Minister Handke o polskiej szkole (ROZMOWA)

Hanna WieczorekZaktualizowano 
Mirosław Handke, były minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka
Mirosław Handke, były minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka
Rozmowa o szkołach, plusach i minusach polskiej edukacji - z profesorem Mirosławem Handkem, byłym ministrem edukacji w rządzie Jerzego Buzka

Mój znajomy mówi, że współczesna polska szkoła to: religia, fikołki, rzut granatem i seks. A nauczanie? Nauczanie na tajnych kompletach...

Znaj proporcje, mocium panie. Można się zżymać na wiele rzeczy, ale nie przesadzajmy. Moim zdaniem na ocenie tego problemu waży postrzeganie szkół pogimnazjalnych. Niestety, nie było mi dane dokończyć reformy. Proszę pamiętać, że ideą zmian była sześcioletnia szkoła średnia. Reforma nawiązywała zresztą do tej przedwojennej, profesora Jędrzejewicza, która tak kapitalnie przygotowała naszą polską młodzież do II wojny światowej.

CZYTAJ TEŻ: Jaka jest cena sukcesu w dobrym ogólniaku? (DYSKUSJA)

Nigdzie nie widziałam zapisu o sześcioletniej szkole ponadpodstawowej.

Trzyletnie gimnazjum i trzyletnie liceum miały stanowić jedność. To miała być jedna szkoła. Funkcjonował nawet zakaz łączenia szkół podstawowych i gimnazjów, a samorządy zachęcano do łączenia gimnazjów i liceów.

ZOBACZ: Wrocław: Miasto likwiduje szkoły. Rodzice protestują

To jest zakaz dzisiaj nieprzestrzegany.

Po mnie przyszli inni i zaczęli majsterkować przy reformie. Kiedy samorządy podniosły krzyk i zaczęły protestować przeciw temu zakazowi, pani minister Krystyna Łybacka zniosła go. Wójtowie i burmistrzowie skwapliwie skorzystali z tej furtki. To był cios, nie powiem, że śmiertelny, ale na pewno mocno osłabił reformę. Podobnie jak zmiany dotyczące techników.

Nie lubi Pan techników?

Nie w tym rzecz. Chcieliśmy upowszechnić kształcenie, ale przecież nie da się wprowadzić przymusu zdawania matury. Nie wszystkim Bozia dała zdolności do ukończenia pełnego, średniego wykształcenia. Stąd pomysł, by zlikwidować tradycyjne technika i zastąpić je jednorocznymi, w których nauka odbywałaby się już po maturze. Muszę przyznać, że Wrocław poszedł daleko w reformie techników. Ale generalnie bunt się podniósł przeciwko temu pomysłowi.

PRZECZYTAJ: Uciekli ze szkoły sukcesu na chwilę przed maturą

Nie można zaprzeczyć, że upowszechnić średnie wykształcenie się udało.

To prawda. Jeszcze w moim pokoleniu maturę zdawało około 10-15 procent populacji, a więc z tych wszystkich osiemnastolatków tylko co 9., co 10. zdawał maturę. Teraz - ośmiu na dziesięciu. To jest pewna wartość.

Ale płacimy za to obniżeniem poziomu wykształcenia.

Musimy zapłacić pewną cenę za upowszechnienie wykształcenia. Jednak proszę się tak bardzo nie martwić, nie jest tak źle, jak się to przedstawia. Proszę mi wierzyć, jestem profesorem na wyższej uczelni i co roku dostaję w swoje ręce nowych studentów. Oczywiście, jest wielu słabych, ale mniej więcej jedna trzecia każdego rocznika jest bardzo dobra i świetnie przygotowana do studiów. Co więcej, według międzynarodowych badań to właśnie polscy uczniowie zrobili największe postępy! Teraz przyjeżdżają do mnie zagraniczni dziennikarze z krajów, które planują reformę oświaty. Ostatnio z Portugalii. Bo ta nasza, według nich, zakończyła się dużym sukcesem.

Mówi Pan o ministrach, którzy majsterkowali przy reformie oświaty. Krytykuje Pan Krystynę Łybacką, a co Pan powie o Katarzynie Hall? Jej pomysł na licea jest krytykowany. Rodzice są przestraszeni tym, że tylko przez rok uczniowie będą zdobywać w pełni ogólne wykształcenie, a potem nacisk będzie położony na przedmioty maturalne.

ZOBACZ: Wrocław: Próbnej matury nie zdał co czwarty licealista

Panią minister Hall ganię przede wszystkim za to, co zrobiła z zerówkami. Skrzywdziła w ten sposób kilka roczników dzieci, zrobiła też wielką krzywdę naszemu szkolnictwu. Nie wiem dlaczego. Czy był to jakiś bezsensowny przymus polityczny?

Zmianami programowymi w liceach Pan się nie martwi?

To, co Katarzyna Hall próbowała zrobić z programami nauczania, było nawiązaniem do idei reformy szkoły sześcioletniej. I tutaj nie ma się co zżymać na nią. Moim zdaniem nie ma sensu uczyć wszystkiego od początku w dwóch cyklach - tego samego w gimnazjum, a potem w liceum. A więc pani minister zrobiła to, czego nie udało mi się dokończyć.

Nie boi się Pan, że pani minister Hall zgubiła gdzieś po drodze ideę kształcenia ogólnego?

To prawda, idea zmian nie była zła, gorzej, że w wielu punktach ewidentnie nie została dopracowana. Uważam, że nie wolno było poświęcać wykształcenia ogólnego, które nadaje pewną intelektualną formację młodemu człowiekowi, na rzecz wyłącznie specjalizacji. Nauki w liceum nie można sprowadzać li tylko do przygotowania do studiów.

To gdzie są te zalety zmian programowych minister Hall?

Jestem przekonany, że szkoła powinna respektować pewne różnice w uzdolnieniach młodzieży. Dlaczego ma dokonywać gwałtu na adepcie historii, któremu brakuje serca i uzdolnień do matematyki? I odwrotnie - dlaczego mamy katować świetnego fizyka lub matematyka, który nie lubi poezji? Wydaje mi się, że powszechne narzekanie na szkołę wynika również z tego, że zapominamy, iż reforma nałożyła na polskie szkoły jeszcze nie tylko obowiązek nauczania, ale także wychowywania. I gdzie to wychowywanie? Może na tym warto byłoby się skupić.

No tak - wychowanie to raczej teoria. W wielu szkołach to tylko kilka dodatkowych papierów do wypełnienia, jeszcze jedna rzecz do odfajkowania.

Bo - choć to, co powiem, jest truizmem - największym problemem polskiej szkoły są nauczyciele. To od nich wszystko zależy. Może być kiepska szkoła, ale jeśli jest w niej kilku świetnych nauczycieli, to oni potrafią zrobić wspaniałe rzeczy w swoich dziedzinach. I porwać za sobą uczniów. Ludzie są problemem, tym bardziej że nie mamy ani odpowiedniego systemu kształcenia nauczycieli, ani też narzędzi selekcji kandydatów do tego zawodu. Natomiast nauczyciele mają komfortowe warunki, jak nigdzie na świecie.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
matka gimnazjalisty

Za wprowadzenie Gimnazjów, powinien odpowiedzieć karnie. Handke znisczył młodzież , wprowadzając Gimnazja

M
MarJa

Czy to jest ten pan, który założył szkoły chuligaństwa (czytaj gimnazja)?!

z
zawilec

Komfortowe warunki jak nigdzie na świecie? A tak- pensje na poziomie Rumunii i Bługarii. Obecny poziom umiejętności 15latków winduje nas obok Finlandii, Szwecji, Luksemburga, jest wyzszy niż we Francji czy Wielkiej Brytani i to przy tak małych nakładach na oswiatę i niskich pensjach. Cieszcie się, że mamy tak dobrą kadrę nauczycielską. Nauczyciel wytrzyma większe pensum i krótsze wakacje, tylko czy wytrzymaja uczniowie przy sfustrowanym i przemeczonym, poirytowanym nauczycielu?

B
Bogumił ...Ma ... Kefir

Nie każdy nauczyciel to nierób! Skoro się Wam nie podoba to proszę bardzo sami uczcie swoje rozkapryszone małolaty! Ani jednego dnia w byście nie wytrzymali ze zgrają tych wyrostków bez wychowania !!!

m
manfredd

to ten poyeb jeszcze żyje?!

n
ncz

Było kiedyś takie zebranie, na którym pan wtedy urzędujący minister bredził, stojący obok niego kurator tłumaczył te brednie na polski, a zgromadzeni tłumnie nauczyciele przez bite dwie godziny ryczeli ze śmiechu.

Niestety, potem ten pan te brednie zrealizował i teraz już nikomu do śmiechu nie jest.

Zaś do historii przeszło wygłoszone przezeń wtedy motto tamtej kadencji:

"Pieniądze na reformę są, tylko na pensje dla nauczycieli pieniędzy nie ma!"

Bo priorytetem tak wtedy jak i teraz było obniżenie kosztów kształcenia za cenę równoczesnego obniżenia poziomu i do tego priorytetu dorabiano potem całą szczytną ideologię. Niestety skutecznie.

m
max manus

Slyszalem kiedys wywiad z tym panem w radiu. Otoz na pytanie czy warto bylo robic reforme edukacji odparl rezolutnie, ze nawet jesli ta reforma nic nie wniosla poza zmiana systemu edukacji z lat PRL to juz chocby wlasnie z tego powodu bylo warto ja przeprowadzic. Handke to taki inteligent ze styropianem zamiast mozgu jakich wielu co niedziela w pierszej lawce przed proposzczem zasiada. Nie jest moze blyskotliwy, ale paciez na pamiec zna i to juz wystarcza na kariere ministerialna. Nasz ojczyzna to dobra i cierpliwa matka kazdemu swemu dziecku nawet pokrzywdzonemy przez los daje szanse. Z idioty zrobi ministra, z miernoty celebryte, z pedofila ksiedza, ze zlodzieja prawnika. Kazdy ma swoja szanse i pan minister tez swoja wykorzystal zaznaczajacl swoj byt na tym lez padola po lata ;)

b
btg

Ta "swietna "reforma byla dla plebsu. On swoje dzieci ksztalcil za granica. Takie to byly te wielkie reformy Buzka. Kasy chorych, OFE, szkoly... koszmarnie duzo to wszystkich do dzis kosztuje..

k
kurator

Handke: Niestety, nie było mi dane dokończyć reformy.

I chwała Bogu! Bo byś pan jeszcze więcej gnoju narobił!
Za ten idiotyzm powinni pana skazać na dożywotnią pracę w gimnazjum.

t
taka prawda

I cały ten jego chory system. Handke powinien oddać do kasy pieniądze, jakie zarobił za to g....
Obrażacie ludzi, przeprowadzając z nim wywiad.

W
WR

Pomysl z gimnazjami, to jakas paranoja.
Jak byly podstawowki i licea/technika/zawodowki, to bylo tylko dwoch dyrektorow, teraz jest ich trzech ze swoja swita, marnowanie kasy.
Po drugie jesli minister Hall chciala przypodobac sie Tuskowi i planom reformy emerytalnej, mogla zostawic 6 latki w przedszkolach, podstawowke zrobic 8 letnia, a liceum skrocic do 3 lat.
I by to, co bylo wizja tej reformy, czyli by mlodzi szybciej zaczynali, pracowac, moglo byc zrealizowane.
A tak zabieramy dziecinstwo, naszym pociecha. Moze i maluchy sa merytorycznie przygotowane do szkoly, ale emocjonalnie NIE.

Jeszcze jedna rzecz, po wprowadzeniu TUSKOEMERYTURY, nie wiem skad on wziol kwote 2000zl, jesli wiekszosc emeytow ma po 800 do 1200zl, bedziemy de facto pracowali o 3 lata dluzej, a nie o 2, w przypadku kobiet o 8 lat, a nie7.

Jesli Tusk, a raczej wszystkie opcje polityczne od lewa do prawa, powinny zakopac toporki i zrobic to wspolnie.
1) zlikwidowac ZUS i KRUS, mololochy z pieknymi siedzibami i sztabem biurokratow
Przynioslo by to ogromne korzysci finansowe dla Panstwa.
2) sciaganie tylko skladki zdrowotnej jako podatek przez US
3) kazdy mialby gwarantowana emeryture rowna Najnizszej krajowej
4) zamiast oddawac gigantyczne pieniadze na ZUS, mozna by samemu zdecydowac na co je przeznaczymy, czy na przyszla emeryture czy na byt biezacy.
5) wyliczac srednia krajowa pensje, nie wliczajac w nia politykow i prezesow duzych firm, gdzie pensje sa niebotyczne, np 120 tys miesiecznie i wiecej.

w
w

przyklad idzie z samej gory. czlowiek po studiach robi doktorat i rozpoczyna prace na uczelni wyzszej prowadzac zajecia ze studentami. dostaje umowe na 4 lata na czas okreslony. wynagrodzenie to 1400zl na reke. czy ktokolwiek wierzy ze oprocz kilku % fanatykow na uczelniach wyzszych zostaja ludzie utalentowani i zmotywowani, czy same miernoty ktore wybieraja prace na uczelni, pracujac w gorszych warunkach niz w markecie na kasie bo zarabiajac mniej, a np w sklepie odziezowym zarabia sie wiecej ukladajac ciuchy na polkach, a przynajmniej daja umowe na czas nieokreslony!

K
KOKS

Opinie tego Pana Hentke nie zasługują na uwagę.
To przecież on jako szef resortu edukacji w rządzie Maryjana Krzaklewskiego tak "reformował" szkolnictwo, że nawet pogubił się w rachunkach i później okazało się, że zabrakło ileś tam milionów do czego sam się przyznał.

No cóż ? Nieboszczka C.K. Austria miała takich generałów i wiadomo jak skończyła, a Polska ma takich "reformatorów"

p
pp

Dodam jeszcze: wyjątkowo pazerne i cwane nieroby!

l
lolek

nauczyciele to największe nieroby w naszym kraju
im szybciej zlikwiduje się kartę nauczyciela tym lepiej

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3