Izabela Bodnar czy Jacek Sutryk? Zobacz i porównaj program wyborczy kandydatów na prezydenta Wrocławia
Jacek Sutryk. Transport publiczny, ruch samochodowy, ruch rowerowy, ruch pieszy, parkingi, kolej aglomeracyjna
Transport publiczny
* W najbliższych latach będziemy dalej konsekwentnie realizować program tramwajowy. Utworzymy nowe trasy autobusowo- -tramwajowe (TAT) i autobusowe (TA) na: Jagodno, Maślice, Klecinę, Swojczyce, Muchobór Wielki oraz wzdłuż ul. Borowskiej (odcinek Gliniana–Świeradowska). To kolejnych 11 kilometrów nowych tras tramwajowych.
* Rozpoczniemy realizację tras autobusowo-tramwajowych (TAT) i autobusowych (TA) na Psie Pole oraz przez Gajowice na Oporów.
* Zaprojektujemy nową trasę tramwajową wzdłuż ul. Opolskiej na Księżu Małym oraz przez Ołtaszyn do Wysokiej (wspólnie z gminą Kobierzyce).
* W ramach programu „Pakiet dla Centrum” zwiększymy dostępność i szybkość przejazdów tramwajami w centrum miasta. To pozwoli m.in. na uruchomienie nowych tras z osiedli, np. powrót linii 18 z Gaju. Przebudujemy węzły przesiadkowe na ul. Kwiskiej i Dubois/Drobnera oraz zbudujemy łącznik tramwajowy w ciągu ul. Suchej.
* Rozpoczniemy modernizację oraz remonty torowisk i rozjazdów na ul. Kazimierza Wielkiego, Szewskiej, Krupniczej, Świdnickiej, Szczytnickiej, Powstańców Śląskich.
* Zbudujemy lub zainicjujemy prace przygotowawcze do budowy trzech nowych zajezdni, w tym zajezdni tramwajowej na Żernikach, wraz z nowym odcinkiem trasy tramwajowej do tego osiedla.
Ruch samochodowy
* Będziemy remontować główne arterie miasta, w tym ul. Powstańców Śląskich, Pułaskiego, Olszewskiego oraz inne ważne ulice, w tym Szczytnicką.
* Przebudujemy ul. Gajowicką, Koszarową, Reymonta, Wilkszyńską, Brodzką.
* Corocznie będziemy wymieniać zużyte nawierzchnie bitumiczne i naprawiać wszelkie ubytki w jezdniach. Tylko w 2024 roku przeznaczamy na to 30 milionów złotych, w tym 10 milionów złotych na likwidowanie ubytków w nawierzchniach.
* Będziemy zabiegać o środki zewnętrzne na budowę Alei Północnej na odcinku Poświęcka–Krzywoustego.
* Będziemy realizować „Pakiet dla Południa”. Dla usprawnienia komunikacji na południowych osiedlach Wrocławia zaproponujemy: budowę łącznika autobusowego Kajdasza–Iwaszkiewicza, budowę pętli oraz P&R przy skrzyżowaniu Grota-Roweckiego z WOW, dodatkowy buspas w ciągu ul. Grota-Roweckiego (Parafialna–Przystankowa), przebudowę ronda św. Ojca Pio na skrzyżowanie równorzędne z dodatkowymi pasami (prawoskręt) oraz wydłużenie pasa skrętu na Zwycięskiej w stronę Karkonoskiej,
* Będziemy rozbudowywać system Park & Ride. W 2018 roku mieliśmy 1594 miejsca parkingowe, obecnie jest ich 2751, czyli o 1157 więcej. Kolejnych 1500 miejsc wybudujemy m.in. przy Żmigrodzkiej, przy przystanku kolejowym Pracze Odrzańskie i na Brochowie oraz w rejonie Bieńkowic i Wojszyc. Wszystko po to, by ograniczyć liczbę aut wjeżdżających do Wrocławia.
Program rowerowy
* Zorganizujemy korytarze tras rowerowych w rejonie Starego Miasta: północ– południe i wschód–zachód – dla wygodnego poruszania się po ul. Muzealnej, Promenadzie Staromiejskiej, ul. Widok i Szewskiej, Grodzkiej, Cieszyńskiego.
* Wybudujemy nowe trasy rowerowe i alternatywne trasy zielone: Rowerową Zieloną Oś Zachodnią oraz ciągi wzdłuż ul. Kochanowskiego, Spiskiej i Ślężnej, Olszewskiego.
* Dokończymy Promenadę Krzycką. Będzie można – w zieleni – przejechać rowerem lub przejść od ul. Grabiszyńskiej do ul. Tarnogajskiej.
* Połączymy rowerowo ze śródmieściem osiedla: Brochów, Maślice, Muchobór Wielki i Mały, Księże, Ołtaszyn, Wojszyce, Swojczyce-Strachocin-Wojnów.
* Podniesiemy standard istniejących tras poprzez remonty na ul. Krzywoustego, Kamiennej, Powstańców Śląskich, Milenijnej, al. Armii Krajowej.
* Połączymy nasze trasy z trasami w gminach sąsiednich, w ciągach ul. Mokronoskiej, Zabrodzkiej, Ołtaszyńskiej, al. Sobieskiego.
* Uruchomimy nową odsłonę Wrocławskiego Roweru Miejskiego. W 2024 roku rozpiszemy przetarg na nowego operatora z bogatszą ofertą dla mieszkańców.
* Będziemy nadal promować aktywną mobilność wśród dzieci i dorosłych – „Rowerowy Maj”, „W kółko kręcę”, „Egzamin holenderski”.
Kolej aglomeracyjna
Apelujemy do rządu o przyspieszenie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego oraz uwzględnienie w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 inwestycji dla Wrocławia. Zabiegamy o:
* czwarty tor estakady kolejowej łączącej Wrocław Główny i Dworzec Świebodzki,
* uruchomienie Dworca Świebodzkiego jako części systemu kolei aglomeracyjnej,
* przebudowę towarowej obwodnicy kolejowej i przeniesienie linii 285 na poziom +1,
* połączenie kolejowe lotniska z centrum miasta, * kolejne przystanki kolejowe na terenie miasta, np. Wrocław-Zakrzów.
Program pieszy
Naszym celem jest „wizja zero” – brak ofiar śmiertelnych wśród niechronionych uczestników ruchu (pieszych i rowerzystów) na wrocławskich ulicach. W najbliższych latach zamierzamy:
* zbudować nowe kładki pieszo-rowerowe: nad Widawą, przy Bastionie Sakwowym, przy Sikorskiego, pomiędzy Ołbinem i Zaciszem, przygotujemy też projekt mostu pieszo-rowerowego łączącego las Rędziński z Maślicami – wszystko to dla lepszych powiązań pomiędzy osiedlami,
* we współpracy z radami śródmiejskich osiedli będziemy rozwijać strefy płatnego parkowania – pozyskane dzięki temu pieniądze przeznaczymy na remonty osiedlowych chodników,
* będziemy nadal dbać o wysokie standardy dostępności dla wszystkich użytkowników miasta, szczególnie tych o ograniczonej mobilności. Zadbamy o remonty chodników – w pierwszej kolejności w zabudowie śródmiejskiej, jak na ul. Kościuszki i Prądzyńskiego, oraz o dostępność przystanków komunikacji miejskiej, m.in. poprzez budowę przystanków wiedeńskich.