Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2016. JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Co było?(ARKUSZE CKE, TEMATY, PYTANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)

JU, PB
Matura 2016. JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Co było?(ARKUSZE CKE, TEMATY, PYTANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA)
Matura 2016. JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Co było?(ARKUSZE CKE, TEMATY, PYTANIA, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA) Arkusz CKE
Matura 2016. W środę JĘZYK POLSKI! 04.05.2016 o godz. 9 maturzyści rozpoczęli pisanie części podstawowej. Mimo że jest rok Sienkiewicza uczniowie spodziewali się "Ferdydurke". A pojawiły się "Dziady" cz. IV: "Czy warto kochać pomimo cierpienia?" - brzmiał temat jednego z wypracowań. Co jeszcze było na polskim? Jakie pytania padły na testach z polskiego? Jakie były tematy? MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - PYTANIA, TEMATY WYPRACOWANIA, TEKSTY ŹRÓDŁOWE, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA

MATURA 04.05.2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TUTAJ ZNAJDZIESZ ARKUSZ CKE, TEMATY WYPRACOWAŃ, PYTANIA I PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI

PRZED EGZAMINEM ZOBACZ KONIECZNIE: MATURA 2016. MATEMATYKA - NAJTRUDNIEJSZE ZADANIA. Z tym maturzyści sobie nie radzą (ROZWIĄZANIA)

TUTAJ ZNAJDZIESZ ARKUSZE Z MATURY Z MATEMATYKI Z 05.05.2016! Co było? (PYTANIA, ZADANIA, ROZWIĄZANIA, ODPOWIEDZI)

Matura 2016 to nie lada wyzwanie dla uczniów.Szczególnie tych, którzy wybrali sobie kilka przedmiotów dodatkowych na egzaminie. Jeden z ważniejszych egzaminów jednak dziś! 4 maja 2016 r. uczniowie piszą język polski - o godz. 9 poziom podstawowy, o godz. 14 rozszerzenie. Poniżej znajdziecie przykładowe testy maturalne, arkusze CKE i odpowiedzi do zadań.

ZOBACZ TEŻ: Matura 2016. Jak wyglądają testy, co można mieć ze sobą? (ZASADY CKE, HARMONOGRAM, TERMINY)

ZOBACZ KONIECZNIE Matura 2016. JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - co było? PARANDOWSKI, KONWICKI, SCHULZ (ARKUSZE CKE, TEMATY, PYTANIA, ODPOWIEDZI)

MATURA 2016 - "DZIADY" MICKIEWICZA NA PODSTAWIE
Tymczasem wśród tematów pojawiła się historia nieszczęśliwej miłości z "Dziadów" cz. IV Adama Mickiewicza. Przypomnijmy, że liryczny monolog Gustawa o „niebie i piekle miłości” to jednocześnie swego rodzaju biografia (dosyć niepełna) młodego mężczyzny, który zmarł zbyt szybko, a historię swojego życia zamknął w trzech krótkich i symbolicznych godzinach: miłości, rozpaczy i przestrogi.

PYTANIA I ODPOWIEDZI BĘDZIEMY DODAWAĆ NA BIEŻĄCO - ODŚWIEŻAJ STRONĘ! WCISKAJ F5

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TUTAJ ARKUSZE
(linki będą aktywne, gdy tylko dostępny będzie arkusz)
**-

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - CAŁY ARKUSZ CKE - formuła do 2014 "stara matura"! PYTANIA, ZADANIA

- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - Formuła do 2014 "stara matura" ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - CAŁY ARKUSZ CKE - formuła od 2015 "nowa matura"! PYTANIA, ZADANIA
- MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - Formuła od 2015 "nowa matura" ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA**

CO JESZCZE BYŁO NA JĘZYKU POLSKIM NA POZIOMIE PODSTAWOWYM?
MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TEMATY WYPRACOWAŃ:
1. "Czy warto kochać pomimo cierpienia?" (Tekst źródłowy: "Dziady" cz. IV, Adam Mickiewicz)
2. Analiza wiersza "Dałem słowo" Zbigniewa Herberta

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ODPOWIEDZI
ZADANIE 1
Przeczytaj uważnie teksty, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nimi. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstów i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile Cię poproszono

Zadanie 1. [O Lalce]
Na długiej liście przygnębiających metafor formułowanych przez bohaterów Lalki znajdziemy ludzi-marionetki, ludzi-mrówki, nawet – pierwotniaki. Rzecki dodaje do niej ludzi-liście: „Ludzie są jak liście, którymi wiatr ciska; gdy rzuci je na trawnik, leżą na trawniku, a gdy rzuci w błoto – leżą w błocie…”. Po tym zdaniu następuje wprawdzie pocieszający opis triumfu sprawiedliwości (sądowego zwycięstwa pani Stawskiej nad baronową Krzeszowską), ale i wyraźna wygrana szlachetności z intrygami nie uśmierza niepokoju – w ostatecznym rachunku po dobrych i złych pozostaje to samo: „A jednakże ciężko żyć na świecie. I nieraz myślę sobie: czy naprawdę jest jaki plan, wedle którego cała ludzkość posuwa się ku lepszemu, czyli też wszystko jest dziełem przypadku, a ludzkość czy nie idzie tam, gdzie ją popchnie większa siła?... Jeżeli dobrzy mają górę, wówczas świat toczy się ku dobremu, a jeżeli gałgany są mocniejsi, to idzie ku złemu. Zaś ostatecznym kresem złych i dobrych jest garść popiołu”. Stary subiekt doświadcza trwogi, że świat jest chaosem, że ludzie na próżno próbują się w nim dopracować ładu, zwłaszcza we wzajemnych relacjach, że brak im woli lub że wola ta nic nie znaczy, że dzieje Polski układają się tak, jakby nimi rządziło jakieś fatum słabości i małości.

Odpowiedzią na te wszystkie trwogi w Lalce jest przyjaźń, troska o drugiego człowieka, miłość – zwłaszcza miłość matczyna.

Nie przypadkiem znajdujemy w powieści tak wiele serdecznych rozmów między przyjaciółmi; nie przypadkiem moglibyśmy ułożyć małą antologię serdecznych powitań i pożegnań (Jan Mincel wita Rzeckiego, a Rzecki – ćwierć wieku później – Wokulskiego powracającego z wojny; Rzecki i inni subiekci po zaledwie kilkutygodniowej nieobecności – Mraczewskiego, Szuman żegna Wokulskiego wyjeżdżającego do Bułgarii); nie przypadkiem Rzecki-pamiętnikarz zmarłego kolegę przywołuje po dziesiątkach lat żarliwą, liryczną apostrofą („pamiętasz, Katz, niezapomniany przyjacielu?”).

Nie przypadkiem Węgiełek, o którego troszczy się matka, sam niepokoi się w liście o losy swego dobroczyńcy Wokulskiego, a Izabela, która matki od dawna nie ma, traktuje tego samego Wokulskiego z zimnym wyrachowaniem. Nie przypadkiem też to Rzeckiemu, który jest żywym ogniskiem życzliwości wobec bliźnich, powierzył Prus spisywanie pamiętnika stanowiącego drugie skrzydło powieściowej narracji.

Sam stary subiekt jednak umrze, nie doczekawszy spełnienia żadnego ze swoich marzeń. A jednak – jak mimochodem głosi kartka wystająca po śmierci z jego kieszeni – „nie wszystek umrze”. Po pierwsze: jako pisarz, a więc w ścisłej zgodzie z pierwotnym sensem dumnej przepowiedni Horacego. Po drugie: będzie trwać we wszystkich słowach, gestach i uczynkach swojej życzliwości, porozdawanych między ludzi. Ten rodzaj nieśmiertelności nie jest niedostępny dla żadnego z nas – o czym Prus przypomina uroczyście, bo na ostatniej stronie powieści, ale bez natarczywego patosu, aż w potrójnym cudzysłowie przytaczając słowa Ochockiego cytującego Węgiełka, który przepisał w swoim liście zdanie starożytnego poety. Cudzysłowów jest nawet więcej! Bo przecież Węgiełkowi słowa Horacego „poradził […] wyciąć […] na krzyżu” postawionym na ruinach ruin zasławskiego zamku „Ksiądz proboszcz jegomość”. Tak niekończący się szereg osób przekazuje sobie w trzech drogocennych wyrazach nadzieję, że nie tylko życie Rzeckiego, ale niczyje życie nie jest daremne, obojętne dla innych ani bezwartościowe. Nie jesteśmy lub nie jesteśmy tylko „jak liście, którymi wiatr ciska”.

Na podstawie: Stanisław Falkowski, Paweł Stępień, Ciężkie norwidy czyli subiektywny przewodnik po literaturze polskiej, Warszawa 2009.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Zadanie 1.1.
Czy na każde z poniższych pytań można znaleźć odpowiedź w pierwszym akapicie tekstu S. Falkowskiego i P. Stępnia? Podkreśl TAK, jeśli można znaleźć odpowiedź, albo NIE – jeśli nie można.

  • 1. Jakie negatywne aspekty ludzkiej egzystencji zawiera wizja świata ukazana w Lalce? NIE
  • 2. Jakimi metaforami bohaterowie Lalki określają sytuację człowieka w świecie? TAK
  • 3. Jakich niepokojów doświadcza stary subiekt? TAK.

CZYTAJ DALEJ - MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - ODPOWIEDZI DO KOLEJNYCH ZADAŃ
MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY Zadanie 1.2.
Podaj dwa przykłady, którymi autorzy tekstu ilustrują swoje przekonanie o tym, że w Lalce odpowiedzią na egzystencjalne trwogi jest przyjaźń i troska o drugiego człowieka.

Przykład 1. przykładowa odpowiedź: troska Węgiełka o Stanisława Wokulskiego zawarta w liście lub sytuacje w której Szuman serdeczne żegna wyjeżdżającego Wokulskiego
Przykład 2. przykładowa odpowiedź: zwrot jaki Ignacy Rzecki użył do swojego przyjaciela w pamiętniku

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.3.

Czy autorzy tekstu podzielają pesymizm Rzeckiego wyrażony w słowach zaś ostatecznym kresem złych i dobrych jest garść popiołu? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do ostatniego akapitu.

Przykładowa odpowiedź: Autorzy tego tekstu nie podzielają pesymizmu Ignacego Rzeckiego. Sądzę tak, ponieważ przytaczają słynne słowa Horacego "nie wszystek umrę".

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.4.
Ostatni akapit rozpoczyna się zdaniem: Sam stary subiekt jednak umrze, nie doczekawszy spełnienia żadnego ze swoich marzeń. Na podstawie znajomości całej powieści wymień dwa marzenia, których spełnienia Rzecki nie doczekał.

Przykładowa odpowiedź: Pierwsze z nich to zwycięstwo narodu Napoleonidów a drugie to szczęście i ślub Wokulskiego (np. z panią Stawską)

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 1.7.
Napisz streszczenie tekstu liczące 40-60 słów.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - TEKSTY ŹRÓDŁOWE DO KOLEJNYCH ZADAŃ

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.1.
Na podstawie tekstu 1. wyjaśnij, na czym polega nieprzestrzeganie norm dotyczących poprawności zapisu oraz poprawności stylu przez ludzi posługujących się „pisanym językiem mówionym”.

Przykładowa odpowiedź:
Nieprzestrzeganie norm dotyczących poprawności zapisu ludzi posługujących się "językiem pisanym mówionym" polega na przykład na tym, że w tekście takim:

  • nie ma znaków interpunkcyjnych
  • nie ma polskich znaków
  • nie ma dużych liter na początku zdania i w nazwach własnych.

Nieprzestrzeganie poprawności stylu polega tu na przykład na posługiwaniu się skrótami, wulgaryzmami, wtrącaniu skrótów anglojęzycznych.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.2.
Do jakiego związku frazeologicznego autor tekstu 1. nawiązał we fragmencie: Aż samo ciśnie się na klawiaturę […]. Zapisz ten związek, jego znaczenie oraz funkcję wskazanej wyżej innowacji językowej.

Przykładowa odpowiedź: Związek frazeologiczny: coś ciśnie się na usta
Znaczenie słownikowe: przymus wewnętrzny
Funkcja innowacji: urozmaicenie tekstu, uwspółcześnienie związku ukazuje ekspansję nowych form przekazu

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.3.
W którym tekście – 1. czy 2. – zauważyć można osobisty stosunek autora lub autorki do opisywanego zjawiska językowego? Uzasadnij odpowiedź, podając dwie cechy wybranego tekstu.

Przykładowa odpowiedź: W pierwszym tekście. Używanie formy pierwszej osoby liczby mnogiej, stosowanie emotikonki ";-)" na końcu tekstu, posługiwanie się językiem skrótów powszechnym w SMS-ach i mailach.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.4 W tekście 1. pojawia się stwierdzenie, że obrońcy języka martwią się niepotrzebnie. Na podstawie tekstu podaj argument, który potwierdza tę opinię

Przykładowa odpowiedź: Tak jak fast-foody nie zdominowały prawdziwej sztuki kulinarnej, tak język internetu nie zniszczy języka tradycyjnego. Z resztą ludzie potrafią przecież posługiwać się wieloma językami jednocześnie.

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - Zadanie 2.5.
Sformułuj tezę wspólną obu tekstom.

Język internetu, SMS-ów, maili jest formą współczesnej polszczyzny, charakteryzującej się tym, że język pisany stanowi zapis języka mówionego (skracamy, nie używamy znaków przystankowych, wplatamy anglicyzmy).

CZYTAJ DALEJ - MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - ROZPRAWKA, WYPRACOWANIE

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ZADANIE 3

Wybierz jeden temat i napisz wypracowanie.

Temat 1. Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. IV Adama Mickiewicza i do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.



Temat 2. Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów

"Dałem Słowo"
byłem bardzo młody
i rozsądek doradzał
żeby nie dawać słowa

mogłem śmiało powiedzieć
namyślę się jeszcze
nie ma pośpiechu
to nie rozkład jazdy

dam słowo po maturze
po służbie wojskowej
kiedy zbuduję dom

ale czas eksplodował
nie było już przedtem
nie było już potem
w oślepiającym teraz
trzeba było wybierać
więc dałem słowo

słowo –
pętla na szyi
słowo ostateczne
w rzadkich chwilach
kiedy wszystko staje się lekkie
przechodzi w przezroczystość
myślę sobie:
„słowo daję
chętnie bym
cofnął dane słowo”

trwa to krótko
bo oto – skrzypi oś świata
mijają ludzie
krajobrazy
kolorowe obręcze czasu
a dane słowo
ugrzęzło w gardle

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - TEKSTY ŹRÓDŁOWE DO ZADAŃ
1. Jeden z tekstów dotyczył "Lalki" Bolesława Prusa. Chodziło o fragment, w którym Rzecki otrzymuje list zaadresowany do Wokulskiego (pojawia się w nim napis "Non omnis Moriar"- nie wszystek umrę). Uczniowie zapamiętali, że na jego podstawie musieli zastanowić się, co zostawiamy po sobie, jaką spuściznę.
2. Tekst o pisaniu w internecie - dlaczego używamy tu słowa mówionego, a nie pisanego, dlaczego skracamy, nie stosujemy interpunkcji i polskich znaków? Czy takie pisanie sprawia, że nasz język staje się uboższy?

MATURA 2016 - JĘZYK POLSKI - UCZNIOWIE OBAWIALI SIĘ GOMBROWICZA
Zdecydowana większość maturzystów przed wejściem na salę mówiła, że obawia się, że na egzaminie pojawi się "Ferdydurke" Gombrowicza. - Stres? Nie ma czegoś takiego. Nie boję się i wiem, że będzie dobrze, przecież nie tylko ja piszę test - mówił tuż przed egzaminem Tomek, uczeń Liceum Ogólnokształcącego nr 12 przy placu Orląt Lwowskich we Wrocławiu.

Na giełdzie tematów wypracowań z języka polskiego wymienia się m.in. "Pana Tadeusza", "Nad Niemnem" i utwory Witolda Gombrowicza. - Nie liczę na "Lalkę", bo była w ubiegłym roku. Za to spodziewam się "Ferdydurke". Jedna z niewielu lektur, której nie przeczytałam i na pewno będę mieć pecha - przyznała uczennica Julia z tej samej szkoły.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska