Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak jeździliśmy po Wrocławiu pół wieku temu! Pamiętacie "ogórki"? Autobusy i tramwaje wyglądają zupełnie inaczej

Monika Fajge
Monika Fajge
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
MPK Wrocław ma dziś ponad 300 autobusów i ponad 200 tramwajów. Większość to pojazdy niskopodłogowe, które wożą wrocławian z jednego końca miasta na drugi. A jak wyglądały autobusy i tramwaje lata temu? Jak kiedyś wyglądała komunikacja miejska? Jesteście ciekawi? Zapraszamy w sentymentalną podróż po ulicach Wrocławia z lat 70. i 80. XX wieku. Mamy mnóstwo archiwalnych fotografii.

MPK Wrocław idzie z duchem czasu. Na ulicach nie zobaczymy już popularnych ogórków, ani przegubowych Ikarusów. Pojazdy wrocławskiego MPK pokonują rocznie 35 mln kilometrów, przewożąc ponad 200 mln pasażerów. Na przestrzeni lat przybywało linii tramwajowych i autobusowych, sieć komunikacyjna się zmieniała, a z nią zmieniały się pojazdy.

MPK Wrocław - trochę historii

Zanim powstało MPK były Zakłady Komunikacyjne Miasta Wrocław – ZKMW. Powstały 10 maja 1945 roku w oparciu o pozostałości majątku po Breslauer Omnibusgesellschaft. Zmiana nazwy i przemianowanie na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne nastąpiło w 1951 roku. Od 1996 roku MPK jest spółką z o.o. należącą do Miasta Wrocław.

"Budujemy nową jakość transportu publicznego" – wybrzmiewa dumnie na stronie internetowej miejskiego przewoźnika.

Zobacz też:

To o wrocławskim tramwajach warto wiedzieć

  • Pierwszy tramwaj we Wrocławiu został uruchomiony w 1877 roku i był napędzany siłą koni. Jeździł od dzisiejszej ulicy Krasińskiego do Zoo.
  • Na 15 lat po uruchomieniu tramwaju konnego zaczęto go zastępować elektrycznym. W 1893 roku uruchomiono pierwsze pojazdy z pantografami.
  • Na początku XX wieku istniało kilkoro przewoźników tramwajowych, którzy nie podlegali miastu. Pierwsza miejska linia została uruchomiona w 1902 roku.
  • W latach 1924-1927 przebudowano układ sieci w centrum miasta.
  • Pierwszy tramwaj ruszył we Wrocławiu, już na ziemiach polskich, 22 lipca 1945 roku. Była to linia numer 1 z najmniej zniszczonego w tym czasie Biskupina do zajezdni przy ulicy Słowiańskiej (obok Dworca Nadodrze).
  • Konstal 105Na to najpopularniejszy polski tramwaj, który w latach 1979-1992 trafił do każdego miasta w Polsce, które posiadało linie tramwajowe, w tym do Wrocławia.

Zobaczcie wrocławskie autobusy i tramwaje z lat 70. i 80. Tak kiedyś jeździło się po mieście >>

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska