Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister Wojciech Murdzek o największym wyzwaniu w polskiej szkole: Potrzebujemy wsparcia psychologicznego dla uczniów [NASZA ROZMOWA]

Maciej Rajfur
Maciej Rajfur
Wideo
od 16 lat
Rozmawiamy z Wojciechem Murdzkiem, wiceministrem edukacji i nauki. O roli rodziców w kształceniu, innowacjach i badaniach oraz płynnym wejściu młodzieży na rynek pracy.

Maciej Rajfur: Głośna inicjatywa obywatelska „Chrońmy dzieci, wspierajmy rodziców” mówi o transparentnym sposobie informowania rodziców o tym, co dzieje się w szkole. Szczególnie o spotkaniach poza edukacją formalną. Czy mieliśmy z tym problem w polskiej szkole? Czy rodzice mają się czego obawiać?

Wojciech Murdzek: W całym systemie edukacji i szeroko rozumianym wychowaniu niezwykle istotną rolę odgrywa współpraca z rodzicami. Jeżeli szkoła zrzuca odpowiedzialność na rodziców i odwrotnie, to prezentuje niedobry model. Ten właściwy opiera się zaś na autentycznej trosce o dzieci i młodzież oraz na wzajemnej współpracy między rodzicami, a szkołą. Bez tego dialogu edukacja nie może dobrze funkcjonować. W świecie dorosłych działają różne ideologie. Moje osobiste przekonanie mówi, że tam gdzie pojawia się przerysowana ideologia, dochodzi do wypaczeń. Wiemy, że szacunek do każdego człowieka powinien być zawsze punktem wyjścia, ale jeżeli coś przeradza się w nadmierną eskalacje, nachalne upublicznianie problemów jednej specyficznej grupy, dochodzi do przekraczania granicy. Wtedy pojawiają się emocje, wkraczają do szkoły różne koncepcje, także polityczne.

Jak temu zatem zapobiec?

Sposobem na uniknięcie takiego stanu rzeczy jest dobra współpraca z rodzicami, żeby kwestie ideologiczne nie stały się zarzewiem konfliktu. Rodzice muszą wiedzieć, co się dzieje z dziećmi w szkole. To ich święte prawo. Istnieją jeszcze systemy totalitarne, które zabierają dzieci rodzicom i wpływają na uczniów na różne sposoby pasujące do koncepcji politycznej. Ale to nie może dziać się w Polsce. Starajmy się o dobrą współpracę z rodzicami i ich pełny wpływ na nauczanie dzieci. Pierwszym odpowiedzialnym za dobrą edukację w placówce jest dyrektor szkoły. Dodatkowe zajęcia mają ubogacać życie szkoły, ale nie zabierać jednocześnie odpowiedzialności. Nie mogą być poza sferą wpływów i wiedzy rodziców. Musimy zatem tworzyć mechanizmy, które to podejście wzmacniają. Sprzeciwiamy się wkraczaniu zjawisk ideologicznych w obszar edukacji szkolnej.

Polska szkoła się zmienia, wchodzą do niej innowacje, ale przed nami zapewne długa droga, by dogonić zachodnie systemy.

***
Cała rozmowa w nagraniu video:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska