Równi i równiejsi na buspasach. Prezydent pozwala na jazdę nimi kolejnej grupie kierowców

Marcin KrukZaktualizowano 
Robi się tłoczno na buspasach. Prezydent Sutryk pozwolił na jazdę nimi kolejnej grupie kierowców, chociaż dwa lata temu urząd negatywnie ocenił taki pomysł.

Buspasy zdaniem władz miasta mają być lekiem na komunikacyjne zło. Wydzielone jezdnie powstały w ostatnich tygodniach na ul. Krakowskiej, Podwalu, Grabiszyńskiej. Jeszcze w te wakacje powstanie buspas na Borowskiej, trwają prace związane z wydzieleniem mierzącego 1300 m długości buspasa na ul. Krzywoustego. Takie rozwiązanie komunikacyjne budzi wiele emocji.
Jednak okazuje się, że na buspasach robi się tłoczno. Mogą nimi jeździć nie tylko autobusy MPK, ale również samochody elektryczne i pojazdy służb. Przez buspas mogą przejeżdżać samochody dostawcze dostarczające towar do sklepów położonych przy wydzielonym pasie.

Duże wątpliwości budzi we Wrocławiu pozwolenie na jazdę buspasem dla taksówek. Jeśli tworzenie buspasów ma wspierać komunikację zbiorową, to umożliwienie przejazdu taksówkom jest zaprzeczeniem całej idei. W taksówce najczęściej jeździe, oprócz kierowcy, jeden pasażer. Zatem buspas staje się udogodnieniem dla osób zamożnych, które stać na poruszanie się po mieście taksówką.

Do grupy osób uprzywilejowanych, takich, które otrzymały zgodę na jazdę buspasem dołączyli wczoraj motocykliści. - W ramach zrównoważonej mobilności chcę dbać o wszystkich użytkowników dróg. Dlatego po rozmowach z Wrocławskim Stowarzyszeniem Motocyklistów podjąłem decyzję o dopuszczeniu motocykli na klasyczne buspasy – poinformował prezydent Jacek Sutryk i dodał, że klasycznym buspasem w jego rozumieniu są te wydzielone pasy ruchu, na których nie ma torowisk. Zatem motocykliści będą musieli zwracać baczną uwagę, by jeździć "klasycznym" buspasem - takim mogą, a nie buspasem na torowisku - tu może ich czekać mandat 100 zł i 1 punkt karny. To rozdzielenie spowodowane jest, jak informuje Przemysław Gałecki z UM Wrocław, troską o bezpieczeństwo kierujących jednośladami. Motocykliści najeżdżając pod ostrym kątem na wgłębienie, w którym zamontowane są szyny, mogliby łatwo stracić równowagę.
Formalnie motocykle zostały dopuszczone do ruchu na dwóch buspasach, na ul. Podwale i od końca wakacji na Robotniczej, decyzją Elwiry Nowak, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej, a zmiany organizacji ruchu opracował Dział Organizacji Ruchu w tym wydziale.

Już w 2017 r. radni próbowali wywalczyć zgodę na poruszanie się motocykli po buspasach. Wtedy Elżbieta Urbanek odpowiadała na wniosek radnej negatywnie: - Próba wprowadzenia motocyklistów (we Wrocławiu zarejestrowanych jest ponad 20000 pojazdów) na buspasy nie jest spójna z założeniami Wrocławskiej Polityki Mobilności. Skierowana byłaby do wąskiego środowiska przemieszczającego się indywidualnie i dając im przywileje niezgodne z założeniami i zasadami obowiązującymi w naszym mieście - pisała dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego.

Cały pomysł buspasów jest prosty: zarządca drogi oddziela grubą, białą linią fragment jezdni i mogą po nim jeździć wyłącznie pojazdy komunikacji zbiorowej. Dzięki temu, w założeniu, autobusy nie czekają w korkach wraz z innymi pojazdami, tylko mogą sprawnie – szybko i punktualnie – przewozić wiele osób.

Zobacz też:
Plac Społeczny - zmiana organizacji ruchu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 377

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A na Mazurach koncert życzeń ku czci Naszego Pana Prezydenta Sutryka (cytaty z fb):

Pomyślnych wiatrów p.Prezydencie pozdrawiam

Pozdrawiam serdecznie, Panie Prezydencie!

Miłego wypoczynku. W Święto Wojska Polskiego pozdrawiają Pana Prezydenta wrocławscy weterani z misji pokojowych

Ale z Pana fajny gość!

Mój ulubiony Pan Prezydent.

Drogi Panie Prezydencie, bardzo Pana lubię i jest Pan lubiany przez większość Wrocławian

Pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem p.Prezydencie

Przystojny ten Prezydent Wrocławia

b
bb

Będą trupy. Właśnie motocykliści otrzymali warunki do rozwijania prędkości.

A
Antysmród
2019-08-13T20:44:18 02:00, Robert:

Widać, że jakiś pismak się nudzi. Motorów u nas mnogoooo

2019-08-13T21:08:06 02:00, Gość:

Nastawienie redaktora do problemów zatłoczonego autami miasta znamy, bo robił podobne wyskoki w wielu artykułach.

Zatem nie jest to wkładanie kija w mrowisko aby podbić klikalność, ale forsowanie własnej wizji komunikacji w mieście.

Sformułowania w tym artykule są żałosne

Sztab ludzi z inżynierii ruchu kończy studia oraz robi pomiary przepustowości na ulicach i wiedzą jakim problemem jest nadmiar aut.

Preferencje komunikacyjne muszą być sterowane bo inaczej miasto stanie i wtedy wszyscy zarzucą inżynierii że to jej wina.

po co at dyskusja skoro tramwaje przestały stać w korkach?

Mało kto tu pisze o motorach a większosc uznała że buspasy są złe bo uderzają w prawa kierowców.

O prawa do czego? Do stania na torowisku?

Przecież to obłęd.Jeśli prezydent czyta te komentarze to musi wyciągnąć wniosek że gdyby słuchać kierowców to miasto by stanęło.

Zatem agresja i chamstwo pod adresem prezydenta może wywołać tylko jeden skutek że on skończy z nadmiarem praw kierowców.

Niedawno prezydent mówi, że kierowcy oszaleli z parkowaniem w centrum.

Też uważam ze zdyscyplinowanie parkowania skończyłoby korki

Nie wiele lat temu był taki czas, że samochodów było tylko nieco mniej, a korków w zasadzie nie było. Nie było też ITS-u i tramwaje wykolejały się rzadko. Rowerzyści jeździli wtedy podobnie jak teraz, po chodniku. Jakoś dało się jeździć i zbiorkomem i samochodami oraz rowerami. Potem nastały czasy realizacji Wrocławskiej Polityki Mobilności. Pieniądze przeznaczone na remont torowisk poszły na cudowny ITS. ITS zatrzymuje samochody, a brak pieniędzy na remonty torowisk zatrzymuje tramwaje. Stoją jedni i drudzy. Nooo, ale to nie koniec. Pedalarskie lobby skutecznie dopominało się „swoich praw” i uzyskało nie wiadomo dlaczego przywileje, kosztem innych użytkowników przestrzeni miejskiej. Pojawiły się śluzy, zwężenia ulic, progi zwalniające, malowane i budowane DDR-y kosztem ulic, wyłączenia z ruchu itp. Takie coś musi skutkować zmniejszeniem przepustowości i korkami. Sytuacja zrobiła się taka, stoją tramwaje na zepsutych torowiskach, stoją autobusy w korkach. A, w środku niezadowolony tłum, tzw. bydło wyborcze. Jakiś ochłap dający nadzieje trzeba rzucić. No , to najlepiej za przykładem propagandy komunistów , „zabrać bogatym, aby dać biednym”. Lenin sprawdził to empirycznie, że ludzie to lubią. Czyli, część drogi zabrać właścicielom samochodów i przeznaczyć na wyłączność dla zbiorkomu. Równolegle do rabunku i dewastacji części przestrzeni miejskiej ruszyła akcja promocji roweru jako alternatywnego środka komunikacji. Co jest oczywistym idiotyzmem uwzględniając klimat oraz potrzeby i przeciętną wieku wrocławian. Teraz jest tak, buspasy tworzą jeszcze większe korki, tramwaje nieustannie się psują, zbiorkom działa gorzej niż kiedykolwiek. Samochody stoją w coraz do dłuższych korkach z powodów jak wyżej, oraz zwiększeniu ich liczby. Jest dobra koniunktura, miasto się rozwija, ludzie kupują samochody bo muszą dojechać do pracy, rozwieść dzieci itd. A, co robi pan prezydent? Może myśli o nowych inwestycjach? Ależ, nieee ! On z rowerku przesiadł się na motorek. Jak się ochłodzi będzie go woził kierowca w autku służbowym. A, tak puki co, ma niezłą frajdę i uciechę. I wcale mu się nie dziwię. Miasto jest zadłużone, nie ma pieniędzy na remonty, a tu jest paląca konieczność wykonania wielu nowych inwestycji komunikacyjnych. Przecież we Wrocławiu większość istniejących dróg i ulic została zaprojektowana w XIX wieku i wykonana za panowania cesarza Wilhelma lub jeszcze wcześniej. Samochodów wtedy było niewiele lub w ogóle ich nie było.

??
2019-08-13T21:45:19 02:00, Gość:

Wolałem Jacka na rowerze, wtedy jeszcze był normalny.

Tzn. "ciepły"?

G
Gość
2019-08-13T19:49:43 02:00, Gość:

Kolejna niezrozumiała dla mieszkańców Wrocławia decyzja. Zupełnie jak ta z odebraniem mieszkańcom Wspólnoty przy ul. Ślężnej parkingu na rzecz budowy nowej inwestycji mieszkaniowej. Jak można ludziom, którzy mieszkają w tym miejscu od kilkudziesięciu lat odbierać jedyny parking (w okolicy brak miejsc do parkowania) dbając jedynie o interes dewelopera?! Czyj interes Pan reprezentuje: mieszkańców czy dewelopera? To może niech deweloper dopasuje projekt do istniejącej od wielu lat infrastruktury. Tak byłoby uczciwiej i nie ze szkodą dla aktualnych mieszkańców, na głosy których pozostaje Pan obojętny.

2019-08-14T09:11:42 02:00, ...:

gosciu, jakim prawem ze mieszkasz kilkadziesiat lat ziemia za oknem ci sie nalezy do parkowanai auta?

A takim prawem ze mieszkańcy maja akt notarialny. Jeszcze czegoś nie rozumiesz? Nie znasz sprawy to milcz.

...
2019-08-13T19:49:43 02:00, Gość:

Kolejna niezrozumiała dla mieszkańców Wrocławia decyzja. Zupełnie jak ta z odebraniem mieszkańcom Wspólnoty przy ul. Ślężnej parkingu na rzecz budowy nowej inwestycji mieszkaniowej. Jak można ludziom, którzy mieszkają w tym miejscu od kilkudziesięciu lat odbierać jedyny parking (w okolicy brak miejsc do parkowania) dbając jedynie o interes dewelopera?! Czyj interes Pan reprezentuje: mieszkańców czy dewelopera? To może niech deweloper dopasuje projekt do istniejącej od wielu lat infrastruktury. Tak byłoby uczciwiej i nie ze szkodą dla aktualnych mieszkańców, na głosy których pozostaje Pan obojętny.

gosciu, jakim prawem ze mieszkasz kilkadziesiat lat ziemia za oknem ci sie nalezy do parkowanai auta?

G
Gość

Wydają zgody na budowanie nowych osiedli, a o drogach dojazdowych zapominają. Przez to głównie tworzą się zatory.

M
MotoGuy

teraz tylko czekać do października na zator miasta i żeby pozwolili jeździc motocyklom po torowiskach. Może jakaś kampania edukacyjna dla motocyklistów jak zachowywać się na torowisku i kostce przyniosła by skutek.

W
Wrocławianin

Ciąg dalszy drogowego terroru w wykonaniu magistratu. Główny podejrzany Jacek S. ps. Ciepły nie przyznaje się do winy.

G
Gość

proste... nie ma we wro buspasow!!!!!!!kazdy zatem moze po nim jezdzic. z mandatami do sadow i tyle!!!!! argumentacja jest prosta nie mozna dostac mandatu za jazde buspasem KTOREGO K... NIE MA

S
Sutryk ma kota
Mam nadzieję, że we Wrocławiu już nie ma miejsc gdzie auta blokują tramwaje.

To nie auta, a tramwaje (zepsute, wykolejone) blokują tramwaje.

S
Sutryk ma kota
2019-08-13T21:08:06 02:00, Gość:

Nastawienie redaktora do problemów zatłoczonego autami miasta znamy, bo robił podobne wyskoki w wielu artykułach.

Sztab ludzi z inżynierii ruchu kończy studia oraz robi pomiary przepustowości na ulicach i wiedzą jakim problemem jest nadmiar aut.

Wystarczy na próbę znieść opłaty za MPK. Wyjdzie taniej, a i wpływy z PIT będą większe.

o
otua

klony i brygady internetowe Satyryka - PObudka!, nikt nie robi na trzecią zmianę ? xD

b
bulwers

No taak. Sam jezdzi na motorze to i podjął taką a nie inną decyzję. Klasyka.

R
Robert

Gazeta Wrocławska jak zwykle szczuje. Taka ichnia mowa nienawiści

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3