Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Bomba ekologiczna pod Wrocławiem? Materiał z hałdy używany jest do budowy wschodniej obwodnicy

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Hałda w Siechnicach, przez lata uważana za bombę ekologiczną, przerabiana jest na kruszywo do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Właściciel hałdy przekonuje, że robi z niej materiał nieszkodliwy dla środowiska. - Nasze i innych badania pokazują, że w hałdzie po przeróbce są przekroczenia norm chromu od 60 do blisko 600 procent - alarmuje ekolog Radosław Gawlik.

Materiał z hałdy w Siechnicach używany jest do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Przerobienie składowanego materiału na kruszywo budowlane właściciel hałdy zapowiadał już w 2009 r.

Hałda powstawała przez dziesięciolecia jako odpad z huty w Siechnicach, która została zamknięta w latach 90. Hałda została objęta programem likwidacji bomb ekologicznych. Huta w likwidacji musiała zabezpieczyć składowisko i je rekultywować. Kiedy okazało się, że z hałdy jest nielegalnie wydobywany żelazochrom, obecny właściciel, firma Gurex, w roku 2000 została zobowiązana do zabezpieczenia jej terenu i całodobowej ochrony i odtworzenia zdewastowanej warstwy ochronnej.

Stan hałdy i jej oddziaływanie na środowisko były przedmiotem interpelacji poselskich. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska miał zastrzeżenia dotyczące zabezpieczenia gruntu i wód. Z badań wynikało, że w 13 z 20 punktów pomiarowych stężenie chromu w glebie i gruntach wodonośnych było przekroczone. Podobne wskazania były w raporcie za 2018.

Na przestrzeni lat WIOŚ stwierdzał też przekroczenie stężeń benzo(a)pirenu, cynku i miedzi. - Takie związki są silnie rakotwórcze. Nadmiar miedzi może doprowadzić do zaburzeń pokarmowych i uszkodzenia wątroby, a nadmiar cynku powoduje osłabienie, wymioty i niedokrwistość, zmniejszoną odporność. Może być jedną z przyczyn zmian nowotworowych - mówił portalowi GazetaWroclawska.pl w roku 2015 wrocławski biolog Janusz Trawiński.

Kruszywo, które powstaje z materiału zgromadzonego w hałdzie używane jest do budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia. Firma Gurex zapewnia w rozmowie z Radiem Wrocław, że dzięki recyklingowi kruszywo nie jest agresywne dla środowiska.

Odmienne przekonanie ma Radosław Gawlik prezes stowarzyszenia ekologicznego Eko-Unia.

- Inwestor, który przerobił hałdę - odzyskał metale - ma atest na żużel, który nazywa się kruszywem i ponoć bardzo dobrze nadaje się pod drogi. Inwestor pokazuje, że spełnia normy. Nasze i innych badania pokazują, że w hałdzie po przeróbce są przekroczenia norm chromu od 60 do blisko 600 procent - przekonuje Gawlik.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska informuje kontrolował firmę Local Recycling Center z Warszawy, która w Siechnicach ma instalację do produkcji kruszywa.

- Przedmiotowe kruszywo otrzymało status produktu w ramach procedury prowadzonej przez instytucje powołane do wydawania opinii w tej sprawie, tj. Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie - mówi rzeczniczka dolnośląskiego WIOŚ-u Beata Merenda. Zatem kruszywo produkowane z hałdy jest dopuszczone do użytku.

Skąd przyjeżdżają wrocławskie słoiki? Gdzie wyjeżdżają wrocławianie? Sprawdziliśmy najnowsze dane GUS w tym temacie (są to dane za 2019 rok).Zobaczcie, mieszkańcy jakich regionów Polski najczęściej wybierają Wrocław jako miejsce do życia, a także, dokąd wyjechało najwięcej wrocławian.Czytaj dalej na kolejnych slajdach - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami.

Skąd przyjeżdżają wrocławskie słoiki? Gdzie wyjeżdżają wrocł...

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska