Zwrot w sprawie budowy Osi Zachodniej Wrocławia

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Wizualizacja Osi Zachodniej Wrocławia. Wrocławskie Inawestycje
Przed dwoma tygodniami we Wrocławskich Inwestycjach zdecydowano, że jedną z największych inwestycji drogowych ma realizować inne konsorcjum niż to, które wybrano w przetargu, czyli z Pro-Tra Building na czele. Wskazano konsorcjum, którego ofertę najpierw odrzucono, czyli z firmą Bickhardt Bau Polska jako liderem. To była kolejna zmiana wykonawcy kontraktu wartego ponad 180 mln złotych i istniało zagrożenie, że Pro-Tra Building oprotestuje nagłą zmianę. Tak się nie stało i wszystko wskazuje na to, że prace jednak ruszą.

Teraz dokumentacje musi skontrolować jeszcze Urząd Zamówień Publicznych. Dopiero po tym Wrocławskie Inwestycje podpiszą umowę z wykonawcą na realizację Osi Zachodniej. Od podpisania umowy wybrane konsorcjum będzie miało 24 miesiące na realizację prac. Zgodnie z planem Osią Zachodnią powinniśmy pojechać w 2023 roku.

Co było powodem nagłej zmiany wykonawcy?

Dlaczego zrezygnowano z oferty Pro Tra Building, która jest bardzo dobrze znana w mieście, choćby z realizacji Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór? - Mógłbym wskazać zaoferowaną cenę. Pro Tra zaproponowała ponad 184 mln złotych, a oferta Bickhardt Bau Polska była o około 3 mln niższa - wyjaśnił nam Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Ofertę Bickhardt Bau Polska odrzucono, bo znaleziono w błędy w wyliczeniach. - Nie mogliśmy wziąć tej oferty pod uwagę. Baliśmy się kolejnych odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, a z tymi mieliśmy już do czynienia w przypadku wcześniejszego przetargu na budowę Osi Zachodniej. Wtedy Bickhardt Bau Polska zwróciła się do KIO, a ta orzekła, że błąd w rachunkach może być poprawiony, a oferta musi być wzięta pod uwagę. Ostatecznie po dostarczeniu nam wszystkich dokumentów, które sprawdziliśmy musieliśmy zmienić wykonawcę – wyjaśniał Krzysztof Świercz.

Miasto, jako inwestor, zaplanowało przeznaczyć na budowę Osi Zachodniej 202 mln złotych, o kontrakt zabiegało w sumie osiem firm. Konsorcjum Berger Bau Polska zaproponowało 204,88 mln zł, PORR - 206,1 mln zł. Budimex zaproponował 195,1 mln, Strabag 191,7 mln, Kobylarnia - 186,9 mln, Skanska - 186,7 mln, Pro Tra Building - zaoferowało 183,9 mln, a konsorcjum Bickhardt Bau Polska - 181,5 mln zł.

Inwestycję już raz zablokowało odwołanie do KIO

To już nie pierwsza zmiana wykonawcy Osi Zachodniej Wrocławia. W sierpniu ubiegłego roku Wrocławskie Inwestycje musiały unieważnić przetarg na przebudowę ul. Kosmonautów po zaskarżeniu go przez dwie firmy, które go przegrały. Wtedy jako powód wskazano błędy w ofercie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Dwa konsorcja, których oferty przepadły, zaskarżyły decyzje Wrocławskich Inwestycji do Krajowej Izby Odwoławczej. Zrobiły to Berger Bau Polska i Skanska, wskazując na błędy w wybranej ofercie. Chodzi o niewłaściwe wyliczenia w kosztorysie, związanym z wykonaniem torowiska tramwajowego. Krajowa Izba Odwoławcza, rozstrzygnęła spór na korzyść skarżących firm i nakazała Wrocławskim Inwestycjom unieważnienie całego postępowania.

Oś Zachodnia ma odciążyć Leśnicę od tranzytu

Tranzyt ma zostać skierowany z obecnej drogi krajowej nr 94 na trasę omijającą osiedle Leśnica lub doprowadzenie go do ul. Granicznej, która prowadzi do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Oś Zachodnia to drugi etap obwodnicy Leśnicy. W ramach inwestycji ma powstać nieco ponad 4 kilometry nowych dróg. Projekt przewiduje też poszerzenie samej Kosmonautów na odcinku od "Glinianek" do ul. Fieldorfa. Właśnie na skrzyżowaniu z Fieldorfa dołączy do Kosmonautów nowy łącznik od obwodnicy Leśnicy.

W ramach inwestycji ma powstać: 143 metrowy wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Stabłowickiej, ponad 2 km zielonego torowiska tramwajowego do Leśnicy, 5,6 km ścieżek rowerowych i blisko 7 km chodników. Zaplanowano też budowę nowych przystanków tramwajowych i autobusowych oraz ekranów akustycznych.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Ciekawe ,że znaleźli błędy w wyliczeniach a nie wiedzieli ,że można poprawić ... Może to taki kolejny ukłon w stronę Pro-try za dokończenie fuszerki na Hubskiej ? Najbardziej szkoda ,że miasto nie zajmie się błędami w wyliczeniach Wrocławskich inwestycji bo to chyba największy miejski błąd a zmiana prezesa nie zmieniła jakości działania.

G
Gość

A o budowie odcinka kolei od stacji Żerniki do lotniska cisza. W innych większych miastach poradzono sobie z tym. A przecież włodarze miasta często podkreślają , że to metropolia z oknem na świat.

A
AES

Czy Pan redaktor posiada wiedzę na temat tej inwestycji ? Czy wie, że inwestycja w obecnym kształcie jest karykaturą pierwotnie planownaego przebiegu Osi Zachodniej sprzed kilkunastu lat ? A mianowicie zniknęły dwa kluczowe odcinki. Pierwszy - od ślimaka na Jezmanowskiej do ronda na ul. Granicznej (przy Prologisie) - dzięki czemu nie trzebaby kierować ruchu ciężkich pojazdów do ciasnego ronda przy Porcie Lotniczym i następnie całą ul. Graniczną. Drugi - od Rakietowej do Kwiatkowskiego, z przebiciem pod AOW, dzięki czemu połączyłyby się dwa istniejące odcinki Osi Zachodniej. Tylko, że miasto nabrało wody w usta i udaje głupka, bo jakić baran jeden z drugim nie zadbał o to, żeby podczas budowy AOW wykonano przejazd w ciągu przyszłej Osi Zachodniej. Gorąco polecam Panu redaktorowi podrążyć ten temat bo jest to doskonały przykład na kompletny brak perpektywicznego myślenia w kontekście kształtowania nowoczesnego i logicznego układu komnikacyjnego. Jakby co to polecam Plan Wrocławia z 2000 r - widać na nim dokładnie planowany przebieg Osi Zachodniej od Leśnicy do ronda na Czekalodowej.

Dodaj ogłoszenie