Nowa generacja silników toyoty powstanie pod Wrocławiem

JEWZaktualizowano 
Fabryka silników koncernu Toyota w Wałbrzychu Dariusz Gdesz / Polskapresse
Najnowsze generacja silników Toyoty będzie produkowana w Jelczu-Laskowicach. Od 2020 roku w zakładach Jelcza będzie powstawał silnik 1,5 litrowy silnik, który będzie wykorzystywany jako tradycyjny napęd oraz (wraz z baterią) będzie napędzał samochody hybrydowe. Inwestycja jest warta około 400 mln złotych.

Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że w 2020 roku rozpocznie produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych.

Najnowsza generacja silnika jest zaprojektowana w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej. Będą w niego wyposażone modele Toyoty, które pojawiać się będą na rynku od roku 2020.

Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe – dobrej jakości – miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki. - Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy - dodaje wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach. Napędy hybrydowe stanowią obecnie 40 proc. sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział wzrasta gwałtownie. Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku – mówi Eiji Takeichi, prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland.

- Dzięki projektowi napędu hybrydowego TNGA będziemy mogli zwiększyć naszą konkurencyjność. Zastosowanie najnowszych technologii Toyoty tworzy nowe możliwości rozwoju dla naszych pracowników i bazy dostawców, zwiększając nasz wkład w rozwój polskiej gospodarki – podkreśla Dariusz Mikołajczak, dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach. - Aby sprostać nowym wyzwaniom będziemy wzmacniać nasz zespół o nowych inżynierów i pracowników produkcji - dodaje Mikołajczak.

Toyota Motor Manufacturing w Polsce
Toyota ma dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku:

  • Fabryka silników w Jelczu-Laskowicach wytwarza 1,5l silniki benzynowe a także 1,4l oraz 2,2l silniki Diesla i zatrudnia blisko 500 pracowników. Jej roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych.
  • Zakład w Wałbrzychu produkuje 1,0l silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów i zatrudnia 1500 osób. Jego możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów rocznie.

Fabryki te zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji oraz poza Europą: w Turcji, Republice Południowej Afryki i Japonii.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
e
ee tam

Morawiecki wicepremierem - od kiedy ja się pytam?

g
gustaf

tamten system nie był w stanie wyprodukować blachy na karoserię która by sama z siebie nie rdzewiała , FSO nie potrafiło wyprodukować tylnego mostu do Poloneza który by nie szumiał , , krzywki w aparatach zapłonowych się ścierały ...zawory trzeba było co 10 tysięcy regulowac żeby to działało jako tako , jak jakiś silnik przejechał 150 tysiecy do szlifu to uważano że to dobry przebieg ...o czym ty bzdurzysz

g
gustaf

ładowarka, koparka czy samochód cięzarowy mają pracować niezawodnie a nie utrzymywać sztab serwisantów i zaopatrzeniowców biegających za częściami , nie widziałem nigdy czystego kierowcy z tych wynalazków komuny które wymieniłeś

Z
Zenon

Star też był na złom? Tarpan złom? Do ładowania piachu czy żwiru Ostrówek też się nie nadawał? Musi być Caterpillar, bo inaczej się nie uda? Człowieku Lubliny z silnikiem Andorii z Andrychowa do dzisiaj rozwożą towar po kraju. Kiedy my śmigaliśmy Polonezem, Czesi jeździli Skodą 105. Lepsza była? Nie sądzę. Na złom nie poszła i co dzisiaj mają?

A
Adolf Turbiel von Diesel

Pi....olisz Adam. A co Ty byś chciał w latach 50, 60, 70. Popatrz lepiej na projekty polskich konstruktorów (np. Syren Sport). Ale po co mamy produkować. Sprzedać ten złom na złom. Lepiej kupić nastoletnie Tdi. Te to się nigdy nie zepsuje. No może poza silnikiem, zawieszeniem, osprzętem. Ale niemiecki złom, to jest złom. Każdy Adam o takim marzy.

e
eljohn

a GW próbuje okradać podwykonawców

A
AdamWroKlo

a inne to były dziadostwa psujące się na potęgę i paliwożerne jak np FSO Warszawa czy FSO Syrena, czy Nysa, a wszystkie żarła rdza przy wyeździe z fabryki. Nikt tego nie chciał i "skur...ny" z w-wy sprzedały na złom, bo to złomem było. No ale albo pamięć już nie ta, albo głupota wrodzona.

Z
Zolfik

Gzie są polskie marki FSO sanosan Nysa Jelcz star Fiat wszystko sprzedały te sku, , , , syny z wa_wy

g
gosc

"Od 2020 roku w zakładach Jelcza będzie powstawał silnik 1,5 litrowy silnik"

a
a raczej rządzący nią

świadczy o tym ostatnie zdanie . Kiedyś produkowano własne pojazdy , Syreny , Fiaty , a teraz tylko silniki dla obcych koncernów , to są jaja...

:)

nikt nie straszy wojna tylko wreszcie ruszyło sie cos jezeli nchodzi oobronnosc wszystkie kraje całe zycie nwestuja w wojsko a my w d**** mielismy

p
panwiesio

jak się nie podciagną z płacami i szacunkiem do pracownika to nikt tam do roboty nie przydzie

a
adfv

zapędzi się mieszkańców aby nic nie puszczali w powietrze (zadłużając się dzięki temu do końca życia, to przemysł będzie mógł spokojnie smrodzić.

,

A kto inny kupuje TŁOJOTY jak nie POLACTWO i PI.

,

No to będą twoich rodziców w niej robić.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3