Wrocław: Na lotnisko nie pociąg, a szybki tramwaj

RedakcjaZaktualizowano 
Na zdjęciu Jerzy Łużniak
Na zdjęciu Jerzy Łużniak dariusz gdesz
Rozmowa z Jerzym Łużniakiem, wicemarszałkiem województwa dolnośląskiego.

Magdalena Kozioł: W niedzielę nowy terminal na wrocławskim lotnisku zaczął obsługiwać podróżnych. Mogą oni się tam dostać, jadąc z centrum miasta autobusem lub samochodem. A był plan, by połączyć lotnisko z dworcem Wrocław Główny PKP linią kolejową. Co z tym pomysłem?

Jerzy Łużniak: Zrobiliśmy studium wykonalności, które pokazało, że najlepszym rozwiązaniem będzie szybki tramwaj.

Tramwaj? Nie pociąg?

Tak. To tylko cztery kilometry. Nie ma podstaw, by budować tam trasę kolejową.

Ale w poprzedniej kadencji samorządu ówczesny marszałek Marek Łapiński forsował wariant kolei. Wybudowano nawet specjalny tunel na lotnisku, gdzie zatrzymywać miał się pociąg.

Wrocławski port lotniczy znajduje się w granicach miasta, w pobliżu obwodnicy autostradowej Wrocławia. Nasza analiza pokazała, że nie będzie tam dużych potoków pasażerów. Czyli niewiele osób korzystałoby z połączenia między centrum miasta a nowym terminalem lotniska. Zresztą my, jako samorząd województwa dolnośląskiego, obsługujemy połączenia kolejowe na terenie województwa.

Ale samorząd województwa dolnośląskiego chciał taką linię uruchomić.

W ubiegłym rokuzmieniła się jednak ustawa o transporcie zbiorowym. To znaczy, że na terenie jednej gminy transport ma organizować samorząd tej gminy: we Wrocławiu - prezydent Wrocławia. Najlepiej, żeby tory do lotniska położyła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przy pomocy Wrocławia i środków z Unii Europejskiej.

To chyba szczęście, że nikt niczego nie zaczął tam budować. Marszałek Marek Łapiński w październiku 2010 roku, przed wyborami samorządowymi, zapewniał nawet, że poszukiwanie wykonawcy rozpocznie się w drugiej połowie 2011 roku. Były jakieś analizy tej inwestycji?

Gdy jeszcze było to w naszych kompetencjach, zleciliśmy studium. Wcześniej pojawiały się tylko pomysły i różne warianty przebiegu tras. Wydawało się, że jak jest boom gospodarczy, to połączenie uda się łatwo i szybko wybudować. Życie zweryfikowało te plany.

W innych miastach, które mają lotniska, dojedziemy na nie koleją. A u nas jak będzie? Miasto już określiło, że pojedzie tam Tramwaj Plus?

Proszę zapytać o to prezydenta Dutkiewicza.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dolnoslazak

Łapka w górę. Pieprzony jasnowidz z niego. Do dziś g....o zrobili.

P
Piter71 Wrocław

Przecież na lotnisko IDZIE linia kolejowa. Tory śmigaja od stacji Wrocław Zachodni w kier jednostki wojskowej na Granicznej. Przedłużając to do nowego terminala i robiąc nitkę do Wr Żerniki mielibyśmy możliwość, aby przez lotnisko przelatywały pociągi dalekobieżne (jak we Frankfurcie n Menem, Berlinie Schönegeld) z kier np Jelenia Góra - Warszawa/Poznań.

d
długo_pis

a na razie kazdy, co na garnuszku naszym, z geby cholewe czyni...

D
D.R.

Pamiętacie jeszcze te słynne wizualizacje nowej Strzegomskiej - tej z LINIĄ TRAMWAJOWĄ na lotnisko ? Przecież to tak niedawno!
Potem stwierdzono, że budowa łącznika kolejowego (przez puste pola,niecałe 4km) będzie wielokrotnie TAŃSZA niż budowa prawie trzykrotnie dłuższej linii tramwajowej (i to przez tereny wymagające budowy np. wiaduktów). Połączenie kolejowe byłoby więc i TAŃSZE i WIELOKROTNIE SZYBSZE niż przejazd nawet "najszybszego tramwaju Graniczną, Strzegomską, Legnicką…

A TERAZ ZNOWU TO : >Zrobiliśmy studium wykonalności, które pokazało, że najlepszym rozwiązaniem będzie szybki tramwaj.

R
Rycho

Przeczytałem ponownie wywiad i mam pytanie do pana marszałka: gdzie w odległości 4 km jest linia tramwajowa?
Jedyna jaka przychodzi mi do głowy, to ta na ulicy Kosmonautów , ale to jest na pewno dalej.
Usprawiedliwieniem dla pana jest to iż pochodzi z Jeleniej Góry i nie zna Wrocławia - ale wypowiadać się o komunikacji można bez znajomości miasta.
Tylko po takich wypowiedziach znawców mamy taką komunikację jaką mamy.

P
Przyjaciel POLITYKÓW

JAK zawsze szanowna władzo coś się zaczęło i nie dokończyło ;inie ma winnych tego bałaganu a gdzie szanowny Pan Prokurator ,który zbada gdzie te pieniądze publiczne zostały wydane i kto dostał zlecenie na puste opracowania.Jak zawsze, wyborcy czyli my Obywatele , zostali oszukani bo mamy niekompetentnych dupków którzy rządzą tym województwem .

R
Rycho

Szanowni wyborcy , jeśli mnie wybierzecie na marszałka obiecuję wam połączenia helikopterowe z dziesięciu punktów miasta i z większych miast regionu. Oczywiście wykorzystamy wybudowaną stację podziemną jako lotnisko:-). A za wszystko zapłaci gmina Warszawa.
Wywiad z cyklu ble, ble ,ble - obiecać możemy wszystko.

k
kamil

tak rozwalmy znowu strzegomską !!!!

s
sa

jest taki sam, jednak są inne róznice, które uniemozliwiają poruszanie sie tramwajów po torach kolejowych i vice versa. Możnaby natomiast uruchomić specjalny tramwaj/pociąg któremu zmieniałyby się koła - dosć skomplikowane zagadnienie. Jednak problem w czym innym: pociągi na lotniska mają szybko przewieźć podróżnych z jednego węzła komunikacyjnego do drugiego, np z dworca kolejowego. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie żeby korzystali z nich mieszkańcy miasta (pod warunkiem dobrego ustalenia tras i rozkładów jazdy, ale tez np jadący z lotniska na Psie Pole czy nawet jeszcze dalej - bez 3-4 przesiadek), natomiast tramwaj nie będzie tu raczej wygodnym rozwiązaniem.

a
aviator

Teraz jest autobus raz na 20 minut.

K
Kam

będą tam chcieli postawić galerię handlową lub hotel, ale życie zweryfikuje plany i zostanie dziura w ziemi, jak koło Stadionu

t
tomcio

oho, już urzędnicy zaczynają kręcić, zmieniać plany, spychać na innych - skąd my to znamy. czyli do 2020 nie będzie tam nic poza 1 autobusem na 30 minut, tak jak teraz

t
tantus

Problem w tym, że we Wrocławiu określenie "szybki tramwaj" to klasyczny oksymoron.

t
tantus

Problem w tym, że we Wrocławiu określenie "szybki tramwaj" to klasyczny oksymoron.

W
W-W

JESTEM CIEKAW CO ZROBIA ZE STARYM TERMINALEM NO I WYPOSAZENNIEM WEWNATRZ,PEWNIE KTOS.... ŁYKNIE ZA DARMO....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3