Sukcesy oleśnickiego ATOL-a. Wielki obiekt i jeszcze większy potencjał

Materiał informacyjny ATOL
Zaledwie 23 km od Wrocławia w Oleśnicy znajduje się „ATOL” – Oleśnicki Kompleks Rekreacyjny, który wśród wielu atrakcji – jest najbogatszym pod względem oferty kompleksem rekreacyjnym na Dolnym Śląsku, ma basen kryty, aquapark letni, czy park dmuchańców ATOL City. Oprócz bogatej oferty ATOL to też atrakcyjne ceny – konkurencyjne dla Aquaparku Wrocław i zachęcające zwłaszcza mieszkańców północnej i wschodniej części Wrocławia do skorzystania z atrakcji Oleśnicy.

Od jesieni 2021 roku, ATOL ma nową osobę zarządzającą – prezesem zarządu Spółki został Arkadiusz Staśkiewicz, który wcześniej przez ponad 7 lat był związany z Aquaparkiem Wrocław, gdzie był odpowiedzialny za obszary rozwoju, finansów i zarządzanie wszystkimi 6 strefami operacyjnymi (basenem rekreacyjnym, saunarium, fitnessem, basenem sportowym, gastronomią oraz obsługą klienta. Zrealizował także następujące inwestycje: zwiększył liczbę saun z 5 do 14, wybudował Dziecięcą Zatokę, zewnętrzne jacuzzi o powierzchni 100 mkw. w ogrodzie saunowym i wyremontował większość pomieszczeń, których estetyka, zastosowane materiały wykończeniowe oraz funkcjonalność spełniały wymagania nawet bardzo wymagających klientów.

Staśkiewicz wraz ze zgranym zespołem Aquaparku Wrocław osiągnął w 2018 roku niespotykane jak na tę branżę wyniki - 13,4 mln PLN netto zysku ze sprzedaży przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 44,1 mln PLN netto. EBITDA wyniosła natomiast 17,7 mln PLN netto.

Opuszczając Aquapark Wrocław zostawił go w świetnej kondycji finansowej, z 36 milionami złotych na koncie bankowym, które miały być wkładem własnym w nową inwestycję – budynek o powierzchni 3.000 mkw., który miał być zlokalizowany przy Aquaparku Wrocław przy ulicy Borowskiej 99 we Wrocławiu.

„Dla mieszkańców Wrocławia szykowaliśmy niespodziankę w postaci stworzenia atrakcji o randze światowej, tj. nowym budynku z wodnym placem zabaw o powierzchni 700 mkw. z ponad 100 interaktywnymi zabawkami wodnymi, 3 zjeżdżalniami wodnymi, w tym 2-torową zjeżdżalnią na 2-miejscowe pontony, sztucznym surfingiem i nowym basenem z ciepłą wodą dla małych dzieci” – wspomina Arkadiusz Staśkiewicz

„Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”

W oleśnickim ATOL-u Staśkiewicz podjął się nie lada wyzwania – postawienia na nogi podmiotu z szeroko rozumianej branży spędzania czasu wolnego o najbardziej kompleksowej ofercie na całym Dolnym Śląsku pod koniec okresu covidowego. Na ATOL składają się: kryty aquapark, dwa kompleksy saunowe, siłownia, fitness, aquapark letni, park dmuchańców, lodowisko, dwie pełnowymiarowe hale sportowe, w tym jedna z widownią na 900 miejsc, stadion miejski z kilkoma boiskami piłkarskimi, zarówno trawiastymi, jak i ze sztuczną murawą, pełnowymiarową bieżnią lekkoatletyczną, korty tenisowe, korty do squasha, ścianka wspinaczkowa oraz przystań wodna. Dodatkowo ATOL wynajmuje kilka lokali gastronomicznych zlokalizowanych w zarządzanych przez Spółkę obiektach.

Arkadiusz Staśkiewicz rozpoczął swoją pracę od przygotowania koncepcji rozwoju Spółki, a potem przeszedł do działania – „Wraz z całym zespołem ciężko pracowaliśmy nad realizacją planu, a efekt wynagrodził nam wszelkie trudy – już w 2022 roku, który upływał pod znakiem wojny w Ukrainie, problemów z dostępnością i szalejącymi cenami energii oraz rozwijającą się, nieokiełznaną inflacją udało nam się odwrócić wieloletni trend corocznego powiększania straty i osiągnęliśmy największe przychody w historii Spółki!”. W porównaniu do 2018 roku, który był najlepszym poprzednim rokiem pod względem osiągniętych przychodów, Oleśnicki Kompleks Rekreacyjny w 2022 zwiększył przychody o 16,2%, a konkretnie wyniosły one 6,9 mln PLN netto.

Prezes Staśkiewicz wyjaśnia: „Strategia, która została opracowana w Aquaparku Wrocław nie mogła być zastosowana w ATOL-u. Aquapark Wrocław był tzw. ‘okrętem flagowym’, miejscem, do którego się zmierza. Jakkolwiek ATOL, dzięki ciężkim staraniom Właściciela – Miasta Oleśnicy, ma najbardziej kompleksową ofertę na Dolnym Śląsku, niemniej jednak jest zupełnie innym kompleksem obiektów i wymaga opracowania zgoła innej koncepcji i strategii. Mając doświadczenie w zarządzaniu obiektem, do który odwiedzało 1,8 mln Klientów rocznie oraz kompetencje w pracy w innych wielkopowierzchniowych obiektach spędzania czasu wolnego także w Stanach Zjednoczonych, tj. w kraju o kilkudziesięcioletnim dłuższym niż Polska doświadczeniu w tym zakresie, było to możliwe. Jestem bodajże jedynym zarządzającym tego typu obiektami w Polsce, który zarządzał zarówno wielkim obiektem spędzania czasu wolnego we Wrocławiu, jak i obiektami o średniej wielkości w Oleśnicy”.

W corocznym sprawozdaniu finansowym Spółki ujęty jest także wynik finansowy – w tym przypadku ATOL również ma się czym pochwalić – strata za 2022 rok jest najniższa w historii od czasu przejęcia w zarządzanie co do zasady zawsze deficytowych obiektów sportowych – hali sportowej i stadionu z kompleksem boisk i bieżnią lekkoatletyczną i wyniosła -644 tysiące, a to daje aż 74,7% mniej niż w poprzednim 2021 roku, kiedy było to ponad -2,5 mln PLN netto.

„Zasiane w 2022 roku ziarno, zbiera teraz swoje plony”

Spółka przewiduje, że konsekwentne działania wynikające z realizacji koncepcji jej rozwoju będą skutkować kolejnym rekordowymi wynikami Spółki w 2023 r. Pokazują to także wyniki ATOL-a za I półrocze 2023 r. w porównaniu do I półrocza 2022 r.

Przychody Spółki w I półroczu 2023 r. były aż 24,1% wyższe niż w porównywalnym okresie I półrocza 2022 r. i wyniosły 4.211 tys. PLN netto, natomiast w I półroczu 2022 r. wyniosły 3.392 tys. PLN netto.

Strata Spółki w I półroczu 2023 r. była o 74,1% niższa niż w porównywalnym okresie I półrocza 2022 r. i wyniosła -180 tys. PLN netto, natomiast w I półroczu 2022 r. wyniosła -695 tys. PLN netto.

„Nie osiadamy na laurach”

Prezes Zarządu Spółki Arkadiusz Staśkiewicz ma w planach stopniowe zwiększanie wielkości sprzedaży w ATOL-u przy poprawie rentowności netto sprzedaży w warunkach konsekwentnego prowadzenia polityki w zakresie działalności operacyjnej oraz polityki rachunkowości.

„Chcemy, żeby ATOL kreował rynek usług rekreacyjno-sportowych i obiektów spędzania czasu wolnego i konsekwentnie dążymy do tego wspólnie z Kamilą Szczytowską – kierownikiem marketingu i sprzedaży” – zapowiada Arkadiusz Staśkiewicz.

„Spółka ma być wyznacznikiem trendów na rynku, a nie podmiotem, który dostosowuje się do rynku” – wspomina Kamila Szczytowska i dodaje: „ATOL ma ogromny potencjał, to obiekt, w którym można rozwijać swoje pasje sportowe w wielu dziedzinach, ale też korzystać z szerokiej oferty rekreacji, która daje naszym klientom możliwość spędzania czasu wolnego właściwie w każdy sposób. Aktywność fizyczną mogą rozwijać na basenie pływackim, siłowni, sali fitness czy kortach – tenisowych i do squasha. Jak relaks, to w saunarium – tym przy Basenie Krytym, gdzie mamy też nieckę rekreacyjną lub w osobnej strefie saunarium z grotą solną. Mamy również szeroką ofertę dla dzieciaków – Park Dmuchańców ATOL City, który jest naszym sezonowych hitem, otwartym od wiosny do jesieni. Rozwijamy go z roku na rok i wiemy, że jest to miejsce, do którego nasi klienci z dziećmi uwielbiają przychodzić. Jeśli chcielibyśmy przedstawić całą ofertę ATOL-a, to zabrakłoby nam dnia, dlatego zachęcamy do sprawdzenia jej osobiście” – zachęca Kamila Szczytowska.

Priorytety i plan na kolejne lata

Arkadiusz Staśkiewicz stawia na kontynuowanie działań optymalizacyjnych, które jego zdaniem posłużą rozwojowi Spółki w perspektywie długoterminowej. „Naszym priorytetowym działaniem jest ukierunkowanie się na optymalizację kosztów operacyjnych ponoszonych przez Spółkę, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów zużycia materiałów i energii, kosztów wynagrodzeń oraz kosztów usług obcych, które są trzema kluczowymi kosztami rodzajowymi ponoszonymi przez naszą Spółkę” – mówi Staśkiewicz.

Kamila Szczytowska dodaje: „Chcemy dalej uatrakcyjniać obiekt i poszerzać listę atrakcji dla klientów. Nowe dmuchańce, cykliczne piana party, fitness dla dzieci i coraz szersza oferta fitness dla dorosłych przyciąga do nas rzeszę klientów z Oleśnicy, a także z Wrocławia. Nic w tym dziwnego, bo mamy naprawdę atrakcyjne ceny, a niewielka odległość od Wrocławia sprawia, że mieszkańcy Psiego Pola dojadą do nas szybciej, niż do wrocławskiego Aquaparku”.

Prezes Staśkiewicz mrużąc oko, odgraża się, to dopiero początek zmian w ATOL-u i mówi: „Uważam, że osiągniętymi wynikami i nowymi atrakcjami i usługami, które pojawiły się w ostatnim okresie w Spółce, poszerzyliśmy grono naszych klientów. Ma to potwierdzenie w niezaprzeczalnych faktach, gdyż w okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. z usług ATOL-a skorzystała rekordowa w historii Spółki liczba klientów. Przez pierwsze 8 miesięcy 2023 r. obiekty ATOL-a wybrało 260 tys. osób, tj. 13,2% więcej osób niż w porównywalnym okresie 2022 r. i o prawie 7,7 tys. osób więcej niż w porównaniu do okresu z najlepszego wcześniej 2019 roku pod frekwencji (252,3 tys. osób).”

Jestem przekonany, że zaproponowana przeze mnie spójna koncepcja rozwoju Spółki pozwoli ATOL-owi stać się jedną z kluczowych atrakcji i obiektów spędzania czasu wolnego na Dolnym Śląsku, czego sobie, całemu zespołowi pracowników, Właścicielowi – Miastu Oleśnica oraz naszym Klientom życzę – podsumował Staśkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska