Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strategia 2030. Nasza wizja to uniwersytet biznesu, lider zmian

Bożena Kończal
Bożena Kończal
Andrzej Kaleta, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Andrzej Kaleta, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Materiały prasowe
W nowy rok akademicki Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu wchodzi z nową strategią rozwoju uczelni do roku 2030. Jakie są jej najważniejsze założenia, jak powstawała i jak będzie wdrażana - mówi rektor Andrzej Kaleta.

Kiedy rozpoczęły się prace nad określeniem tematów stanowiących podstawę stworzenia dla uczelni Strategii 2030?
- Poprzednia strategia Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu powstała w 2016 roku i odegrała istotną rolę w rozwoju uczelni. Jednak zmieniające się warunki jak i wewnętrzne zmiany w samej uczelni, spowodowały konieczność uruchomienia prac nad nową strategią. Taką decyzję podjęliśmy jesienią 2019 roku. W tym celu powołane zostało Rektorskie Forum Strategiczne 3.0. W jego skład weszło kilkadziesiąt osób - pracowników i studentów - spoza ścisłego grona władz uczelni. Zaangażowani w pracę zespołów tematycznych zdiagnozowali najistotniejsze problemy rozwojowe w obszarach działalności dydaktycznej, naukowej, organizacyjnej oraz w zakresie wizerunku uczelni. Stanowiło to punkt wyjścia do określenia dalszych kierunków rozwoju uniwersytetu. To było szczególnie ważne dla młodych, który chcą swoją przyszłość związać z pracą w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, będą określać najważniejsze priorytety, tworzyć nową jakość oraz nowe standardy.

Kiedy zespoły zakończyły tworzenie swoich diagnoz?
Jak wspomniałem, proces budowania strategii rozpoczął się w pięciu zespołach tematycznych. Każdy koncentrował się na innej perspektywie: na badaniach i nauce, kształceniu jak również na pracownikach, współpracy z biznesem oraz doskonaleniu organizacji w naszej uczelni. Dzięki temu od początku 2020 roku mieliśmy wypracowany bogaty materiał stanowiący inspiracje do prac nad strategią.

Jakie wyzwania postawiła przed Uniwersytetem Ekonomicznym diagnoza opracowana przez zespoły tematyczne?
Nasze kierunki rozwoju mają być odpowiedzią na kilka silnych mengatrendów. Są to transformacje modeli gospodarki, zmiany klimatyczne, rewolucja cyfrowa i klimatyczna oraz zmiany socjodemograficzne. Zrozumienie istoty tych zjawisk pozwoliło po pierwsze zdefiniować główne wyzwania, przed którymi stoimy, a po drugie przygotować adekwatne odpowiedzi strategiczne.
Powstał dokument, którego struktura została zbudowana wokół ściśle zdefiniowanych celów strategicznych. Dotyczą one w pierwszej kolejności uczelni jako nowoczesnej organizacji skierowanej ku przyszłości, oferującej atrakcyjne warunki pracy i rozwoju. Wspólnotę akademicką integrują wspólne wartości takie, jak prawda i wolność badań. Mocny akcent został położony na aktywną obecność uniwersytetu w biznesie jako miejsca rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji przyszłości.
Przyjęliśmy dwa kluczowe założenia. Po pierwsze długi horyzont czasowy, bo ma dotyczyć aż roku 2030, tak aby wyjść poza obecną kadencję władz uczelni; drugie założenie – również bardzo istotne - to partycypacyjny model podejścia do strategii, zależało nam na tym, żeby to była strategia społeczności naszego uniwersytetu.

Uniwersytet przyszłości - czyli jaki?
Punktem wyjścia dla wykreowania koncepcji rozwoju odpowiadającej naszym ambicjom jest identyfikowanie naszych aspiracji. Aspirujemy po pierwsze - by być uniwersytetem kompetencji przyszłości, musimy wyprzedzać potrzeby gospodarki w kształceniu naszych studentów. Pragniemy być uniwersytetem biznesu. A to oznacza, że chcemy łączyć akademickość ze specjalizacją gospodarczą, biznesową. Kolejne nasze zamierzenie to stanie się uniwersytetem uznanych badań. Chcemy kształcić w oparciu o oryginalne badania w rzeczywistości gospodarczej. Ponadto chcemy być uniwersytetem efektywnym, gotowym na przyszłość. Zależy nam zarówno na sprawności zarządzania jak i nowoczesności. Wreszcie aspirujemy do tego, by nasz uniwersytet był uniwersytetem zrównoważonego rozwoju. Chodzi zarówno o równowagę zewnętrzną jak i wewnętrzną między naszą organizacją a otoczeniem.
Nasza wizja to uniwersytet biznesu, lider zmian. Chcemy połączyć uniwersytecki charakter uczelni z jej biznesowa specyfiką, wreszcie z nowoczesnością. Za tym kryje się chęć stworzenia wiodącego ośrodka oryginalnych badań naukowych, miejsca nowoczesnego kształcenia, ośrodka ściśle współpracującego z biznesem, miejsca pracy dla najbardziej wymagających, utalentowanych pracowników, nowoczesnej organizacji odpowiadającej wyzwaniom przyszłości.

Misja naszego uniwersytetu brzmi: kreujemy ekspertów i liderów biznesu tworząc środowisko rozwoju wiedzy, kompetencji i umiejętności przyszłości. To oznacza, że nasz kampus będzie miejscem otwartej debaty. Uniwersytet to wspólnota ludzi, którzy tworzą lepszy świat poprzez rozwój nauki i kształcenia kadry a uczelnia funkcjonuje w harmonii z otoczeniem.

Wokół jakich zadań będzie koncentrować się rozwój uczelni?
Kluczowym rozstrzygnięciem strategicznym jest zawsze wybór możliwie nielicznych priorytetów. My zdecydowaliśmy się na sześć, które uważamy za kluczowe dla przyszłości naszej uczelni. Numer jeden to zaangażowani pracownicy. Rolą uczelni jest stworzenie warunków dla rozwoju i samorealizacji naszych pracowników – zarówno w obszarze nauki, dydaktyki działań eksperckich i organizacyjnych. Kolejny priorytet dotyczy nowoczesnej organizacji. Uczelnia biznesu i realizowane w niej kluczowe procesy muszą odpowiadać realiom współczesnego cyfrowego świata. Jeśli chodzi o współpracę z biznesem, nasz uniwersytet będzie stanowić będzie centrum procesów innowacyjnych oraz wsparcia eksperckiego dla przedsiębiorstw regionu. Kolejnym priorytetem są uznawane badania inspirowane praktyką. Chcemy, żeby nasza uczelnia podejmowała najbardziej aktualne projekty badawcze o największym znaczeniu gospodarczym i społecznym. Wyróżniające kształcenie ekspertów i liderów biznesu. Ostatnim - szóstym - priorytetem jest ustawiczne rozwijanie kompetencji przyszłości. Nasza uczelnia powinna być miejscem ciągłego kształcenia naszych absolwentów i specjalistów z innych uczelni.

Jak strategia będzie wprowadzana w życie?
Zasadniczą rolę w procesie implementacji Strategii będzie odgrywać Rada Strategii, której będę przewodniczyć. Będziemy spotykać się co najmniej raz na dwa miesiące i nadawać projektom status projektów strategicznych. Ambasadorzy Priorytetów Strategicznych będą przede wszystkim stymulować działania służące osiąganiu efektów każdego priorytetu strategicznego oraz m.in. ustalać cele i mierniki dotyczące jego realizacji. Ambasador Priorytetu będzie wspierany przez Radę Priorytetu, która ma opiniować zgłaszane projekty oraz monitorować efekty ich wdrażania. Każdy priorytet będzie miał sponsora reprezentującego władze uczelni i wspierającego Ambasadora Priorytetu swoją wiedzą i doświadczeniem w sprawach merytorycznych i formalno-prawnych.

Strategia 2030 Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu opublikowana został na stronach Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów (EUA), którego celem jest ujednolicenie procesu kształcenia studentów oraz prowadzenia badań w ramach procesu bolońskiego....
Tak, jesteśmy z tego dumni. Uchwalona przez Senat Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w marcu 2021 roku Strategia 2030, będąca mapą drogową rozwoju naszej uczelni na najbliższe lata, zawiera wizję uczelni, jej misję, podzielane wartości, strategiczne priorytety oraz mechanizm ich realizacji. Założenia Strategii 2030 doskonale wpisują się w wizję rozwoju uniwersytetów w Europie, zaprezentowaną przez European University Association (EUA). Publikacja Strategii 2030 została przez EUA powitana jako ważny głos w dyskusji o przyszłości europejskiej nauki i dydaktyki. Jest to niewątpliwy sukces merytoryczny oraz organizacyjny środowiska akademickiego uczelni, owocem pracy ponad dwustu jej pracowników.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska