Mój Reporter: Ile kosztuje przejechanie kilometra przez autobus i tramwaj we Wrocławiu?

Weronika SkupinZaktualizowano 
Tramwaje są droższe, ale przewożą więcej pasażerów
Tramwaje są droższe, ale przewożą więcej pasażerów fot. Paweł Relikowski
- Czytałem dane na temat kosztu przejechania 1 km przez autobus, oraz tramwaj we Wrocławiu. Wynika z nich, że jazda tramwaju jest droższa. Czy w takiej sytuacji jest sens inwestować w rozwój linii tramwajowych, skoro na każdym etapie (infrastruktura, pojazdy, kursowanie) wychodzi to drożej? - pyta nasz Czytelnik Tomasz Janus. Odpowiedzi dla niego szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

Jak podał nam urząd miejski, kilometr przejechany przez tramwaj kosztuje średnio 7,35-8,05 zł brutto, a w przypadku autobusu średnio 5,66-7,16 zł brutto. To cena za tak zwany wozokilometr: wlicza się w nią paliwo (lub energię elektryczną), koszty stałe i zysk spółki, wynagrodzenie kierowców i motorniczych oraz podatek dochodowy.

Ponadto tramwaje rzeczywiście są pojazdami droższymi. Każdy z tramwajów Plus kosztował ok. 8 mln zł, z kolei nowoczesne autobusy przegubowe kosztują nieco ponad milion zł. W wozokilometr nie wliczymy też infrastruktury. Cztery kilometry torów tramwajowych na Kozanów kosztowały ok. 105 mln zł. Autobus po nich nie pojedzie, bo między szynami są porosty.

Jednak urzędnicy wrocławskiego magistratu utrzymują, że to tramwaje są głównym środkiem transportu zbiorowego w mieście, a autobusy pełnią tylko rolę uzupełniającą, dlatego będą inwestować w te pierwsze.

- Analizując koszty kursowania komunikacji tramwajowej i autobusowej ważnym czynnikiem jest ilość przewożonych pasażerów. Jeden autobus przegubowy może przewieźć około 130-140 pasażerów, natomiast jeden pociąg tramwajowy zapewni przewóz 200-240 pasażerów w zależności od typu tramwaju - mówi Julia Wach z biura prasowego urzędu miejskiego.

Jeśli tę samą ilość pasażerów, co w załadowanym po brzegi tramwaju, chcielibyśmy przewieźć autobusem, musielibyśmy użyć dwóch autobusów i opłacić dwóch kierowców.

- Dodatkowo, komunikacja tramwajowa w większości przypadków kursuje po wydzielonych torowiskach tramwajowych, co w zdecydowany sposób wpływa na korzystny czas przejazdu. W związku z powyższym, podejmowane są działania mające na celu usprawnianie systemu komunikacji tramwajowej we Wrocławiu - tłumaczy Wach.

Warto też dodać, że tramwaje mają dłuższy czas eksploatacji i z reguły rzadziej się psują.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Materiał oryginalny: Mój Reporter: Ile kosztuje przejechanie kilometra przez autobus i tramwaj we Wrocławiu? - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 73

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
z
znający temat

Tramwaje są o wiele bardziej komfortowe niż miejskie autobusy. Autobus to jedynie namiastka tramwaju dlatego nie jest podstawowym środkiem transportu, jak też jego cena amortyzuje się na przestrzeni znacznie dłuższej eksploatacji niż autobusu. Poza tym ekologia itd. Autobusy trzeba eliminować z miast gdzie tylko się da. jedynie w centrum gdzie nie ma miejsca na tory stosować elektryczne autobusy.

zgłoś
s
suszek

Tramwaj jeżdzi 30-40 lat (czas eksploatacji), autobus 10-15 lat.
Tramwaj zabiera średnio 2 x więcej pasażerów niż autobus.
Tramwaj nie stoi w korkach, więc można zachęcić kierowców do skorzystania z komunikacji miejskiej.
Tramwaj jest ekologiczny i nie zatruwa centrum miast spalinami.

zgłoś
Z
Zenek

Ludzie co mieliście z matematyki

koszt tramwaju - 8 mln -
kosz autobusu 1,2 mln - 6 krotnie taniej

koszt budowy torowiska 15 mln
koszt budowy 2 pasmowej drogi 1 - 2 mln. - km

No co jest tańsze?

tramwaj się rzadziej psuje - widziałem w ostatnich tygodniach kilka popsutych stojących tramwajów a autobusów choć widziałem kilkanaście razy! więcej - nie widziałem rzadnego by stał na przystanku bezradnie

- mniej kosztuje bo na prąd - a ile tego prądu zużywa skoro tak dokłądnie, a ile państwo dopłaca do górnictwa - setki milionów rok rocznie, inaczej prąd byłby jeszcze droższy

koszty inne - jak stanie tramwaj to ludzie wsiadają do autobusów, jak stanie autobus to ludzie wsiadają do innych autobusów i niektórzy do tramwają ale nie wszyscy i nie z 10 na raz.

pojazdy szynowe były dobre - jak byly czasy Ford-a T - brak druk utwardzonych,

I jeszcze jedno za 5 - 7 lat ludzie będą oczekiwali innego komfortu i usług (nie tylko klimy ale i internetu, juz w niektórych autobusach się pojawia w Polsce). autobusy się akurat wymieni na nowe a tramajów szkoda skoro się wydało na nie 6x! więcej. A technologia czekać nie będzie.

zgłoś
j
ja

Rowerzysta jadący " bezpiecznie i zgodnie z przepisami " to czysta obstrakcja. Prędzej zobaczysz yeti na hulajnodze niż takiego rowerzystę

zgłoś
g
glosrozsadku

Tak ci to twoje wyimaginowane "lobby rowerowe" obraz zasłoniło, że zdajesz się nie zauważać, że bus pas byłby też korzystny dla rowerzystów - gdyby dopuścić ich warunkowy ruch na takowych, lub do bezpiecznego wymijania samochodów stojących w korkach. Niestety największym problemem byłaby tu mentalność użytkowników dróg - kierowców wyprzedzających na cwaniaka ("bo mi się spieszy") i rowerzystów zawalidróg, co autobusom miejsca by nie zrobiły, bo "mają takie same prawo tam być, jak i autobus i im się należy".

I jeszcze jedno: zamiast sączyć jad na rowerzystów, proponuję w ramach eksperymentu wsiąść na rower i spróbować przejechać bezpiecznie i zgodnie z przepisami np. z ul. Strzegomskiej na pl. Powstańców Śląskich. Jak zobaczysz z jakimi absurdami, brakiem lub wprowadzającym w błąd oznaczeniem tras oraz pewnym odsetkiem kierowców bez wyobraźni/choleryków, borykają się oni na co dzień.

zgłoś
s
szmatan

nie mówię że twoje wyliczenia są błędne - ale warunki sprzyjające "warstwowemu" ułożeniu pasażerów występują codziennie - wsiądź do "10" o godzinie 16

zgłoś
K
Krasnal Adamu

Skoro tramwaje mogą zabrać więcej osób, ale są droższe... Wniosek: tramwaje powinny jeździć tylko w dni robocze, głównie w szczycie porannym i wieczornym, a także w święta typu 1 listopada. Przez resztę tygodnia powinny dominować autobusy.

Do tego, że tramwaje z reguły rzadziej się psują, warto dodać, że przez jeden zepsuty tramwaj często stoi (lub, w lepszym przypadku, ma zajmujące ok. 10 minut objazdy) kilka kolejnych, więc ta przewaga to mydlenie oczu.

zgłoś
F
Fifi

zanim w ciemno przyjmiemy wyliczenia co do przewożonej ilości osób, niech każdy spróbuje sam policzyć... Tramwaj 2-wagonikowy, nabity ludźmi do oporu to ok. 2 x 90 osób (każdy wagonik: 20 miejsc siedzących i ok 70 stojących). I więcej nie wejdzie, chyba że mówimy o Juwenaliach i studentach układanych piętrowo!
Ile wchodzi do autobusu nie liczyłem, ale myślę, że mając na uwadze " w miarę" komfortowe warunki a nie ludzi uciśniętych jak sardynki w puszce, można przyjąć liczbę ok. 90 pasażerów. Wychodzi więc, że tramwaj faktycznie zabiera 2 krotnie więcej osób, ale każde wyliczenie powyżej 200 osób nim jadących to czysta urzędnicza fikcja... Pozdrawiam.

zgłoś
j
ja

a ile biorą ci na zdjeciu za km

zgłoś
k
kbt

Protram to wrocławska spółka.

zgłoś
k
kbt

Protram to wrocławska spółka.

zgłoś
p
poiu

.

zgłoś
d
dżamal

Jak postawią wiatraku, wtedy ok.

zgłoś
g
gość

Ja do kamer nic nie mam, oprócz cwaniaków (których łatwo wytępić) mogły by np tam jeździć taksówki. No ale lobby rowerowe z twoją zgorzkniała mentalnością nie stara się o polepszenie warunków dla wszystkich tylko leczy swoje kompleksy lansując pomysły które maja jeden cel - jak najbardziej zaszkodzić znienawidzonym kierowcom blachosmrodów.

zgłoś
a
anonim

jak można było taki szajs wybrać tego do dziś nie rozumiem...jakoś podobne tramwaje z lini 6 i 7 mogą jeździć normalnie, a w tych plusach to szlag może człowieka trafić i tyle.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3