Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wspólne problemy nowych start-upów. Dyskusja we Wrocławiu

Bartłomiej Łata
Na konferencji we Wrocławiu specjaliści związani ze start-upami omawiali najważniejsze problemy
Na konferencji we Wrocławiu specjaliści związani ze start-upami omawiali najważniejsze problemy Wrocław Startup Ewolucje
Chcesz wystartować z własnym projektem? Spróbuj się „sprzedać”.

Szukają odpowiedniego modelu, który pozwoli im zaistnieć. Jakie błędy popełniają młodzi startupowcy?

Brak sprzedaży

– Bardzo często spotykam się z ludźmi, którzy mówią: mam super produkt, zgrany zespół, jedyne co mi potrzeba to sprzedaży – mówi Tomasz Karwatka, prezes Divante, wiodącej spółki eCommerce. – Jednym z najgorszych pomysłów, o których słyszałem jest zatrudnienie handlowca. Pierwszych klientów powinno się zdobywać samemu – podkreśla Karwatka.

Najlepszą formą prezentacji produktu jest konferencja. Jednak z uwagi na koszty jej zorganizowania mało startupowców decyduje się na taką formę. Karwatka poleca wydarzenia internetowe, które są bardzo dobrym sposobem na pozyskanie klientów. Według niego osoba, która „złapie” pierwszych dziesięciu klientów może zatrudnić specjalistę odpowiedzialnego za pozyskiwanie kolejnych.

Według Macieja Frankowicza, dyrektora operacyjnego funduszu Arkley Venture Capital do każdej rozmowy z inwestorem powinniśmy przygotować się jak do randki z nowo poznaną osobą. Zwraca uwagę na to, byśmy starali się, by nie było to tylko jednorazowe spotkanie.

– W Polsce działa dużo funduszów inwestycyjnych. Najlepiej dokładnie zapoznać się z ich ofertą oraz pamiętać skąd dany fundusz się wywodzi, bo nie od każdego warto brać pieniądze – mówi Maciej Frankowicz. – Warto konkurować, ale nie wszyscy muszą być pierwsi – dodaje.

Jak tracą pieniądze?

Z badań prowadzonych przez m.in. Macieja Wilczyńskiego, współtwórcy projektu badawczego Mispie wynika, że startupowcy najbardziej ufają swoim bliskim, a najmniej instytucjom publicznym. – W Polsce start-upy tracą od 69 do 82 milionów złotych ze względu na brak zaufania. To 13 proc. całej branży – zauważa Maciej Wilczyński.

Pomoc początkującym

Celem wrocławskiego stowarzyszenia Startup Founders jest integracja założycieli start-upów, wymiana doświadczeń i wypracowanie wzajemnego zaufania.

– Cel ten chcemy realizować poprzez wymianę wiedzy, pomysłów, kompetencji oraz działania edukacyjne – mówi Bartłomiej Postek, współzałożyciel Startup Founders. Więcej informacji na www.zrzutka.pl/sf.

W przyszłym roku Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej planuje powołać komórkę, która będzie odpowiadała za wsparcie i współpracę ze startupami.

– Chcemy rozwijać wrocławskie startupy, oraz stworzyć jej bazę mentorów – mówi Przemysław Chłoń z ARAW.
Konferencja Wrocław: Startup Ewolucje odbyła się we Wrocławiu pod koniec listopada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska