Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czego przedsiębiorca może się dowiedzieć z Krajowego Rejestru Sądowego?

Magdalena Glinkowska
Składając wniosek o rejestrację spółki, trzeba wnieść opłatę sądową w wysokości 500 zł, a jeśli wpis ma być ogłoszony w monitorze – jeszcze 100 zł Prowadzenie własnego przedsiębiorstwa wymaga nie tylko kreatywności i odwagi, ale także dobrej orientacji w przepisach, i to od samego początku. Już na etapie zakładania działalności musimy wiedzieć, jakie czynności pokolei powinny być wykonane.

Zatem od pomysłu, przez „biznesplan”, aż do finału, którym w naszym wypadku będzie zarejestrowanie spółki. Od stycznia 2001 roku obowiązuje ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym, zgodnie z którą został on utworzony.

Z czego składa się  rejestr
Składa on się z:

  • rejestru przedsiębiorców,
  • rejestru stowarzyszeń,
  • innych organizacji społecznych i zawodowych,
  • fundacji
  • oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej i rejestru dłużników niewypłacalnych.

Etapy rejestracji omówimy na przykładzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Musimy wiedzieć, że do powstania takiej spółki konieczne jest:

  •  zawarcie umowy spółki (forma aktu notarialnego),
  •  wniesienie przez wspólników wkładów na pokryciekapitału zakładowego (minimum 5000 zł),
  •  powołanie zarządu,
  • ustanowienie rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej,
  •  wpis do rejestru.

Pomijając szczegóły dotyczące zawarcia samej umowy, wskażę jedynie na kluczowy dla nas moment wpisu do rejestru.
Wpis dokonywany jest na wniosek, z którym występuje zarząd (wniosek o wpis jest podpisywany przez wszystkich członków zarządu).

Ma on na to sześć miesięcy.

Termin biegnie od chwili zawarcia umowy spółki (od zawarcia umowy spółka funkcjonuje w obrocie, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością „w organizacji”). Jeżeli w ustawowym terminie tego nie zrobi, wówczas dokonywana jest likwidacja spółki.

Ile  kosztuje wniosek
Wniosek o wpis składa się we właściwym sądzie, a sądem wyłącznie właściwym do złożenia wniosku jest sąd rejonowy (sąd gospodarczy) dla miejsca siedziby spółki.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o KRS sąd ten, zwany sądem rejestrowym, obejmuje obszar województwa lub jego część. Musimy zatem sami postarać się o to, by określić sąd właściwy dla siedziby rejestrowanej spółki; najlepiej sprawdzić to na stronie internetowej sądu okręgowego.

Składając wniosek o rejestrację spółki, należy uiścić opłatę sądową, która wynosi 500 złotych, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, dodatkowo jeszcze 100 złotych. Zgodnie bowiem z artykułem 13 wspomnianej ustawy, wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego podlegają obowiązkowi ogłoszenia we wskazanym dzienniku urzędowym.

Wniosek składa się na urzędowych formularzach, które udostępniane są w siedzibach sądów i na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Możemy to uczynić w dwojaki sposób: bądź drukując dokument i składając go w sądzie, bądź też drogą elektroniczną. W tym drugim przypadku wniosek winien być opatrzony podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego, kwalifikowanego certyfikatu. Do wniosku dołącza się uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu.

W zasadzie, gdy wniosek nie zawiera uchybień polegających na braku opłaty bądź niedotrzymaniu któregoś z wyżej wymienionych wymogów, sąd wydaje postanowienie w przedmiocie wpisu.

I tutaj ogromne znaczenie dla rozpoczęcia działalności przez spółkę mają zmiany w przepisach ustawy o KRS, które zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

 

Ich celem jest uproszczenie procedur, przede wszystkim poprzez wprowadzenie reguł wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej. W ten sposób został powiększony krąg przedsiębiorców, którzy swoje sprawy mogą załatwić w jednym okienku, bez konieczności powielania tych samych czynności polegających na wypełnianiu dokumentów, w których podawane są te same dane.

Nadawanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON odbywać się będzie automatycznie w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, po przekazaniu z KRS do tych systemów danych objętych treścią wpisu w rejestrze. Do tej pory, wymagało to złożenia osobnego wniosku.

Po zmianie przepisów również wpis do rejestru polegający na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych w postanowieniu sądu dokonywany jest nie-zwłocznie, a wpis w przedmiocie NIP i numeru REGON dokonywany jest automatycznie po ich przekazaniu z ww. instytucji.

Z kolei, dane objęte treścią wpisu w rejestrze są przekazywane do ww. instytucji. Zatem wniosek jest jeden, cała procedura została zautomatyzowana i przyśpieszona i nie będzie wymuszała na składającym wniosek przygotowywania dodatkowych dokumentów.

Wpis NIP i REGON nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w dzienniku urzędowym, a podmiotowi rejestrowanemu doręczane jest z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu w rejestrze tych danych.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska