System Informacji Pasażerskiej MPK gotowy. Czego się z niego dowiemy?

Weronika Skupin
Tomasz Hołod
System Informacji Pasażerskiej MPK jest już gotowy. Na ekranach w autobusach i tramwajach przeczytamy komunikaty np. o poważnych wypadkach drogowych i utrudnieniach w ruchu. Na razie jednak nie wiadomo jak będą rozwiązane kwestie techniczne działania systemu, m.in. kto będzie wprowadzał informacje na ekrany.

Ekrany w autobusach i tramwajach nie będą wyświetlały przez 5 lat reklam i ogłoszeń komercyjnych, a jedynie materiały autopromocyjne MPK, ogłoszenia, informacje o konkursach spółki, czy bezpłatnych miejskich imprezach. Można tam na przykład zobaczyć video dla niepełnosprawnych z instrukcją jak mają postępować, gdy chcą wsiąść do autobusu. W 508 takich ekranów jest wyposażonych 171 tramwajów i autobusów, a koszt ich zamontowania to 1,4 mln zł.

Na dole ekranu znajduje się czarny pasek, na którym w razie potrzeby można wyświetlać informacje o wypadkach i nagłych utrudnieniach. Pokazanie objazdu dla autobusów na mapie albo zdjęć z wypadku nie będzie możliwe, bo wszystkie informacje widoczne na pełnym ekranie trzeba najpierw wgrać w zajezdni.

- Na ekranach jesteśmy w stanie wyświetlić komunikat o wypadku jedynie na czarnym pasku. Zgrywanie materiałów, które są pokazywane na pełnym ekranie trwa kilkadziesiąt minut, bo wszystkie autobusy czy tramwaje w zajezdni muszą pobrać odpowiedni plik – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Na ekranach nie będziemy widzieć informacji o wszystkich wykolejeniach, kolizjach i objazdach, a jedynie o poważniejszych wypadkach, gdzie utrudnienia trwają co najmniej kwadrans. Do tej pory po uruchomieniu systemu nie było zdaniem MPK poważnego wypadku wiążącego się z takimi utrudnieniami. Poza tym, nie wiadomo tylko na razie kto będzie wprowadzał komunikat. Na tablice informacji przystankowej zarządzane przez system ITS komunikaty wprowadza główny dyspozytor, jednak po szeregu innych czynności.

- Gdy zdarzy się wypadek, dyspozytor informuje o nim odpowiednie służby ratunkowe, kontaktuje się z motorniczym lub kierowcą, w razie potrzeby wysyła dźwig, zarządza sytuacją i reaguje na bieżąco. Dopiero w dalszej kolejności, jeśli bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia jest zapewnione, a utrudnienia wciąż trwają, wprowadza komunikat na tablice informacji przystankowej ITS. Nie chcielibyśmy, by dyspozytor dodatkowo zarządzał SIP, bo to inny system i wymaga innego rodzaju wprowadzenia komunikatu. Może będzie możliwe połączenie tych dwóch systemów, ale za wcześnie mówić, czy to się uda – mówi Agnieszka Korzeniowska. Dodaje, że MPK nie chce zatrudniać dodatkowej osoby, której jedynym obowiązkiem byłoby wprowadzanie komunikatu na tablice.

W Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym przy ul. Strzegomskiej, czyli sercu ITS, gdzie działa także dyspozytornia MPK, oprócz głównego dyspozytora pracują dyspozytorzy tramwajowy i autobusowy, przedstawiciele Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, czy też Wydziału Transportu - każda z tych osób ma inne obowiązki.

Jak mówi Patryk Wild, wiceprezes MPK, cały projekt, w którym był także zawarty SIP, jest świeżo po odbiorach technicznych. Wszystkie elementy mają sprawnie zacząć działać lada miesiąc. Agnieszka Korzeniowska dodaje, że z pewnością do końca roku komunikaty o nagłych wypadkach będą się regularnie pojawiać w autobusach i tramwajach.

Przypomnijmy jeszcze, czym System Informacji Pasażerskiej różni się od Inteligentnego Systemu Transportu. ITS zarządza ruchem w mieście i składają się na niego m.in. kamery i czujniki na skrzyżowaniach monitorujące kolumny pojazdów, tablice przystankowe czy tablice elektroniczne dla kierowców podpowiadające najszybszą trasę. Cały ITS kosztował magistrat ok. 109 mln zł (projekt był dofinansowany z UE). Z kolei projekt Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wart 45 mln zł (również dofinansowany z unii). W jego ramach Za 24 mln zł MPK kupiło 8 niskopodłogowych tramwajów WrAs, za 4,7 mln dźwig pogotowia technicznego, za 600 tys. kasowniki, za 5,5 mln monitoring w pojazdach, 300 tys. wydało na bramki monitorujące ilu pasażerów weszło do pojazdu, 700 tys. na automaty do kontroli biletów, 2,9 mln kosztowała strona internetowa MPK z informacjami dla pasażerów, 5 mln zł kosztował zintegrowany system zarządzania flotą pojazdów i zapleczem technicznym, a sam SIP to koszt 1,4 mln zł.

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wedlug MPK Wroclaw - 'Można tam na przykład zobaczyć video dla niepełnosprawnych z instrukcją jak mają postępować, gdy chcą wsiąść do autobusu'.
Jak sie uwaznie przyjrzec to widac ze na filmie kierowca podnosi klape podlogową bez rękawiczek, gołymi rekoma. Potem tymi samymi brudnymi łapami chwyta kierownice, prowadzi, pewnie tez je sniadanie - a przeciez musial macaćpodłogę busa pełną brudu i bakterii. Przeciez to łamanie przepisów BHP w miejscu pracy. Dlaczego MPK Wrocław nie raczy dostarczyc kierowcom rękawic i naraża ich zdrowie?
Skoro to promocja MPK Wrocław to zauważmy że Wrocław dzięki niej wygląda jak brudna wiocha z trzeciego swiata ze wstrętem do czystości u pracodawcy - MPK. A potem się dziwimy dlaczego wszystkie autobusy i tramwaje MPK Wrocław takie lepkie od brudu, zasyfione - oni tak już lubią.

l
l

2,9 mln kosztowała strona internetowa MPK z informacjami dla pasażerów

dobre

G
Gość

Przy C.H. Korona na skrzyżowaniu tworzą się gigantyczne korki, za skrzyżowaniem ulice do samego centrum są puste - tak działa ITS. O jakich kamerach na skrzyżowaniach mowa? Chyba tych w centrum miasta? Przyczyną korków w dużym stopniu nie są wypadki drogowe ale brak budowy nowych drug w mieście. I co mi da taki komunikat na ekranie TV, że jest korek? Ominę go?

t
tantus

Tak i to ten sam Patryk Wild, który parę lat temu obiecywał nam tramwaje dwusystemowe...

p
ppp

Niech nie mówią że się nie da. Są pojazdy i są strzałeczki o kierunku.

u
użyszkodnik_mpk

Ekrany w wielu autobusach volvo nie działają poprawnie(np. przesada koloru niebieskiego z powodu np. luźnych przewodów). Informacja o przystanku jest za mała, szkoda że nie pokazują np. strzałką jak tramwaj się porusza, a nie jak teraz, że dopiero się zmienia jak dojedziemy. W komunikacji np. w Hannoverze to jest na cały ekran w pionie, następny->aktualny->poprzedni i jest cacy.

e
emma

i oczywiście o tych utrudnieniach przeczytamy/zobaczymy na tych ekranikach po 3 godzinach od wypadku? :)

W
Wrocławianin

Powinni film nakręcić ''Polska- Burdel i chaos''

W
Wrocławianin

Ten burdel w mpk się chyba nigdy nie skończy. JAk zwykle nic nie wiadomo co kto i jak.
TYlko na tyle stać komunikację miejską? Nie zamierzam w przyszłości dopłącać do biletów, mam to w d****.
Ja chce mieć wszystko sprawne na cacy płącę wymagam.
Dla MPK to powinno być jasne.
Ale widac że ich imteligencja jest daleko w tyle.

p
psażer

A najlepsze, że ktoś za ten szajs wziął grube pieniądze. ot, nasz prezes do spraw inwestycji znowu kasę zmarnował ;]

tyle pieniędzy bezsensownie władowanych w MPK, a połączeń o połowę mniej niż kiedyś i do tego coraz rzadsze, a kolizji i wypadków z ich udziałem coraz więcej

G
Geniusz

Jeżeli rzeczniczka MPK uważa, że dzisiejsze wykolejenie na JP2 nie było utrudnieniem, to powinna się zwolnić.

...

film dla niepełnosprawnych jak WSIĄŚĆ do pojazdu umieszczone na ekranie WEWNĄTRZ pojazdu, gratulacje! Czy tylko ja dostrzegam tu problem?

A
Adam

Czy to ten sam Patryk Wild, który 4.04.2013 mówił Gazecie Wrocławskiej: "Zareagowaliśmy na sugestie pasażerów i teraz dorobimy strzałki, dzięki którym będzie wiadomo, w którym kierunku porusza się dany pojazd - zapewnia Patryk Wild."..? Dodam, że tych "strzałek" do dzisiaj nie ma w "Serwisie dla Pasażera - Mapie Pozycji Pojazdów"...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3