Wybrano najgorsze polskie reklamy tego roku (ZDJĘCIA)

    Wybrano najgorsze polskie reklamy tego roku (ZDJĘCIA)

    Jacek Antczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wybrane reklamy nominowane do finału
    1/38
    przejdź do galerii

    Wybrane reklamy nominowane do finału ©Materiały organizatorów

    W piątek wieczorem we Wrocławiu wręczono Chamlety - nagrody za najgorsze polskie reklamy kończącego się roku. Znamy już zwycięzców!
    REKLAMA PRASOWA


    REKLAMA ZEWNĘTRZNA


    COMMUNICATION DESIGN



    - Chcielibyśmy nie mieć nic do roboty i nie móc zorganizować tej imprezy. Niestety, nic nie wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy mieć na to szansę - mówią profesorowie Michael Fleischer i Dariusz Doliński, pomysłodawcy "Chamleta. Festiwalu Najgorszych Reklam".

    Do trzeciej edycji festiwalu, organizowanego przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego i wrocławski oddział Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, zgłoszono rekordową liczbę 429 kandydatów. O "Chamleta", czyli statuetkę ze zmiętego szarego papieru, ubiegało się 121 reklam telewizyjnych, 92 zewnętrzne, 54 prasowe, 89 społeczno-politycznych i 73 programy communication design, czyli inne produkcje reklamowe - np. strategie komunikacyjne, projekty logo, broszury, czy strony internetowe.

    Kapituła nagrody, która w nazwie ma szekspirowski dramat i tragedię połączoną z odniesieniem do rodzimego chamstwa, nad nominacjami dla 50 najgorszych zastanawiała się ponad 5 godzin. Pierwsze pół godziny jurorzy (m.in. profesorowie Alosza Awdiejew z Uniwersytetu Jagielońskiego, Andrzej Zawada, szef uniwersyteckiego dziennikarstwa) byli bardzo głośni - pękali ze śmiechu, przeglądając zgłoszone spoty czy billboardy (gale wręczenia nagrody też przebiegają w radosnej atmosferze).

    - Ale to był śmiech przez łzy, bo liczyliśmy na to, że po stworzeniu tej nagrody sytuacja w naszej reklamie zacznie się poprawiać. Nic z tego. Nadal jest seksistowsko i głupio - relacjonuje Mariusz Wszołek z UWr. i SWPS.
    Bo oglądanie Chamletów, podobnie jak Nocy Reklamożerców (to jakby oglądać "Kac Wawę", a potem Bonda), to zabawa, ale ma swoją misję. Ma wpływać na kreatywność twórców reklam, a przynajmniej zmuszać ich do chwili refleksji, przed umieszczeniem na billboardzie kolejnej roznegliżowanej modelki, która poinformuje klientów, że "zrobi im dobrze".
    No i efekty są. Połowiczne. W tym roku zgłoszono do Chamleta ok. 200 reklam, których głównymi bohaterkami są skąpo ubrane dziewczyny. Np. w reklamie strony z "obiecującymi domenami" internetowymi aż trzy panienki w biustonoszach i stringach obiecują, że pokażą więcej, "jak się zarejestrujesz".

    Joanna (Dżoena) Krupa, spacerując po sypialni, zapewnia łamaną polszczyzną, że po skorzystaniu z promowanego przez nią kosmetyku "Twoje piersi będą napięte już po czterech minutach". A sieć telefonii komórkowej, pokazując na plakacie dziewczynę (smutną) w sypialni (ale innej niż ta z Krupą) z zadowolonym partnerem, tłumaczy, że po założeniu firmy i wykupieniu usługi on może dłużej. Wszystko przebija jednak leżąca na znaku Zadrugi anonimowa (znaczy narysowana) sexbomba z wielkim biustem, trzymająca kałasznikowa. Hasło "Stowarzyszenia Nacjonalistycznego" brzmi: "Wilczyce! Nacjonalistki! W obronie krwi. W obronie ojczyzny". Każdy ma takich speców od reklamy społecznej, na jakich go stać.

    To trzecia edycja nagrody, dotąd przyznano już więc 10 Chamletów. Spośród nich najbardziej tkwi w pamięci zwycięski billboard Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Chojnicach. Seksowana pielęgniarka trzymała w dłoni ich przepyszny produkt, a hasło głosiło: "Od twarogu z Chojnic jeszcze nikt nie umarł". Akurat prezes OSM jako jeden z niewielu miał poczucie humoru (i honoru) oraz dystans do Chamleta. Skontaktował się z organizatorami festiwalu, podziękował i zmienił strategię reklamową na bardziej... życiową. Na stronie OSM Chojnice znaleźliśmy reklamę kolejnego serka. Tym razem trzyma go w dłoniach urocza kolarka, ale hasło brzmi: "Grani z Chojnic dla głodnych życia".

    Prawdopodobnie jedyny przypadek pośredniego, ale jednak, "odebrania nagrody" skłonił organizatorów festiwalu do zmiany formuły. W tym roku nie będą przyznawać statuetek agencjom reklamowym lub bezpośrednim autorom reklam, tylko zleceniodawcom.
    - Być może, kiedy nominujemy firmy, które stoją za reklamowymi koszmarami, zastanowią się dwukrotnie, zanim wydadzą na nie jakiekolwiek pieniądze - mówi dr Michał Grech z Zakład Projektowania Komunikacji UWr.

    Co roku internauci mają swoich faworytów, których zgłaszają wielokrotnie. Tak było w ubiegłym roku z radosnymi dziewczynami śpiewającymi o podpaskach allways lub striptizem niedoszłej posłanki SLD. Tym razem najwięcej osób ujął Krzysztof Ibisz, reklamujący szampony head & shoulders. I tu niespodzianka. Autor książki jak dobrze wyglądać po czterdziestce nie dostanie nawet nominacji.
    - Wprawdzie jury strasznie mu zazdrości, że z roku na rok staje się młodszy i piękniejszy, ale uznało, że sama reklama nie jest zła - wyjaśnia Wszołek.

    Nominacji nie uniknął za to Olaf Lubaszenko, a raczej producent elektronicznych papierosów, które reklamuje. Aktor idzie ze sztucznym papierosem, a mijane na jakimś korytarzu kobiety się rozbierają. "Bo palić trzeba umieć" - mówi Lubaszenko.
    - Nie wiadomo o co chodzi i co ma wspólnego z tym sztuczny papieros w jego ustach, ale pewne jest jedno: że tę kampanię reklamową skierowano z niewiadomych powodów do dresiarzy - komentują jurorzy.

    Pomylił też chyba odbiorcę twórca reklam galerii handlowej w Sky Tower (plakaty "Dali kibicom", "Dali rozrywkę" z rysunkami na poziomie reklamy barów mlecznych).
    - Był obiecujący pomysł z wykorzystaniem prac i osoby Salvadora Dalego, ale efekt graficzny okazał się przaśny, by nie użyć słowa dziadowski, co dziwi przy eksluzywnym odbiorcy - mówi Wszołek.

    Już po terminie zgłoszono wielką płachtę z napisem "6 aut do wygrania", która zawisła na najwyższym budynku w Polsce. Inwestor Sky Tower ma do dyspozycji największą powierzchnię reklamową we Wrocławiu. Szkoda, że zagospodarowuje ją kiczem. Ale nikt nie przebije reklam Manufaktury Łódzkiej, zachęcającej do "Rozgrabienia Kolekcji" podczas “"Kryształowej Nocy Zakupów". Ta rasistowska reklama w tym roku powinna dokonać pogromu Chamletów.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (24)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    najlepsze reklamy

    Andrzej 32 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Ostatnio trafiłem na fajny blog gdzie są pokazywane i komentowane najlepsze reklamy w sieci ;) ---> swiatreklam.wordpress.com

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Play ma najgorsze reklamy

    laeki (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wasz też denerwują reklamy play?? Dla mnie najbardziej wqrw.. są te w tv ta pusta blondyna z tym kolesiem i co chcwile ktos inny...irytujące..;/

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    17 miażdży!

    tomek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 696 / 446

    17 miażdży!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Słusznie zwracają uwagę na te reklamy

    babsztyl (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 691 / 478

    poziom seksizmu i rasizmu w polskiej reklamie jest straszny. Czy ludzie naprawdę uważają że kawałek gołej d*** czy inna seksowny rekwizyt (bo tak używane są kobiety) sprzeda wszystko? umieszczanie...rozwiń całość

    poziom seksizmu i rasizmu w polskiej reklamie jest straszny. Czy ludzie naprawdę uważają że kawałek gołej d*** czy inna seksowny rekwizyt (bo tak używane są kobiety) sprzeda wszystko? umieszczanie tych kobiet i haseł niby to zabawnych, a tak naprawdę żenujących z podtekstem kojarzącym się z seksem świadczy że 1.twórca reklamy uważa swój target za grupę nieinteligentną której tylko jedno w głowie oraz 2.że w Polsce kupują tylko mężczyźni, bo wszystkie reklamy są adresowane do nich. Pominę już fakt ze krupa z silikonowymi c****** reklamuje krem do biustu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sprzątaj po psie!

    Wrażliwa Społecznie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 718 / 484

    Być może się ze mną nie zgodzicie, aczkolwiek nie zgodziłabym się z nominacją reklamy 'Sprzątaj po swoim psie!' do tego konkursu. Reklama być może jest brutalna i niesmaczna, ale być może taka...rozwiń całość

    Być może się ze mną nie zgodzicie, aczkolwiek nie zgodziłabym się z nominacją reklamy 'Sprzątaj po swoim psie!' do tego konkursu. Reklama być może jest brutalna i niesmaczna, ale być może taka właśnie powinna być, aby uświadomić niektórym, co to znaczy mieć psa. Niestety, do niektórych w inny sposób ten przekaz by nie trafił.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Banda idiotów

    Śląsk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 677 / 517

    A lewackich popłuczyn jakoś nie ma. Krytyka Polityczna, Przegląd, pedalskie kolektywy, anarchistyczne ścierwo jest ok. ONRowiec całujący rękę kobiety jest żenujący tylko dlatego, że lemingom...rozwiń całość

    A lewackich popłuczyn jakoś nie ma. Krytyka Polityczna, Przegląd, pedalskie kolektywy, anarchistyczne ścierwo jest ok. ONRowiec całujący rękę kobiety jest żenujący tylko dlatego, że lemingom kojarzy się z wmawianym przez komunistyczne elity "faszyzmem". W przekazie nie znajduję ŻADNEGO uchybienia. Syntaktycznie, pragmatycznie i przede wszystkim semantycznie wszystko jest w porządku. Kolejny lemingowy plebiscycik? Kogo chcecie ośmieszyć? Włączacie własne poglądy polityczne w "obiektywny" konkurs i liczycie, że wszyscy przełkną to jak karmny gąsior? W następnym roku CHAMleta przyznajcie sobie, będzie najuczciwiej.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a ty jednym z nich

    nie wiem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 664 / 484

    a wiesz chociaż, że kulturalny mężczyzna, całując rękę kobiety, schyla się - kłania, a nie podnosi ją sobie dla wygody...?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Savoir

    vivre (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 671 / 517

    Pudło. Dobrze wychowana kobieta podniesie rękę, tak że mężczyzna nie będzie musiał się scylać, więc sytuacja może wyglądać tak jak na plakacie.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sawłar

    wiwr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 629 / 438

    Pudło. Kobieta nie ma obowiązku podnosić ręki tylko dlatego, że ktoś ma ochotę ją całować.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wracaj na pole chłopu

    lol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 654 / 478

    z twoją brązową bandą. życze ci krótkie życie w tej nienawisci.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ChamomMówięNie

    ChamomMówięNie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 673 / 482

    Cóż za radosne życzenia - pełne miłości i typowej troski o bliźniego...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ChamomMówięNie

    ChamomMówięNie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 679 / 456

    Cóż za radosne życzenia - pełne miłości i typowej troski o bliźniego...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    Wrocławianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 621 / 481

    Wiem, że to być może nieistotne, ale treść reklamy Play brzmiała "On założył własną firmę i kończy kiedy chce". Treść zawarta w artykule, chyba nijak się ma do smutnej dziewczyny ;))


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    No tak

    JA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 626 / 458

    Faktycznie, pomyliłem się. Ale dziewczyna była jednak smutna, nie wiem z jakiego powodu:):):)
    JA

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    póki mogą niech się bawią, nawet i w chamlety

    Kuba (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 658 / 491

    rasa żydowska, to ci dopiero!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    następny chłop który uciekł ze swojego fołwarku

    lol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 624 / 502

    gdzie jest nasza szlachta kiedy ich potrzebujemy???


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ruskie i szkopy

    x ryba x (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 649 / 455

    wymordowali, a teraz te zachodnie piorą mózgi

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Same perełki.

    zdziwiony300 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 670 / 495

    Same perełki, fajne ! Pijarowcy się postarali ;-)


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zdziwiona

    mysz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 571 / 430

    Pijarzy też :D

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To są palikocie reklamy !

    Werst (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 670 / 452

    Może oto chodzi aby durne ludzie to oglądali.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo