Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na fałszywe promocje Black Friday! Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek?

Piotr Bera
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Andrew Matthews
Dziś Black Friday - dzień wielkich obniżek w sklepach. Ale Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że ten dzień wykorzystują też nieuczciwi handlowcy. Czy mogę reklamować towar kupiony w obniżonej cenie? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Radzimy, na co uważać i jak robić zakupy z głową podczas Black Friday.

Black Friday to amerykańska tradycja, która zdobywa na całym świecie coraz większą popularność. Tego dnia wiele sklepów, głównie odzieżowych oraz z elektroniką, oferuje wysokie rabaty sięgające nawet do 70 proc.

Czytaj: Zobacz oferty wyprzedaży podczas BLACK FRIDAY

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jednak, żeby w wirze zakupowego szaleństwa nie dać się oszukać. Na co zwrócić uwagę podczas Black Friday?

- Przypominamy - kupując podczas wyprzedaży i promocji, masz takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej - mówi Paweł Ratyński z UOKiK.

Pamiętaj, masz prawo do:

· prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej może zostać uznane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. Pytaj, sprawdzaj (np. w internecie), ile zniżki sprzedawca ci oferuje i oceń, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.

· zakupu towaru w korzystniejszej cenie. Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.

· zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady.

· reklamacji wadliwego towaru – także pochodzącego z promocji. Jeżeli towar ma wadę, złóż reklamacje u sprzedawcy. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna – masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.

· Szukasz ofert za granicą? Sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.

Jeśli mamy jakiekolwiek pytania i wątpliwości, to można skorzystać z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. Wystarczy zadzwonić na nr infolinii 801 440 220 lub wysłać maila na adres: [email protected]. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska