18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ledwo żywe karpie na stoisku pod dworcem Świebodzkim we Wrocławiu. Handlarz dmuchał w wodę, żeby ją "napowietrzyć" | FILM

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Sytuacja miała miejsce 17 grudnia pod dworcem Świebodzkim.
Sytuacja miała miejsce 17 grudnia pod dworcem Świebodzkim. Vege Wrocław / Facebook
Do skandalicznych scen doszło pod dworcem Świebodzkim we Wrocławiu w niedzielę (17 grudnia). Żółty wór ze sztucznego materiału, dmuchanie (!) w taflę wody i mieszanie jej chochelką - tak wygląda tam sprzedaż ryb tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Obejrzyjcie nagranie, bo nie uwierzycie.

"Powietrza dostali!". Handlarz włożył głowę do wody i zaczął dmuchać, żeby napowietrzyć zbiornik z karpiami

Nagranie opublikowali administratorzy strony "Vege Wrocław", platformy łączącej właścicieli wegańskich biznesów i umożliwiającej im promowanie własnej marki w internecie. Przesłany do naszej redakcji krótki film może szokować. Przedstawia bowiem sposób traktowania żywych karpi.

- Karpie pod Świebodzkim zazwyczaj są przechowywane tak, że na pewno nie mieści się to w przepisach polskiego prawa. W tym roku jednak sami byliśmy w szoku. Zwróciliśmy uwagę przede wszystkim na to, że nie było żadnego systemu napowietrzania tych ryb. Zapytaliśmy o to sprzedawcę, ale tłumaczyć się zaczął jeden z mężczyzn stojących obok. Widać było, że dobrze się znają. Czuć było od niego alkohol. Zaczął więc zachowywać się w nieprzewidywalny i agresywny sposób. Odepchnęli nas od stoiska i zaczęliśmy dyskusję - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Daniel, autor nagrania.

W niewielkim zbiorniku wykonanym z płachty ze sztucznego materiału, nie było żadnego filtra. Jeden z mężczyzn włożył za to głowę pod wodę i zaczął dmuchać. Następnie wziął do ręki chochelkę, która miała udowodnić, że ledwo żywe karpie dostają odpowiednią ilość powietrza.

Zobacz awanturę pod dworcem Świebodzkim!
Uwaga! W filmie padają wulgaryzmy. Materiał przeznaczony jest dla osób pełnoletnich.

od 18 latwulgaryzmy

Sprawa została zgłoszona do Sanepidu, Urzędu Miejskiego Wrocławia i właściciela terenu, czyli PKP.

Jak sprzedawcy powinni postępować z żywymi rybami?

Największe zapotrzebowanie na karpie jest tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Dlatego też Główny Lekarz Weterynarii przypomina, że zasady sprzedaży żywych ryb określają m.in. ustawa z 1997 roku i rozporządzenie z 2009 roku w sprawie ochrony zwierząt.

Zalecenia dotyczące warunków przetrzymywania żywych ryb:

  • baseny - szczelne, o gładkich ścianach i gładko zakończonych krawędziach,
  • woda - czysta, natlenowana lub napowietrzana. 1/3 objętości wody basenu powinna być wymieniona co każde 12 godzin,
  • zagęszczenie - maksymalne zagęszczenie przy stosowaniu natlenowania wody to 1 kg masy na każdy litr wody,
  • optymalna temperatura wody to 4-6 stopni Celsjusza. Maksymalnie - 10 stopni,
  • ryby, które posiadają rany i inne uszkodzenia ciała powinny być uśmiercane niezwłocznie po przeznaczeniu na sprzedaż.

Co więcej, handlarze nie powinni sprzedawać żywych karpi, ale - zgodnie z zaleceniem Głównego Lekarza Weterynarii - wcześniej je uśmiercać. Proces musi odbywać się w wydzielonym miejscu, np. za parawanem, przenośną ścianką lub innym punktem, który całkowicie izoluje pracownika od klientów i osób postronnych.

Polska od lat jest w czołówce pod względem produkcji karpia w Unii Europejskiej. Polska hodowla stanowi aż 20 procent całej produkcji unijnej. Mimo to, jak wynika z najnowszego badania IBRiS przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku, 71,5 proc. Polek i Polaków nie planuje zakupu żywego karpia na święta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska