Wschodnia Obwodnica Wrocławia to budowana etapami droga, prowadząca wschodnią i południową granicą miasta. Usprawnia komunikację drogową, zarówno dla ruchu lokalnego, miejskiego i aglomeracyjnego. Razem z Autostradową Obwodnicą Wrocławia i tzw. łącznikiem Długołęka ma tworzyć zamknięty pierścień wokół Wrocławia, ułatwiając komunikację regionalną oraz przejmując ruch tranzytowy. Do tego zamknięcia brakuje niewiele, bo tylko 3,5 kilometra wspomnianej wschodniej obwodnicy.
Zobacz też: Kiedy Czesi wybudują przedłużenie S3 na swoim terenie? Prace ruszą szybciej niż myślisz!
Dzisiaj kierowcy jadący Wschodnią Obwodnicą Wrocławia mają do dyspozycji 27 kilometrów z zaplanowanych 30. Przebiega od Długołęki przez Łany, Siechnice, Żerniki Wrocławskie do ul. Grota Roweckiego. Zaplanowany, ostatni odcinek prowadzić będzie od ronda ul. Grota-Roweckiego w Radomierzycach do al. Karkonoskiej w Bielanach Wrocławskich. Niestety, inwestycja utknęła w miejscu.
Przebieg ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia:
21 stycznia 2020 roku została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji projektowej brakującego fragmentu wschodniej obwodnicy, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Umowę z firmą Contek Projekt za blisko 2,3 mln zł podpisała Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, podlegająca pod urząd marszałkowski. Według umowy, termin realizacji tego zadania to 30 czerwiec 2021 r. Jednak do teraz nie udało się uzyskać jej najważniejszej części – decyzji ZRID.
Decyzja ZRID to praktycznie ostatni etap każdej inwestycji drogowej. W skrócie oznacza zezwolenie na jej realizację i jest wydawana przez wojewodę. Zapytaliśmy urzędu wojewódzkiego, dlaczego wydanie decyzji ZRID dla drogi tyle trwa.
- Złożony wniosek ze strony Marszałka zawierał błędy, co uniemożliwiało wydanie decyzji. Jedno z uzupełnień wpłynęło dopiero w zeszłym tygodniu (na początku listopada – przyp. red.). Czekamy na kolejne – odpowiada Małgorzata Majcher, dyrektor Wydziału Infrastruktury Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.
O jakie błędy chodzi? Tego urząd wojewódzki nie precyzuje. Udało się nam ustalić jedynie, że dotyczą aspektów spraw projektowych. O komentarz poprosiliśmy inwestora, czyli urząd marszałkowski.
- Procedura i czas jej trwania wynikają ze specyfiki inwestycji drogowej, kwestii dotyczących m.in. postępowań scaleniowych gruntów, działek w obrębie przebiegu korytarza drogowego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei na bieżąco aktualizowała niezbędne w procedurze dokumentacje – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Urząd wojewódzki podkreśla, że decyzję ZRID wyda urzędowi marszałkowskiemu niezwłocznie po uzyskaniu kompletnie uzupełnionej dokumentacji. Dzisiaj ZRID jest na etapie weryfikacji złożonych uzupełnień. Urząd marszałkowski zapewnia, że gdy tylko otrzyma decyzję ZRID od wojewody, jest w stanie ogłosić przetarg na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia niemal natychmiast, bo projekt tej drogi jest już gotowy.
Budowa potrwa 3 lata. Jeśli decyzja ZRID zostanie wydana jeszcze w tym roku lub na początku następnego, otwarcia odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia ul. Grota Roweckiego – Wysoka – Bielany Wrocławskie można spodziewać w 2026 r.
Obecny Zarząd Województwa Dolnośląskiego zrealizował odcinki: Łany – Długołęka (10-kilometrowej długości) oraz Żerniki Wrocławskie – ul. Grota Roweckiego, które zostały udostępnione kierowcom w grudniu ubiegłego roku.
Pisaliśmy o tym tutaj:
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?