Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bomba ekologiczna pod Wrocławiem? Materiał z hałdy używany jest do budowy wschodniej obwodnicy

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Hałda w Siechnicach, przez lata uważana za bombę ekologiczną, przerabiana jest na kruszywo do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Właściciel hałdy przekonuje, że robi z niej materiał nieszkodliwy dla środowiska. - Nasze i innych badania pokazują, że w hałdzie po przeróbce są przekroczenia norm chromu od 60 do blisko 600 procent - alarmuje ekolog Radosław Gawlik.

Materiał z hałdy w Siechnicach używany jest do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Przerobienie składowanego materiału na kruszywo budowlane właściciel hałdy zapowiadał już w 2009 r.

Hałda powstawała przez dziesięciolecia jako odpad z huty w Siechnicach, która została zamknięta w latach 90. Hałda została objęta programem likwidacji bomb ekologicznych. Huta w likwidacji musiała zabezpieczyć składowisko i je rekultywować. Kiedy okazało się, że z hałdy jest nielegalnie wydobywany żelazochrom, obecny właściciel, firma Gurex, w roku 2000 została zobowiązana do zabezpieczenia jej terenu i całodobowej ochrony i odtworzenia zdewastowanej warstwy ochronnej.

Stan hałdy i jej oddziaływanie na środowisko były przedmiotem interpelacji poselskich. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska miał zastrzeżenia dotyczące zabezpieczenia gruntu i wód. Z badań wynikało, że w 13 z 20 punktów pomiarowych stężenie chromu w glebie i gruntach wodonośnych było przekroczone. Podobne wskazania były w raporcie za 2018.

Na przestrzeni lat WIOŚ stwierdzał też przekroczenie stężeń benzo(a)pirenu, cynku i miedzi. - Takie związki są silnie rakotwórcze. Nadmiar miedzi może doprowadzić do zaburzeń pokarmowych i uszkodzenia wątroby, a nadmiar cynku powoduje osłabienie, wymioty i niedokrwistość, zmniejszoną odporność. Może być jedną z przyczyn zmian nowotworowych - mówił portalowi GazetaWroclawska.pl w roku 2015 wrocławski biolog Janusz Trawiński.

Kruszywo, które powstaje z materiału zgromadzonego w hałdzie używane jest do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Firma Gurex zapewnia w rozmowie z Radiem Wrocław, że dzięki recyklingowi kruszywo nie jest agresywne dla środowiska.

Odmienne przekonanie ma Radosław Gawlik prezes stowarzyszenia ekologicznego Eko-Unia.

- Inwestor, który przerobił hałdę - odzyskał metale - ma atest na żużel, który nazywa się kruszywem i ponoć bardzo dobrze nadaje się pod drogi. Inwestor pokazuje, że spełnia normy. Nasze i innych badania pokazują, że w hałdzie po przeróbce są przekroczenia norm chromu od 60 do blisko 600 procent - przekonuje Gawlik.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska informuje kontrolował firmę Local Recycling Center z Warszawy, która w Siechnicach ma instalację do produkcji kruszywa.

- Przedmiotowe kruszywo otrzymało status produktu w ramach procedury prowadzonej przez instytucje powołane do wydawania opinii w tej sprawie, tj. Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie - mówi rzeczniczka dolnośląskiego WIOŚ-u Beata Merenda. Zatem kruszywo produkowane z hałdy jest dopuszczone do użytku.

Skąd przyjeżdżają wrocławskie słoiki? Gdzie wyjeżdżają wrocławianie? Sprawdziliśmy najnowsze dane GUS w tym temacie (są to dane za 2019 rok).Zobaczcie, mieszkańcy jakich regionów Polski najczęściej wybierają Wrocław jako miejsce do życia, a także, dokąd wyjechało najwięcej wrocławian.Czytaj dalej na kolejnych slajdach - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami.

Skąd przyjeżdżają wrocławskie słoiki? Gdzie wyjeżdżają wrocł...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska