Pociąg miał opóźnienie lub nie przyjechał wcale? Możesz złożyć reklamację lub domagać się zwrotu pieniędzy za bilet.
Nagły atak zimy w ostatnich dniach pokrzyżował plany wielu podróżnych, część pasażerów po kilka godzin czekała na pociąg lub w ogóle nie wyruszyła w podróż, bo składy były odwołane.
Podróżni mają jednak swoje prawa, kupując bilet zawieramy bowiem z przewoźnikiem umowę. To właśnie na bilecie jest napisane, z kim ją zawieramy, kiedy i na jak długi czas. Bilet stanowi także podstawę do złożenia reklamacji.
- Jeżeli opóźnienie pociągu wynosi więcej niż 60 minut lub jest on odwołany, podróżny ma prawo ubiegać się o zwrot całej kwoty, jaką zapłacił za bilet - wyjaśnia Marta Łęska-Padło, zastępca dyrektora Przewozów Regionalnych PKP. - Przysługuje mu także bezpłatny powrót do stacji wyjazdu - dodaje.
Jeżeli jednak mamy już wykupiony bilet na podróż za kilka dni, to gdy będziemy chcieli go zwrócić przed planowanym wyjazdem, nie otrzymamy 100 procent kwoty, jaką zapłaciliśmy.
- Potrącone zostanie 15 procent, z racji tego, że rezygnacja z podróży następuje z inicjatywy pasażera - wyjaśnia Marta Łęska-Padło.
W sytuacji gdy w trakcie przewozu zaistnieją okoliczności, które uniemożliwią dalszą podróż, przewoźnik zobowiązany jest do powiadomienia o tym pasażerów i zapewnienia im przejazdu zastępczego do miejsca przeznaczenia bez dodatkowych opłat.
Łęska-Padło: Każdą reklamację zawsze rozpatrujemy indywidualnie
Jeżeli z racji opóźnienia lub odwołania pociągu zostaliśmy narażeni na szkody (odjechał nasz autobus lub odleciał samolot) możemy starać się o odszkodowanie.
- Mieliśmy kiedyś sytuację, że rodzina spóźniła się na samolot i nie poleciała na wakacje, wtedy pokryliśmy koszty w wysokości opłat manipulacyjnych naliczonych przez biuro podróży - mówi dyrektorka. - Nie zapominajmy jednak o dokładnej dokumentacji całej naszej podróży. Każdą reklamację zawsze rozpatrujemy indywidualnie i staramy się, aby było to na korzyść pasażera - wyjaśnia Łęska-Padło.
Przed podróżą warto zapoznać się także z ustawą o prawie przewozowym, gdzie znajdziemy wszystkie prawa i obowiązki pasażera. Reklamacje możemy składać w każdej placówce przewozów regionalnych lub w kasach biletowych - odpowiedź otrzymamy w terminie 20 dni.
Więcej informacji znajdziemy na internetowej stronie: www.przewozyregionalne.pl lub pod nr. tel. 71-717-33-60.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?