Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na odcinku drogi wiodącej do polsko-czeskiej granicy na Przełęczy Okraj zalega gruba warstwa śniegu

Alina Gierak
Alina Gierak
Szerokość drogi na Okraj wynosi 4,5 metra. Na całej jej długości ograniczają ją bariery energochłonne. Gdy spadnie śnieg, warunki są bardzo trudne.
Szerokość drogi na Okraj wynosi 4,5 metra. Na całej jej długości ograniczają ją bariery energochłonne. Gdy spadnie śnieg, warunki są bardzo trudne. KPN
Bez łańcuchów na koła lepiej nie wybierać się do Czech przez Przełęcz Okraj. Na kilkukilometrowym odcinku drogi (dawnej 368), wiodącej do polsko-czeskiej granicy, zalega gruba warstwa śniegu. Ta droga ma IV kategorię odśnieżania, wiec trudne warunki mogą utrzymywać się przez dłuższy czas. Kierowcy muszą być na to przygotowani.

Spis treści

Droga na Okraj

Drogą wojewódzką na Przełęcz Okraj dojeżdża się do Małej Upy w Czecha i dalej do Pecu pod Śnieżką. To trasa, którą często wybierają kierowcy, chcący szybko dotrzeć do Czech. W sezonie zimowym panuje tu duży ruch, gdyż narciarze jadą tędy do czeskich stacji narciarskich. Kto wybiera się w drogę trasą przez Przełęcz Okraj, musi być przygotowany na trudne warunki.

Droga na Okraj zaśnieżona. Łańcuchy na koła zalecane

Przez Przełęcz Okraj i dalej do Pecu pod Śnieżką kursują busy z Karpacza.

Trasa odśnieżona jest sporadycznie. A śniegu przybywa. W minioną niedzielę odwołaliśmy jeden z kurs, bo nie dało się dojechać. Samochód z dobrymi oponami zimowymi, najlepiej z łańcuchami na kołach, da radę dotrzeć na Okraj. Ale lepiej się tędy nie wybierać - mówi szefowa Karpacz Bus.

Najgorzej jest, gdy trasę na Okraj zablokują ciężarówki lub samochody osobowe, które nie mogą podjechać pod górę. Droga jest wąska, dużo na niej zakrętów i dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.
Czytaj także

Droga na Okraj IV kategoria odśnieżania

Droga od Rozdroża Kowarskiego na Przełęcz Okraj (dawna 368) jest regularnie odśnieżania, jeżeli tylko warunki atmosferyczne i ruch pojazdów umożliwiają wykonanie prac – wyjaśniał rok temu Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu

.

DSDiK wyjaśnia, że trasa należy do IV standardu utrzymania dróg, który dopuszcza występowanie pokrywy śnieżnej na jezdni. Dlatego, ze względu na specyficzne warunki atmosferyczne w okolicach Przełęczy Okraj, na drodze 368 za skrzyżowaniem z drogą 369 należy w okresie zimowym przy zalegającym śniegu na jezdni zakładać łańcuchy śniegowe.

Przez wiele lat trwał spór o to, kto powinien utrzymywać ponad pięciokilometrowy odcinek drogi do Przełęczy Okraj. Spór toczyły powiat karkonoski z województwem dolnośląskim. Ostatecznie Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że to samorząd województwa jest odpowiedzialny za tę drogę. Ciężar odśnieżania górskiej trasy spadł zatem na barki Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Czesi zasypani śniegiem

Lada chwila można się spodziewać, że Czesi zamkną dla ciężarówek swój odcinek drogi, prowadzący z Pecu na Okraj. Podejmują takie kroki każdej zimy, gdy są duże opady śniegu.

W krajach libereckim i hradeckokralowskim, sąsiadujących z Dolnym Śląskiem walczą ze skutkami dużych opadów śniegu. Z powodu powalonych drzew na tory zostały odwołane pociągi. Jak podaje idnes.cz, rano bez prądu było około 30 000 gospodarstw domowych. Meteorolodzy czescy przewidują dalsze opady, lód i mróz.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska