Budżet dla Dolnego Śląska na 2021 rok uchwalony. Na co pójdzie najwięcej pieniędzy?

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
10.12.2020 wroclawsesja urzad marszalkowski sesja sejmiku sejmik dolnoslaski radni gazeta wroclawskatomasz holod / polska press
10.12.2020 wroclawsesja urzad marszalkowski sesja sejmiku sejmik dolnoslaski radni gazeta wroclawskatomasz holod / polska press Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Dolnośląscy samorządowcy najwięcej pieniędzy przeznaczą na transport, naukę i zdrowie. Będą też granty i stypendia. O szczegółach przeczytacie poniżej.

Dolnośląski Sejmik przegłosował uchwałę budżetową na 2021 rok

Za jej przyjęciem w kształcie zaproponowanym przez zarząd województwa zagłosowało 21 radnych Prawa i Sprawiedliwości oraz Bezpartyjnych Samorządowców. Przeciwko było 5 radnych opozycji, a 10 pozostałych wstrzymało się od głosu.

Dochody samorządu mają sięgnąć 1 mld 264 mln zł, a wydatki - 1 mld 309 mln zł

To dwie główne kwoty przyszłorocznego budżetu Dolnego Śląska. Najwięcej pieniędzy, bo ponad 723 mln zł, zarezerwowano na transport. Dalej są: edukacja, ochrona zdrowia, wsparcie rozwoju regionalnego, kultura i sport. O 38 milionów złotych więcej niż w tym roku, przeznaczonych zostanie na inwestycje. Kolejny rok z rzędu nasz region nie będzie wpłacał do budżetu państwa tzw. „janosikowego”.

Regionalna gospodarka mocno odczuła kryzys wywołany epidemią. Jako samorząd włożyliśmy wiele siły, ale także potężne sumy pieniędzy, zarówno we wsparcie ochrony zdrowia, jak i dolnośląskich przedsiębiorców. Przed nami rok, w którym planujemy, tak jak dotychczas, mocno inwestować w rozwój regionalny - komentował marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

Deficyt ma wynieść 45 mln 200 tys., a o 35 mln zł zmniejszą się dochody województwa

Wynika to m.in. z kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa i mniejszymi wpływami z podatków. W porównaniu do 2020 roku wzrośnie natomiast wpływ z subwencji ogólnej, czyli wsparcia dla Dolnego Śląska z budżetu państwa. Nasz region otrzyma z tego tytułu przeszło 37 mln złotych więcej niż w tym roku.

Radni opozycji: Koalicji Obywatelskiej i Nowoczesnej Plus złożyli w sumie 24 poprawki

Te zostały jednak odrzucone. Koalicja Obywatelska w związku z walką z koronawirusem, domagała się dodatkowych pieniędzy dla szpitali powiatowych, na ośrodki rehabilitacyjne dla osób, które chorowały, a także na zdalną naukę w szkołach, która będzie musiała nadal być prowadzona w związku z pandemią.

Radni opozycji postulowali też przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na program voucherów turystycznych, tak by mocniej wesprzeć branże turystyczną pogrążoną w kryzysie. - Domagamy się konkretnego wsparcia nie tylko dla firm, ale też tych mniejszych samorządów i sołectw najbardziej dotkniętych pandemią - argumentował Marek Łapinski z Koalicji Obywatelskiej.

Najważniejsze inwestycje i wydatki w 2021 roku na Dolnym Ślasku

Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć przeszło 723 mln złotych. To o blisko 52 mln więcej niż tym roku Przebudowa oraz remonty dróg i mostów pochłoną około 378 milionów złotych, a na dotowanie i organizowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich zarezerwowano ponad 153,4 miliony złotych.

Rok 2021 upłynie nam pod znakiem organizowania środków finansowych na rewitalizację kolejnych linii kolejowych: Piława – Łagiewniki oraz Chojnów Rokitki.

Zamierzamy m.in. ruszyć z pracami nad studium wykonalności Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego - mówi Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe, to najwięcej pieniędzy pójdzie na rozbudowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.

Na ochronę zdrowia w 2021 roku przeznaczone zostanie ponad 71,1 mln złotych. Są to środki dedykowane dla szpitali i jednostek, których organem założycielskim jest samorząd województwa dolnośląskiego. Przeszło 53 mln złotych trafi na działalność leczniczą zakładów opieki zdrowotnej.

Wśród innych działań znalazły się: przygotowania do rozpoczęcia budowy Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu, połączenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy i Obwodu Lecznictwa Kolejowego – 4 mln 630 tys. zł oraz zakup systemu neuronawigacji dla Wojewódzkiego Centrum Szpitalnego Kotliny Jeleniogórskiej – 1,8 mln zł. 3,6 mln złotych przeznaczono na profilaktykę zdrowotną.

Obok walki z pandemią koronawirusa będą kontynuowane kluczowe dla Dolnoślązaków programy.

Tutaj można wspomnieć chociażby takie działania, jak profilaktyka raka jelita grubego, opieka perinatologicznej, czyli USG przezciemiączkowe i kardiologiczne dla niemowląt, jak również rozwiązywanie problemów uzależnień – wymienia wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

Na edukację, naukę i integrację społeczną zaplanowano w sumie niemal 147,6 milionów złotych.
64 mln 979 tys. zł pójdzie na finansowanie 18 placówek oświatowych. Pozostałe najistotniejsze działania to m.in. Projekt Dobry Początek – dedykowany Młodzieżowym Ośrodkom Socjoterapii oraz Młodzieżowym Ośrodkom Wychowawczym – 5,1 mln zł, a także wsparcie Kształcenia Zawodowego – 3,4 mln zł oraz Dolnośląski Program Pomocy Stypendialnej dla uczniów w zakresie przedmiotów zawodowych – 3,3 mln zł i Program stypendialny dla kadry medycznej - Stypendia dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa – 200 tys. zł.

Prawie 4 mln złotych przeznaczono na rzecz osób z niepełnosprawnościami w tym: niemal 950 tysięcy wesprze działalność zakładów aktywności zawodowej, a 2,8 mln pozwoli na funkcjonowanie usług asystenckich, opieki wytchnieniowej i Ośrodków Czasowego Pobytu.

Na wsparcie rozwoju regionalnego zaplanowano ponad 94 miliony złotych. Najważniejsze zadania to m.in. wspieranie rozwoju gospodarczego i rozwoju przedsiębiorczości, a także zarządzanie rozwojem regionalnym. Mowa o tworzeniu niezbędnych analiz, na podstawie których programowane będzie wsparcie finansowe Dolnego Śląska w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

Wydatki na kulturę w regionie przekroczą 92,3 milionów złotych. Większość tej kwoty, bo aż 86,4 mln złotych, zostanie przeznaczone dla 17 instytucji kultury, dla których Województwo jest organizatorem lub współorganizatorem. Ponadto blisko 3 mln złotych stanowić będzie wkład własny do remontu Panoramy Racławickiej, a kolejne 900 tysięcy - wkład do remontu sceny w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

Na sport przeznaczonych zostanie około 21,8 milionów złotych. Dwie największe inwestycje to powstające już na Polanie Jakuszyckiej Dolnośląskie Centrum Sportu, a także budowa we Wrocławiu hali lekkoatletycznej. Hala powstanie przy współpracy z Ministerstwem Sportu oraz samorządem Wrocławia.

Pandemia sprawiła, że nie odbyły się wszystkie planowane imprezy sportowe, a zawodnicy mieli zaburzony cykl treningowy. Bez względu na to przeznaczyliśmy środki na kształcenie kadr, stypendia sportowe, akademie i programy rozwojowe – mówi Paweł Wybierała, członek zarządu województwa.

W przyszłym roku będą w dalszym ciągu realizowane dotychczasowe programy wsparcia m.in. Poprawa bazy sportowej i Dolnośląski Delfinek. Ponad to wystartuje zupełnie nowy program Sport - lubię to!, którego celem jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży potrzeby systematycznej aktywności ruchowej oraz popularyzacja i rozwój sportu powszechnego i rekreacyjnego. W dalszym ciągu wspierany będzie rozwój infrastruktury do uprawiania sportu - 9 mln złotych z budżetu na 2021 rok pozwoli na budowę wspomnianej Hali Lekkoatletycznej we Wrocławiu.

Na rolnictwo i ochronę środowiska trafi w sumie 53,3 milionów zł. Ochrona, rekultywacja i poprawa jakości gruntów rolnych pochłonie 30 mln zł. Dotacje na bieżące utrzymanie melioracji wodnych jednostek samorządu terytorialnego sięgną 1,5 mln zł. Taką samą kwotę przeznaczono na odnowę dolnośląskich wsi.

Czas zimowy i letni przez kolejne 5 lat

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
z Jagodna

Torów na trasie do Sobótki i Piławy, nie ma. Nie istnieją ! Fragmenty gdzie są, są nie zdatne dla pociągów, szybkich pociągów. a cenę budowy tej lini, kupię 4 autokary i będę woził ludzi z PKS i PKP bezpośrednio na Ślężę. Zarobi na tym jeszcze mój syn i jego syn.

P
Paweł Kukurowski

Kto będzie do tego dokładał ? Zróbcie ścieżkę dla pieszych i rowerów do Sobótki i Piławy. Sukces będzie większy niż kolej !

H
Henryk Grabiarz

Torów do Piławy nie ma i długo nie będzie ale będzie nowy przystanek Bareja do kwadratu gdzie mózg i pisiory z kwiatami dla dudy, dno,

M
Mateusz Lalka

czy oni sami będą płacić za utrzymanie tej linii do Sobótki i Piławy czy zapłacimy my wszyscy ? bo jak ja mam płacić na kolej z której nie będę korzystał to się nie zgadzam - zrobić ścieżki rowerowe !! no chyba że oni chcą to wyremontować za państwowe nasze pieniądze a potem odkupić za przysłowiową złotówkę i odsprzedać niemcom za miliony euro - coś jest na rzeczy że pchają ten temat w mediach - coś chcą ugrać i chyba nie chodzi jak zwykle o pieniądze - może jacyś dziennikarze śledczy się temu przyglądną kto stoi za tymi ludźmi bo pasjonaci to oni raczej nie są ..

K
KODLK

Na szczęście PKP Intercity po naszych monitach do spółki i komentarzach na wszystkich portalach już wycofało wszystkie pociągi ze Zgorzelca, które obecnie tak jak dawniej kończą bieg w Węglińcu. Ta "metropolia" Zgorzelec nadal nie będzie miała żadnego połączenia dalekobieżnego pomimo elektryfikacji linii, bo Zgorzelec to zwykła dziura a nie żadna metropolia. Fryzjerka-idiotka porównuje się ciągle z Jelenią Górą, a gdzie tam porównywać tę dziurę ze stolicą Karkonoszy, która ma pendolino i pociągi Intercity co 2 godziny. A od nowego rozkładu będzie miała jeszcze więcej, o czym już wiemy na 100 procent. Śmiać mi się chciało, jak fryzjerka przez cały ostatni weekend jęczała na swoim blogu udającym forum, że PKP Intercity obcięło kursy pociągów do Zgorzelca. Cały zapas popcornu trzeba było wykupić w markecie. Biedny Zgorzelec, znowu skrzywdzony. A jeszcze niedawno fryzjerka chełpiła się bez przerwy, że jest na drugim miejscu w województwie pod względem wymiany pasażerskiej, bo raz przez pomyłkę policzono pasażerów razem z Goerlitz. A gdzie jest teraz? Nawet nie w pierwszej dziesiątce, haha. Pociągów do Zgorzelca będzie jeszcze mniej, bo to dopiero początek naszej akcji, której celem jest maksymalne odcięcie Zgorzelca od pociągów. To wszystko za chamstwo tej szmaty z Gorlitz. Ona myśli że jako KODLK będziemy walczyć o lepszą ofertę dla Zgorzelca a tymczasem my mówimy że walczymy o lepszą ofertę a robimy coś wręcz przeciwnego. A potem mamy niezły ubaw z tej głupiej zdziry.

b
bystrzak2000

Ruch na Wrocławiu Głównym nie jest taki wcale wielki jak szermują zwłaszcza miłośnicy "kolejek", zwłaszcza KD, na portalu "infokolej.pl".

Wczoraj (05.08) przeprowadziłem zwiad taktyczny (przyjechałem w tym celu do Wrocka).

I wygląda to następująco.

Pociąg KD 13:35 do Krotoszyna wykazywał pewne zapełnienie ale nie więcej niż 30% (powiedzmy że to sukces w dzisiejszych czasach).

PR 13:40 do Kędzierzyna pusty (wogóle ta relacja na Opole na wszystkich kursach wykazuje bardzo małe zapełnienie, co zwłaszcza mnie bardzo to dziwi).

KD 13:43 do Lubania (Śląskiego - by nie mylić z Lublinem) zupełnie pusty, chyba że jakiś pacjent na gape schował się we WC...

KD 13:47 do Trzebnicy Centralnej - j. w.

KD 13:50 do Jelcza po orzechy laskowe - raptem paru pacjentów.

Nie chciało mi się nawet podejść na słynny peron VI by sprawdzić rejs KD 15:36 do Bielawy Zach. gdyż uznałem że szkoda zelówek na ten odległy peron.

PR 14:04 do Ścinawy - nawet nie zorientowałem się że wogóle jedzie, taki pusty.

PR 14:04 do Kędzierzyna - znowu null.

Pominąłem KD "Chełmiec" 14:17 do Jeleniej Góry.

IC "Piast" 14:19 do Gdyni - o dziwo w jednym wagonie II klasy nawet >50% pacjentów, w sumie ok. 100 podróżnych.

PR 14:19 do Międzylesia; zabrakło nawet miejsc stojących w EN - 57, czyli sukces! (a jeszcze było wielu spóznialskich i pojazd odjechał trochę po czasie).

KD 14:24 do Lubina - oczekiwał na podstawienie składu ok. 25 osób.

KD 14:27 do Rawicza .50%.

PR 14:37 do Kluczborka - pacjentów z lupą szukać, nie wiem jak zarobili na prąd do Nadodrza a co dalej ???

KD 14:41 do Zgorzelca - nuuuda.

PR 14:44 do Jelcza - nuuuda.

W tym momencie zrobiłem sobie dłuższą pauzę na kawkę by nie oglądać tego obrazu nędzy i rozpaczy.

Dalej.

KD 15:43 do Wałbrzycha Miasto - o dziwo na SA 134 z Jelcza - prawie pełen oprócz jednego wolnego przedziału w tylnej części.

I zamiast z peronu V to z nr II. A w tabeli przyjazdu figuruje jako przyjazd 15:10 z Jelcza nr 67859 na peron nr III a odjazd z peronu V jako nr 69281 więc z Jelcza przyjeżdża chyba jako pociąg - widmo.

KD 15:59 do Trzebnicy Centralnej - centralnie pusto.

PR 16:00 do Opola - po co to jedzie wogóle ???

PR 16:14 do Łodzi aż Kaliskiej - j.w.

Tak więc reasumując, zanim coś się beknie o potrzebie, zwłaszcza reaktywacji kolejek powiatowych czy wręcz wąsko - torowych, pobiegajcie troche po peronach bo inaczej z Was beka.

Wasz

Dobry Wujek Adolf

T
Tomek Janiszewski

Strach myśleć co będzie się działo na przecięciu linii z ul. Zwycięską i ile razy dziennie pociąg będzie musiał awaryjnie hamować przez pojazdy stojące w korku do świateł na torach albo skręcające z Karkonoskiej w stronę Ołtaszyna. Do ilu niebezpiecznych sytuacji będzie dochodzić na Ołtaszyńskiej. Południowy Wrocław czeka kompletny paraliż komunikacyjny powodowany przez zamykanie przejazdów na tragicznie już zakorkowanych ul. Buforowej, ul. Zwycięskiej i ul. Borowskiej. Linia do Sobótki przy takiej rozbudowie osiedli w tej części miasta nie ma sensu - przed wojną były tam wyłącznie pola uprawne, działki i domki jednorodzinne, a dziś są tam jedne z najszybciej rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych Wrocławia oraz główne trasy komunikacyjne dla podmiejskich sypialni typu Wysoka, Ślęza, Iwiny. Reaktywacja kolei do Sobótki i Piławy to poroniony pomysł!

P
Panicz z Warszawy

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Mirska, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

M
Marek Robert Hejduk

Żadnych pociągów do Piławy!!! Kto tam będzie jeździł do tej dziury? Same pijaki?

Dodaj ogłoszenie