Rower to nie tylko środek transportu, ale także dobry sposób na relaks, spędzenie wolnego czasu lub dbanie o własną kondycję fizyczną. W sklepach rowerowych wybierać można pośród wielu rodzajów, w zależności to jest od zastosowania dwukołowca. Najczęściej wybieranym jest rower crossowy. Łączy on w sobie cechy sprzętu sportowego, wyczynowego, ale przede wszystkim, może z niego korzystać każdy miłośnik jednośladów.
Pojazd dla amatorów i profesjonalistów
Rower cross w swoim założeniu powinien być najbardziej uniwersalnym modelem. Cechą charakterystyczną są koła o większej średnicy i cieńszych oponach. Odnajdziemy w nim komfort roweru miejskiego, szybkość szosówki i umiejętność radzenia sobie w warunkach górskich.
Opony roweru crossowego mają profil wyczynowy, dzięki czemu bardzo dobrze radzą sobie na nierównych terenach.
- Obowiązkowo, każdy model jest wyposażony w wysokiej jakości amortyzatory przednie, które absorbują uderzenie w trakcie jazdy po wymagających trasach - mówi Michał Paśko, kierownik sklepu Biker Shop. - Obręcze kół są 26- lub 28-calowe, co zapewnia mu szybkość, a regulacja pozycji za kierownicą pozwala osiągnąć nawet wyprostowaną pozycję, jak na rowerze miejskim - dodaje.
Cross w odróżnieniu na przykład od rowerów typu MTB nie posiada błotników lub jak tradycyjny - bagażników. W przypadku, gdy zechcemy zmodyfikować nasz dwukołowiec, konstrukcja crossa w pełni nam to umożliwi.
- Ponieważ rower crossowy ma być odpowiedni zarówno dla "niedzielnych" kierowców jak i profesjonalistów, posiada on możliwość zamontowania bagażników tylnych oraz tak zwanej sakwy bocznej - dodaje Szymon Kocur, entuzjasta rowerów oraz serwisant w Biker Shop.
Dzięki temu cross świetnie nadaje się do kilkudniowych wypraw. Głównym atutem roweru krossowego jest jego waga. Rama robionę robi się z dwóch materiałów: aluminium oraz karbonu. W zależności od użytych materiałów, ciężar rowerów może wynosić od 8 do 12 kilogramów.
Wybierz odpowiedni rower crossowy
Zanim zdecydujemy się na zakup sprzętu warto zapoznać się z modelami dostępnymi w większej ilości punktów. Odradza się kupno rowerów używanych.
- Tak jak w przypadku samochodów, warto kupić rower w salonie. Poza gwarancją i serwisem mamy pewność, że nie był on wcześniej użytkowany w niewłaściwy sposób - zdradza Szymon Kocur. - Istotne, byśmy czuli się na rowerze swobodnie, siodełko było dopasowane, rama odpowiadająca naszej budowie i upodobaniom. Czasem warto przed zakupem poprosić o krótką przejażdżkę, która z pewnością pomoże nam w wyborze odpowiedniego modelu - dodaje.
Rowery cross nie są niestety tanie. Nawet za najbardziej ubogą wersję zapłacimy w granicach 900 złotych. Są też droższe modele. Na przykład za podstawową wersję Merida Crossway będziemy musieli dać ok. 1300 złotych. Za bardziej wyszukaną, chociażby Merida Crossway TFS 500-D 2013 aż 3700 zł.
Bardzo popularną marką rowerów crossowych jest Kross. Wersja Kross Evado 2.0 kosztuje 1700 złotych. O 300 zł więcej zapłacimy za model Kross Evado 3.0. Najdroższy model z tej firmy to Kross Evado 7.0. Jeśli chcemy takim jeździć, musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 4000 zł.
Jeśli uważacie, że za rower więcej już się zapłacić nie da - jesteście w błędzie. Przykładowo cena KTM Life Race to aż 5 469 zł.
Główni producenci Rowerów Krossowych:
Kross
Kelly's
Accent
Giant
Author
Wheeler
Marin
Unibike
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?