Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Franczyza, czyli jak masz działać pod obcą marką

Ryszard Żabiński
Franczyza, czyli jak masz działać pod obcą markąNajliczniejsza pod względem liczby franczyzobiorców jest branża spożywcza. Szybko przybywają też firmy doradcze
Franczyza, czyli jak masz działać pod obcą markąNajliczniejsza pod względem liczby franczyzobiorców jest branża spożywcza. Szybko przybywają też firmy doradcze Materiały prasowe
Raportu o rynku franczyzy” sporządzonego przez „PROFIT system” wynika, że w 2014 roku liczba firm franczyzowych mogła przekroczyć 63 tys. Najwięcej przedsiębiorstw, które prowadzone są na licencji znanych marek, powstaje w branży odzieżowej i gastronomii. Mimo że najliczniejsza pod względem liczby fran-czyzobiorców jest branża spożywcza, to w zeszłym roku najszybciej przybywało firm związanych z doradztwem prawnym i biznesowym.

Franczyza to system polegający na prowadzeniu własnej działalności gospodarczej według sprawdzonego pomysłu i koncepcji innej firmy. Franczyza opiera się na współpracy pomiędzy prawnie i finansowo niezależnymi stronami – fran-czyzodawcą, czyli stroną udzielającą praw oraz franczyzobior-cą, czyli stroną, która te prawa uzyskuje.
Współpraca polega na odpłatnym udzieleniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę prawa do korzystania z dobra, które jest własnością franczyzodawcy. Przedmiotem franczyzy może być nazwa firmy, znak towarowy, metody prowadzenia działalności, wiedza techniczna, patenty czy kompletna koncepcja firmy. W tym ostatnim przypadku franczyzodawca zapewnia wszelką niezbędną pomoc zarówno w ramach tzw. pakietu startowego, jak i w trakcie działalności. Przeprowadza szkolenia, udziela wsparcia przy wyborze lokalizacji na prowadzenie działalności i zakupie wyposażenia. Zapewnia zaopatrzenie i obsługę administracyjno-finansową. Dzięki możliwości korzystania z doświadczeń renomowanej firmy, franczyzobiorca może się rozwijać. Nie musi mieć doświadczenia w prowadzeniu działalności, ponieważ franczy-zodawca zapewnia szkolenia i stałą pomoc. Taki biznes obarczony jest niewielkim ryzykiem. Firmę prowadzi się według koncepcji, która wcześniej zagwarantowała sukces innemu przedsiębiorstwu.
W koszty franczyzobiorcy wlicza się opłatę wstępną za prawo do korzystania z przedmiotu franczyzy, opłaty bieżące, wynoszące średnio od 3 do 6 proc. wartości sprzedaży oraz wpłaty na fundusz reklamowy. Zasady współpracy pomiędzy franczy-zodawcą, a franczyzobiorcą są ściśle określone w umowie i obowiązują przez cały czas jej trwania.
– Umowa franczyzy określa m.in. źródła zaopatrzenia, terytorium, na którym może być prowadzona sprzedaż, promocje, w których franczyzobiorca musi brać udział. Franczyzobiorca będzie musiał się dostosować do decyzji franczyzodawcy i będą one wpływały na wyniki jego działalności – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Na portalu szkoleniowym Akademii PARP znajdują się dwa szkolenia na temat zakładania własnej firmy. W obu szkoleniach podjęto temat franczyzy.
„Jak założyć własną firmę?” to szkolenie e-learning dostę-pne pod adresem www. akademiaparp.gov.pl. Dla osób rozważających założenie firmy, które chciałyby poznać tę problematykę jak najszybciej, przy-gotowano krótkie szkolenie m-learning: „Planowanie założenia firmy”.
Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska