Franczyza to system polegający na prowadzeniu własnej działalności gospodarczej według sprawdzonego pomysłu i koncepcji innej firmy. Franczyza opiera się na współpracy pomiędzy prawnie i finansowo niezależnymi stronami – fran-czyzodawcą, czyli stroną udzielającą praw oraz franczyzobior-cą, czyli stroną, która te prawa uzyskuje.
Współpraca polega na odpłatnym udzieleniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę prawa do korzystania z dobra, które jest własnością franczyzodawcy. Przedmiotem franczyzy może być nazwa firmy, znak towarowy, metody prowadzenia działalności, wiedza techniczna, patenty czy kompletna koncepcja firmy. W tym ostatnim przypadku franczyzodawca zapewnia wszelką niezbędną pomoc zarówno w ramach tzw. pakietu startowego, jak i w trakcie działalności. Przeprowadza szkolenia, udziela wsparcia przy wyborze lokalizacji na prowadzenie działalności i zakupie wyposażenia. Zapewnia zaopatrzenie i obsługę administracyjno-finansową. Dzięki możliwości korzystania z doświadczeń renomowanej firmy, franczyzobiorca może się rozwijać. Nie musi mieć doświadczenia w prowadzeniu działalności, ponieważ franczy-zodawca zapewnia szkolenia i stałą pomoc. Taki biznes obarczony jest niewielkim ryzykiem. Firmę prowadzi się według koncepcji, która wcześniej zagwarantowała sukces innemu przedsiębiorstwu.
W koszty franczyzobiorcy wlicza się opłatę wstępną za prawo do korzystania z przedmiotu franczyzy, opłaty bieżące, wynoszące średnio od 3 do 6 proc. wartości sprzedaży oraz wpłaty na fundusz reklamowy. Zasady współpracy pomiędzy franczy-zodawcą, a franczyzobiorcą są ściśle określone w umowie i obowiązują przez cały czas jej trwania.
– Umowa franczyzy określa m.in. źródła zaopatrzenia, terytorium, na którym może być prowadzona sprzedaż, promocje, w których franczyzobiorca musi brać udział. Franczyzobiorca będzie musiał się dostosować do decyzji franczyzodawcy i będą one wpływały na wyniki jego działalności – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Na portalu szkoleniowym Akademii PARP znajdują się dwa szkolenia na temat zakładania własnej firmy. W obu szkoleniach podjęto temat franczyzy.
„Jak założyć własną firmę?” to szkolenie e-learning dostę-pne pod adresem www. akademiaparp.gov.pl. Dla osób rozważających założenie firmy, które chciałyby poznać tę problematykę jak najszybciej, przy-gotowano krótkie szkolenie m-learning: „Planowanie założenia firmy”.
Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?