Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy handel na ul. Oławskiej jest legalny? Jak uzyskać zgodę na uliczną sprzedaż?

Marcin Walków
Tomasz Hołod/zdjęcie ilustracyjne
- Czy i jak we Wrocławiu można dostać zgodę na handel uliczny i ile to kosztuje? - pyta Janusz Kowalski, nasz Czytelnik. Zwraca uwagę, że przy przejściu na ul. Oławskiej jest spora liczba handlarzy. - Czy oni handlują tam legalnie? - zastanawia się pan Janusz. Odpowiedzi na te pytania szukał reporter Gazety Wrocławskiej, Marcin Walków.

- Teren w pobliżu przejścia podziemnego przy ul. Oławskiej częściowo należy do Gminy Wrocław, częściowo jest to teren prywatny. Handel w tym miejscu jest nielegalny - mówi Małgorzata Krzeszowska z wrocławskiego magistratu.

By handlować legalnie na terenach należących do miasta, trzeba mieć zgodę i podpisaną umowę. Tę zaś podpisuje się po przeprowadzonym losowaniu, wyznaczając zarówno konkretne miejsce, jak i branżę. Najbliższe losowanie ma się odbyć wiosną, zanim zacznie się sezon na sprzedaż truskawek na ulicach Wrocławia.

We Wrocławiu wyznaczono około 100 miejsc, w których może odbywać się sprzedaż całoroczna i sezonowa. Obejmuje ona np. artykuły promujące Wrocław, drobiazgi na Walentynki, znicze w okresie jesiennym, okulary latem albo choinki i karpie.

- Całoroczna sprzedaż może być prowadzona ze stoiska w postaci czerwonego namiotu, wykonanego przez przedsiębiorcę według wzoru określonego w zarządzeniu z 2012 roku - dodaje Krzeszowska. Koszt takiego stoiska o pow. 6 m kw. to średnio kwota 1200-1600 zł, stoiska o powierzchni 10 m kw. 2000-3000 zł.

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż pod czerwonym namiotem płaci co miesiąc za korzystanie z wyznaczonego miejsca.
- Wysokość opłaty miesięcznej w zależności od zajmowanej lokalizacji oraz wielkości stoiska waha się od 108 zł do 248 zł netto - wyjaśnia Małgorzata Krzeszowska. Oprócz tego, trzeba jeszcze pokryć dzienną opłatę targową - ta wynosi od 10 do 30 zł.

W przypadku terenów prywatnych, np. parkingów przy centrach handlowych, to ich właściciele decydują, na jakich zasadach udostępnią je sprzedawcom.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Wnioski o uczestnictwo w losowaniu składa się w Biurze Rozwoju Gospodarczego przy ul. Zapolskiej 4 w pokoju 112. Trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą. Należy złożyć następujące dokumenty:

  • wniosek o uczestniczenie w losowaniu,
  • kserokopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (osoba fizyczna),
  • kserokopia wypisu KRS (osoba prawna),
  • kserokopia decyzji o podatku rolnym za dany rok (producenci roli),
  • kserokopia zaświadczenia o NIP albo oświadczenie o nr NIP,
  • oświadczenia: o zapoznaniu z regulaminem losowania oraz miejscem do handlu, o niezaleganiu z opłatami wobec Miasta
  • przy sprzedaży całorocznej zobowiązanie do zaopatrzenia się stoisko handlowe - w terminie 1 miesiąca

Samo złożenie wniosku jest bezpłatne. Przed podpisywaniem umowy na prowadzenie handlu trzeba wpłacić też kaucję w wysokości 500 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska