Spis treści
Kontrola dróg rowerowych w 10 miastach w Polsce
Kontrola dróg rowerowych przeprowadzona została w Gdyni, Słupsku, Sopocie, Kaliszu, Koninie, Płocku, Radomiu, Legnicy, Wałbrzychu i Wrocławiu. NIK zbadała, czy działania podejmowane przez samorządy miast zapewniały prawidłowe utrzymanie i rozwój infrastruktury rowerowej. Jakie są ogólne wnioski Najwyższej Izby Kontroli?
"Działania podejmowane przez samorządy miast przyczyniały się do rozwoju sieci infrastruktury rowerowej. Nie zagwarantowały one jednak w pełni prawidłowego utrzymania tej infrastruktury, co nie pozostawało bez wpływu na bezpieczeństwo, atrakcyjność i komfort jej użytkowania" – komentuje w swoim raporcie NIK.
Raport NIK. Jakie nieprawidłowości dotyczyły Wrocławia?
NIK zwróciła uwagę na nierówne nawierzchnie ścieżek rowerowych na ul. Kamiennej, Borowskiej i Komandorskiej. Wrocławscy urzędnicy obiecują, że ich stan zostanie poprawiony.
WEŹ UDZIAŁ W SONDZIE I OCEŃ JAKOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH WE WROCŁAWIU:
- Wskazane przez NIK lokalizacje nie stanowią dla nas zaskoczenia, zostały one wpisane jako priorytety realizacyjne w planie działań rowerowych, który ogłosiliśmy w czerwcu ubiegłego roku. Zatem prace przy modernizacji infrastruktury rowerowej w tych miejscach są już zaplanowane – komentuje Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
NIK pokreśliła w raporcie nieprawidłową szerokość pasów rowerowych na ul. Małachowskiego, ul. Mickiewicza, ul. Piłsudskiego, ul. Świdnickiej, ul. Skargi oraz pl. Orląt Lwowskich. Ponadto na ul. Skargi i ul. Świdnickiej sposób wyznaczenia pasów nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa. Wrocławscy urzędnicy tłumaczą, że w trakcie projektowania ścieżki rowerowe miały szerokość zgodną z ówczesnymi przepisami.
- NIK poleciła doprowadzenie szerokości pasów rowerowych na wyżej wymienionych odcinkach do zgodności z najnowszym rozporządzeniem z dnia 22 czerwca 2022. Warto tu zaznaczyć, że nowe przepisy dopuszczają mniejszą szerokość pasów rowerowych w szczególnych sytuacjach (z 1,5 m do 1,2 m) – mówi Urszula Jagielnicka.
NIK wykazała również niespójność pomiędzy dokumentacją organizacji ruchu a nieczytelnym oznakowaniem. Tak jest na Bulwarze Słonecznym, skrzyżowaniu Mickiewicza i Kopernika oraz ul. Piłsudskiego. Urzędnicy zapewniają, że to także zostanie poprawione.
Nieprawidłowości w przypadku Wrocławia jest jeszcze więcej, głównie formalnych. Raport wskazuje m.in.:
- przypadki nierzetelnego prowadzenia dzienników objazdu dróg,
- nieprzeprowadzanie kontroli okresowych stanu technicznego odcinków dróg z infrastrukturą rowerową,
- akceptację gwarancji ubezpieczeniowych przedłożonych przez wykonawców, których termin obowiązywania był krótszy, niż wynikający z postanowień umów – dotyczy to przebudowy ul. Małachowskiego i przebudowy Bulwaru Słonecznego,
- występowanie progów i uskoków na drogach rowerowych przekraczających dopuszczalną wysokość,
- nierzetelny nadzór jednego z kontrolowanych postępowań, co skutkowało faktycznym pełnieniem funkcji kierownika budowy nie przez osobę wskazaną w ofercie i umowie.
Miasto pozytywnie ocenia raport NIK
Mimo wykazania wielu nieprawidłowości, Najwyższa Izba Kontroli dostrzegła dobre strony polityki rowerowej Wrocławia. Oznajmiła, że działania miasta przyczyniały się do utrzymania i rozwoju sieci infrastruktury rowerowej. Wrocław jako jedyny uchwalił odrębny dokument w sprawie polityki rowerowej, którego celem jest rozwój infrastruktury. Oceniła, że działania urzędu co do zasady były realizowane w sposób prawidłowy. Władze miasta pozytywnie oceniają raport.
- Miasto dobrze realizuje politykę rowerową. Oczywiście podobnie jak w innych miastach są rzeczy do poprawy, ale generalnie raport jest dla Wrocławia pozytywny – mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
W raporcie Najwyższa Izba Kontroli podkreśliła, że od początku 2019 roku do marca 2022 roku we Wrocławiu powstało ponad 26 km dróg dla rowerów, a także ponad 16 km dróg dla pieszych i rowerów. To najwięcej spośród wszystkich kontrolowanych miast. Sikora dodaje, że we Wrocławiu jest około 1400 kilometrów tras przyjaznych rowerzystom.
- Oprócz wspomnianych dróg rowerowych, należą do nich także kontrapasy i strefy uspokojonego ruchu. Tylko w 2021 roku w stolicy Dolnego Śląska powstały 34 km tras przyjaznych rowerzystom – mówi rzecznik urzędu miasta.
Zapowiada, że w połowie maja oficjalnie oddanych zostanie około 8 km dróg rowerowych wzdłuż trasy przez tramwajowej przez Popowice i Szczepin. Chociaż w praktyce rowerzyści już z tych tras korzystają. Nowe drogi rowerowe działać będą także przy okazji budowy TAT na Nowy Dwór, Alei Wielkiej Wyspy czy domknięcia obwodnicy Leśnicy. Projektowane jest ponad 1 kilometr trasy rowerowej w ścisłym centrum Wrocławia – od ul. Bożego Ciała, przez pl. Teatralny, ul. Widok i Szewską.
Plany co do dalszego rozwoju opisane są w Planie działań rowerowych do 2030 roku. Dokument dostępny na oficjalnym portalu miasta zakłada, że do tego czasu powstanie 150 km nowych i zmodernizowanych tras rowerowych.
•••
Tak powstaje nowy Aquapark we Wrocławiu:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?