Zabytkowy parowóz będzie atrakcją turystyczną w Legnicy

Materiał partnera zewnętrznego
Ważący prawie 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy
Ważący prawie 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy
Znajdował się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać go jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. Ważący prawie 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe, jako kolejowa atrakcja turystyczna.

Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego, niemieckiego parowozu. Ten pomnik techniki w 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafił do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.
- Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, przez który biegną nieużytkowane od lat tory - zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. - To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz przechodzi prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.
Zabytkowy parowóz przechodzi renowację, by na Dzień Kolejarza, który przypada 25 listopada, mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.
Parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu.
W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska