Tak zdefiniowana rola nauczyciela warta jest każdego medalu i nieustannego doceniania wysiłku i zaangażowania w codzienną pracę. Konkurs Nauczyciel na medal jest świetną okazją, aby głosami uczniów, rodziców, przyjaciół itp. zostać wyróżnionym.
Zawód nauczyciela wiąże się w dzisiejszych czasach z niezwykłą presją społeczną. Uczniowie, rodzice, szkoła, system edukacji stawiają przed nauczycielami ogrom oczekiwań, często niestety rozbieżnych. Nauczyciel musi się jakoś w tym odnaleźć i znaleźć sposób na balans między potrzebami i możliwościami. Powoduje to często stres, frustrację i spadek pewności siebie. Badania pokazują, że nauczyciele to jedna z grup społecznych najbardziej narażonych na stres. W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na to, że nauczyciel na medal powinien dbać nie tylko o uczniów, ale także o siebie i swoje dobre samopoczucie, bo ono później przekłada się na energię i chęci do pracy.
System edukacji jest jaki jest, dzieci i rodzice bywają różni, życie przynosi zaskakujące scenariusze, czasem miłe, a czasem wręcz przeciwnie… Mądrzy ludzie mówią „_zmieniaj to, na co masz wpływ i nauczyć się żyć z tym, czego nie możesz zmienić_”.
Z pewnością każdy z nauczycieli ma wpływ na to, jak reaguje na sytuacje, które się przydarzają i jak radzi sobie z tymi, które sprawiają trudności. Każdy nauczyciel ma wpływ na to, jak dba o własny wellbeing.
Wellbeing to w dosłownym tłumaczeniu na język polski dobrostan, czyli taki stan/sytuacja, kiedy czujemy się ze sobą dobrze. Według definicji Wellbeing Institute wellbeing obejmuje holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby. Jest to stan dobrego samopoczucia, w którym człowiek jest uważny na siebie i innych, rozumie swoje potrzeby i działania, realizuje swój własny potencjał, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne, docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie i jest aktywny fizycznie.
Dbając o własny wellbeing, nauczyciel jest nie tylko bardziej odporny na sytuacje stanowiące dla niego wyzwanie, ale także bardziej uważny na potrzeby uczniów i otwarty na zmiany. Otoczenie postrzega go wówczas jako świadomy siebie autorytet i chętniej wskazuje jako osobę wartą docenienia.
Co może pomóc w świadomym dbaniu o wewnętrzny wellbeing nauczyciela?
- świadomość życiowych celów i wartości – decydując się na zawód nauczyciela, powinno się bardzo dokładnie przeanalizować system wewnętrznych wartości i zdefiniować cele, które chce się osiągać, określić wewnętrzne kryteria do bycia nauczycielem na medal,
- odwaga do bycia sobą i asertywne dbanie o własne granice,
- umiejętność wykorzystywania metod i technik redukcji stresu oraz wzmacniania odporności psychicznej,
- dbanie o wewnętrzną energię, która jest niezbędna do tego, aby od rana mieć zapał oraz pozytywne nastawienie i skutecznie utrzymać ten stan do końca dnia,
- uważność na potrzeby swoje i otoczenia, która sprawi, że komunikacja stanie się bardziej empatyczna i efektywna,
- świadome wzmacnianie pozytywności, które przełoży się na odczuwanie pozytywnych emocji, bardziej życzliwe podejście i budowanie dobrych relacji z uczniami, rodzicami, współpracownikami.
Bycie medalistą we własnym życiu jest w zasięgu każdego nauczyciela. Warto zaplanować i systematycznie realizować działania, które przybliżą do tego celu.
Wellbeing Institute prowadzi kampanie społeczne oraz działania edukacyjne, których celem jest szerzenie idei wellbeingu, a także przekazywanie konkretnej, sprawdzonej wiedzy, metod i narzędzi służących podnoszeniu poziomu wellbeingu ludzi i organizacji. Osoby zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu oraz do polubienia naszego profilu na FB - KLIKNIJ TUTAJ!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?