkodowania

Jeśli ucierpiałeś w wypadku przy pracy, w rolnictwie, wypadku komunikacyjnym, doznałeś błędu w sztuce medycznej, posiadasz uszkodzony pojazd, doznałeś straty materialnej mienia a także dostałeś zaniżone odszkodowanie lub go nie otrzymałeś wcale zadzwoń i dowiedz się bezpłatnie, co Ci przysługuje. - tel. 509690796 lub napisz m.surma91@wp.pl

J
Ja

Tacy komentatorzy jak kierowcy. Doczytać juz sie nie chciało, że to nie ona prowadziła Audi i że nie Audi spowodowało wypadek?

K
Kobieta

Jestem młodą dziewczyną. Od niedawna mam samochód, więc doświadczonym kierowcą nie jestem. Pozwolę jednak mimo wszystko napisać, że kobiety jeżdżą ostrożniej. Nie cisną na światłach, żeby pokazać, kto tu jest szybszy, nie skaczą po pasach ruchu, nie zajeżdżają drogi i nie hamują "raz a dobrze". Panie, przez to, że są bardziej bojaźliwe na drodze, jeżdżą wolniej i nie narażają na wypadki. Panowie, jak zobaczą, że dziewczyna jedzie nieco szybciej, bo akurat zapaliło się zielone, więc "wtoczyła" się na skrzyżowanie, gazują i pędzą, bo to wstyd, żeby kobieta jechała szybciej. Stuknijcie się w głowę! Przez taką samczą ambicjonalność są wypadki. A pierniczone zawalidrogi - cysterny, tiry i inne grzmoty co robią na szosach?! Od czego jest obwodnica?!!!? Powodują koleiny, grzebią się i m.in. dlatego są wypadki.

j
jam

Za 20 lat zmieni się mentalność kierowców, nauczymy się jeździć i będzie dobrze.

Ale do tego czasu zginie 20 lat x 6.000 osób/rocznie = 120.000 osób "miasta duchów wypadków".

Jeździj tak, aby nie być w tym "mieście duchów wypadków drogowych".

A
Aga

Całkowicie się z Tobą zgodzę. Egzekucja u nas leży. Wystarczy zaobserwować jak polscy kierowcy zachowują się poza granicami naszego kraju. Wszyscy nagle zwalniają.
Kolejną sprawą jest taryfikator, który jednakowo karze kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość o 55 jak i o 105. W Czechach za przekroczenie prędkości o 50km/h policja zatrzymuje prawo jazdy. U nas max 500zł.
No i wisienka na torcie. Czyli kary dla pijanych kierowców. W teorii srogie kary a w praktyce ich brak. Kary więzienia w zawieszeniu dla złapanych nawet trzykrotnie za jazdę na podwójnym gazie.

...

"OSTATNIO JECHAŁEM PRZEZ POJEZIEŻE DRAWSKIE I TU CO WIOCHA TO NIE FOTORADAR STOI TYLKO ŚWIATŁA Z RADAREM I JAK JEDZIESZ SZYBCIEJ NIŻ POZAWALAJĄ PRZEPISY, TO ZAPALA SIĘ CZERWONE. JEST TO LEPSZY SPOSÓB NIŻ FOTORADARY, JEDZIESZ ZA SZYBKO TO MUSISZ SIE ZATRZYMAC, JAK WYCZAIŁEM O CO CHODZI TO PRZEZ WIOCHY JECHAŁEM PRZEPISOWE 55 :) I SIĘ NIE ZATRZYMYWAEM."

Bazując na obserwacjach, to część kierowców wrocławskich za którymś razem by załapała, o co chodzi... i przestała się na tych światłach zatrzymywać.

...

ogólnie się zgadzam (choć mój egzamin w tym mieście trwał ok 45 minut, mimo że nie zrobiłem żadnego błędu), tak tylko:

"że ograniczają się do jeżdżenia jedynie w promieniu 2 km od ośrodka egzaminacyjnego"
"niech to się nie kumuluje na obszarze 4 km kwadratowych wokół Ziębickiej!"

teren o promieniu 2km od ośrodka to w przybliżeniu koło o obszarze ~12,5 km^2 ;)

c
czytelnik

Tego czy by pomogły czy nie nikt się już nie dowie. Jednak na pewno znacznie by zwiększyły szanse na przeżycie, trzymając pasażerów w miejscu nie pozwalając im uderzyć w przednie fotele a co za tym idzie zabijając lub poważnie raniąc osoby z przodu.

k
klakson

Do prowadzenia auta potrzebny jest olej w silniku oraz OLEJ W GŁOWIE.
Niski poziom tego drugiego grozi wypadkiem lub śmiercią.

l
lives in Wroclaw

Wroclaw and the surrounding region plagued by bad drivers? Not really. Id even go so far and say, considering how bad the roads are, how GOOD most drivers are to be able to successfully navigate on them.

I will say that Poland has quite a lot of aggressive drivers, but Id rather have a bunch of hotheaded speedsters than the brain-dead cattle of the UK or US.

The only one defining characteristic and why I feel so unsafe driving in and around Wroclaw is its roads. Important roads like Nr 8, Nr. 3 and Nr. 5 should have been made into expressways years ago, with a wider network of smaller roads for locals and farmers. I dont need to add that the surface of most roads is incredibly bad shape: cracked, broken, wavy, incredibly uneven and destroyed by trucks (so-called "kolejny"?).

Giant trees and ditches right next to a road? Thats idiotic. Any small accident involving a car running off the road immediately turns into something very serious. No breakdown lane? Unreal.

I wont say anything about the traffic, as thats a problem that is easily fixable, it just appears no one wants to do anything about it except make it worse. Take Podwale for example.

r
równiez kierowca

Jest kiepska egzekucja przepisów. Nadmierna prędkość, nietrzymanie odległości, wyprzedzanie na trzeciego, wszystko to jest na porządku dziennym. Każdy uważa się za mistrza kierownicy i przy trzymając się komuś 30cm za zderzakiem przy 150km/h myśli, że uda mu się zareagować. W krajach zachodnich szkolenie i egzaminy sa mniej wymagające, ale za to egzekucja przepisów wśród kierowców stoi na dużo, dużo wyższym poziomie.

g
gg

wszędzie to samo.Gamonie bez zdolności myślenia.

e
expert

Mały cytat mojego wyjaśnienia do tego od Hitlera
PS
cała moja wypowiedź (dla twojej wiadomości ) była ironią a nie prawdziwymi postulatami

k
kamillo

Może nie wszystkie, bo nie można tu generalizować, ale na pewno jeżdżą dużo gorzej i to zupełne skrajności - albo z nosem przyklejonym do szyby 30km/h albo znowu pełny gaz, bez kierunkowskazów 100km/h po mieście. Za to kobieta za kierownicą z telefonem w ręku to istna plaga. Stojąc na światłach zawsze minimum jedna taka się znajdzie, a później nie wie co się dzieje na skrzyżowaniu i potrafi się plumkać do innych, że źle jeżdżą...

A
AntyRafa(ł)

Tak jeżdżą jak ich nauczyli. Zawsze na trzeciego i zawsze do przodu. Analfabeci pełną gębą. jedna z tych pań była policjantką i to też wiele tłumaczy. Mogła jeździć jak chciała, zawsze bezkarnie. Bo kto ukaże w Polsce policjanta za piracką jazdę?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3