Bezpłatne warsztaty dla mężczyzn

Materiał informacyjny DCZP we Wrocławiu
Wrocławskie ulice zapełniają się billboardami dwóch kampanii prowadzonych przez Dolnośląskie Centrum Zdrowia Publicznego. Billboardy szybko przyciągnęły tak dużą uwagę, że w sieci nawet pojawił się mem: „Jeśli mamy zasypywać przestrzeń publiczną billboardami, to tylko takimi”.

W ramach pierwszej z nich powstały billboardy z wizerunkami mężczyzn w różnym wieku i podpisem: „Jestem silny, chodzę do specjalisty od zdrowia psychicznego i nie wstydzę się tego!”. To kampania współfinansowana ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego i skierowana do mężczyzn powyżej 35 roku życia.

Dlaczego właśnie do nich? – Zauważyliśmy, że wielu mężczyzn w tej grupie wiekowej zaniedbuje swoje zdrowie psychiczne z powodu utrwalonych stereotypów związanych z męskością oraz oczekiwań społecznych i jednocześnie są oni najmniej skłonni do szukania pomocy. Kampania ma na celu zmienić ten negatywny trend i zachęcić mężczyzn do otwartego i szczerego podejścia do swoich emocji i stanu psychicznego. Poprzez informowanie o dostępnych środkach pomocy i edukację na temat znaczenia opieki nad zdrowiem psychicznym dążymy do zmniejszenia stygmatyzacji związanej z wizytą u specjalisty i podjęcia kroków w celu poprawy samopoczucia i zapewnienia ludziom zdrowszego, bardziej zrównoważonego życia – wyjaśnia Michał Stachów, prezes Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego.

Prezes DCZP - Michał Stachów

Kampania ma trzy główne cele. Pierwszy to zachęcenie mężczyzn do otwarcia się na temat swojego zdrowia psychicznego – tak aby przestali ukrywać swoje uczucia i myśli, a zamiast tego zaczęli rozmawiać o nich ze specjalistami i bliskimi osobami. Drugi cel to pomoc w podjęciu konkretnych kroków w celu poprawy stanu emocjonalnego. Wielu mężczyznom trudno jest przyznać się do potrzeby pomocy, a kampania dostarcza informacji na temat odpowiednich źródeł wsparcia. Trzeci cel to promowanie idei, że szukanie pomocy w przypadku chorób psychicznych jest oznaką siły, a nie słabości. – Wśród mężczyzn nadal istnieje silnie zakorzenione przekonanie, że korzystanie z pomocy psychologa lub psychiatry jest oznaką słabości. Celem kampanii jest uzmysłowienie mężczyznom 35+, że zdrowie psychiczne jest równie ważne, jak zdrowie fizyczne, ponieważ wpływa na nasze relacje z innymi ludźmi i ogólne postrzeganie świata. Wizyta u psychologa nie różni się niczym od wizyty u kardiologa czy dentysty i każdy z nas powinien o tym pamiętać. Poprzez kampanię chcemy zachęcić Panów do pokonywania własnych barier i korzystania z profesjonalnego wsparcia – podkreśla Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

W ramach kampanii od września do końca października odbywają się bezpłatne tematyczne warsztaty terapeutyczne i spotkania coachingowe prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów zdrowia psychicznego, które mają na celu wsparcie mężczyzn w różnych dziedzinach życia.

Bezpłatne warsztaty – są jeszcze miejsca!

Grupa terapeutyczna „Problemy Finansowe” stanowi ważny element kampanii, ponieważ kłopoty finansowe, których doświadcza wielu mężczyzn, często wiążą się z ogromnym stresem, poczuciem winy i frustracją. Warsztat pomaga uczestnikom radzić sobie z tymi emocjami, dając im przestrzeń do wyrażenia swoich uczuć i obaw, obejmuje także edukację finansową oraz budowanie strategii rozwiązywania problemów. Ostatni termin: 02.10.2023, godz. 17.00, Wrocław, sala Sky Tower, ul. Powstańców Śląskich 95, Początek formularzaprowadząca: psycholog Adriana Tomusiak.

Spotkania w ramach Grupy „Depresja” mają na celu zapewnienie wsparcia emocjonalnego i praktycznych narzędzi potrzebnych do radzenia sobie z depresją. Dostarczają uczestnikom wiedzy na temat tej choroby, jej przyczyn, objawów i możliwych form leczenia. Ostatnie terminy: 03.10 i 10.10.2023, godz. 17.00, Wrocław, Dolmed, ul. Legnicka 40, prowadzący: psycholog Kacper Mikuła; 04.10.2023, godz. 16.00, Wojewódzki Szpital Psychiatryczny w Złotoryi; 10.10.2023, godz. 08.00, Specjalistyczny Szpital im. dra Alfreda Sokołowskiego w Wałbrzychu.

Spotkania w Grupie „Nałogi” pomagają uczestnikom przełamać tabu na temat uzależnień oraz stworzyć zdrowsze, bardziej satysfakcjonujące życie. Dostarczają informacji na temat różnych rodzajów uzależnień, ich skutków zdrowotnych oraz dostępnych opcji leczenia, a także uczą budowania zdrowych nawyków i strategii samopomocy. Ostatni termin: 04.10.2023, godz. 17.00, Wrocław, CZP, ul. Bończyka 11-13; prowadząca: specjalista psychoterapii uzależnień Barbara Krzempek.

Podczas spotkań w Grupie „Problemy seksualne” uczestnicy mogą zdobyć wiedzę na temat różnych aspektów funkcjonowania seksualnego, w tym zaburzeń seksualnych, czynników wpływających na zdrowie seksualne oraz dostępnych opcji leczenia. Ostatni termin: 05.10.2023, godz. 17.00, Wrocław, CZP, ul. Czechowa 36; prowadząca: specjalista psychoterapii uzależnień Anna Piątek.
Spotkania w grupie „Problemy w Związku” skupiają się na wsparciu w poprawie jakości życia uczestników poprzez rozwijanie zdrowych, satysfakcjonujących relacji w parze. Uczestnicy nauczą się, jak rozwijać umiejętności komunikacyjne, wyrażać swoje potrzeby, słuchać partnera oraz jak zrozumieć i akceptować różnice między sobą a swoją „drugą połówką”. Ostatnie terminy: 29.09 i 06.10.2023, godz. 17.00, Wrocław, CZP ul. Powstańców Śląskich 166; prowadząca: psycholog Aleksandra Nowak.

W ramach kampanii odbędą się także cztery spotkania coachingowe – „Trening zmiany przekonań i budowania odporności psychicznej”, podczas których trenerzy pomogą uczestnikom budować silniejszą odporność poprzez dostarczenie narzędzi i wsparcia potrzebnych do osiągania lepszej jakości życia. Terminy: 11.10 i 25.10.2023, godz. 17.00-19.00, Wrocław, SWPS, ul. Ostrowskiego 30b oraz 18.10 i 31.10.2023, DODN, ul. Trzebnicka 42-44; prowadzące: Magdalena Stembalska, certyfikowany coach i Dagmara Mikołajczak, socjolożka.

Rejestracja: tel. 690 021 404 lub mailowo: [email protected]­law.pl
Spotkaj się z nami, weź udział w warsztatach i dowiedz się więcej na naszej stronie internetowej: https://dczp.wroclaw.pl/jestem_silny

„Biblioteki Życia” na wrocławskich ulicach

Na wrocławskich ulicach pojawiają się tajemnicze billboardy z sentencjami, które zmuszają przechodniów do refleksji nad głębokimi wartościami rodzinnych więzi i bogactwem doświadczenia seniorów. Kampania ma na celu podkreślenie roli życiowego doświadczenia osób starszych oraz przypomnienie o znaczeniu relacji rodzinnych w dzisiejszym świecie pełnym natłoku informacji i bodźców.

– Tytuł naszej kampanii – „Biblioteki Życia” jest metaforą, która odnosi się do zbioru doświadczeń, wiedzy i historii życiowych, jakie każda osoba niesie ze sobą w trakcie swojego życia. To symboliczna biblioteka, w której zawarte są nie tylko własne doświadczenia, ale także przekaz pokoleniowy i kulturowe dziedzictwo. Podobnie jak w prawdziwej bibliotece, w „Bibliotece Życia” każda historia jest cenna i unikalna. Tytuł ten podkreśla znaczenie poszanowania i korzystania z bogactwa życiowego doświadczenia zwłaszcza seniorów, którzy często są niezwykłym źródłem mądrości i wiedzy. To także zaproszenie do odkrywania tych historii, uczenia się od innych i budowania więzi międzyludzkich opartych na szacunku i zrozumieniu – mówi Michał Stachów, prezes Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego.

„Kiedy umiera starzec, płonie cała biblioteka”

Na jednym z billboardów widnieje sentencja „Kiedy umiera starzec, płonie cała biblioteka” (przysłowie afrykańskie). Jak rozumieć jej przesłanie? Zapytaliśmy o to uczestników terapeutycznych warsztatów z kreatywnego pisania, które odbywają się w Centrum Zdrowia Psychicznego Wrocław Psie Pole. – Seniorzy przez lata zgromadzili ogromną dawkę życiowej mądrości. Ich historie, wartości i tradycje stanowią cenne dziedzictwo dla młodszych pokoleń – mówi Danuta, a Anna dodaje, że doświadczenie seniorów stanowi skarbnicę wiedzy, równoważną pełnej bibliotece wypełnionej książkami.

„Najlepszą szkołą jest doświadczenie” – głosi sentencja na kolejnym billboardzie, podkreślając znaczenie wiedzy i mądrości zdobywanej przez lata życia. To sygnał, że warto słuchać i uczyć się od starszych, którzy przekazują swoje życiowe mądrości. Choć, jak dodaje Anna, młodzi ludzie potrzebują czasu, by to zrozumieć.

Następny billboard z sentencją „Wysoko w niebo wzbija się dym z komina, jeżeli wszyscy w rodzinie zbierają chrust” (przysłowie chińskie) wskazuje na znaczenie jedności rodzinnej i przypomina, że współpraca i zrozumienie w rodzinie tworzą silne podstawy dla harmonijnego życia społecznego. – Wspólne wysiłki rodziny dają efekty, a metafora dymu z komina wskazuje na jedność i zgodę – tak odczytują sentencję Marek, Anna, Danuta i Wojtek z warsztatów kreatywnego pisania.

– Doświadczenie życiowe i mądrość seniorów często pozostają niewykorzystane. To wielka szkoda, ponieważ osoby starsze posiadają niezwykłe bogactwo wiedzy i doświadczenia, które mogą wnieść do swoich rodzin i społeczeństwa jako całości. Ich życiowy przekaz jest bezcenny i może mieć pozytywny wpływ na kolejne pokolenia. Kampania ma na celu zachęcić mieszkańców Wrocławia do zatrzymania się na chwilę i zastanowienia się nad tym, co jest naprawdę ważne w życiu – mówi Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

„Złote wspomnienia” – Warsztaty Historii Życia Seniorów

Jednak kampania to nie tylko słowa na billboardach. DCZP otwiera nowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla mieszkańców dzielnicy Wrocław Krzyki, w ramach którego będzie prowadzić warsztaty „Złote wspomnienia – Warsztaty Historii Życia Seniorów”. – Warsztaty, skierowane głównie do seniorów, umożliwią uczestnikom odkrycie i udokumentowanie własnych życiowych doświadczeń. To okazja, by wziąć udział w tworzeniu swojej własnej biografii i podzielenia się bogactwem swojego życia z młodszymi pokoleniami – mówi Magda Wieteska, pedagog-andragog, gerontolog, redaktor naczelna czasopisma „Dobre Życie” wydawanego przez DCZP, dziennikarka i pisarka. Podczas warsztatów autobiograficznych będą stosowane różnorodne metody, aby zachęcić uczestników do wyrażania siebie i wzbudzić refleksję nad historiami życia. Dzięki zajęciom uczestnicy będą mogli stworzyć osobisty zapis swoich wspomnień, który pozostanie z nimi i ich bliskimi na zawsze. Jak zapowiada prowadząca warsztaty, być może powstaną także wspólne projekty w postaci zbiorowych historii ujętych w książkę czy wystawy. – Warsztaty stanowią próbę wydobycia skarbów ukrytych w historiach i doświadczeniach seniorów. Wspólne dyskusje, prace w parach czy grupowe projekty budują atmosferę zaufania i inspiracji, i są okazją do dzielenia się, słuchania innych i wzajemnego wsparcia. Wspólnie stworzymy przyjazne środowisko, w którym każda historia jest cenna – dodaje Magda Wieteska. Już niedługo pojawi się informacja o zapisach i terminach warsztatów na stronie internetowej i w mediach społecznościowych DCZP.

Kampania billboardowa i Warsztaty Historii Życia Seniorów to wyjątkowy sposób, w jaki DCZP dąży do podniesienia świadomości społeczeństwa na temat wartości życia, doświadczenia seniorów i znaczenia rodzinnych więzi. – To także szansa na budowanie mostów pokoleniowych i przekazywanie wartości, które są kluczowe dla naszego społeczeństwa oraz próba przywrócenia równowagi w świecie pełnym nowości i zmian, przypominając, że nasza przeszłość kształtuje naszą teraźniejszość i przyszłość – podkreśla Michał Stachów, prezes DCZP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska