Spis treści
- Atrakcyjne ceny biletów Kolei Dolnośląskich zachęcają do weekendowych wycieczek
- Krzewina Zgorzelecka - to jedyne miejsce w Polsce, gdzie zatrzymują się wyłącznie niemieckie pociągi
- Jak dojechać do Krzewiny Zgorzeleckiej? Mapa
- Wiszące tory znajdują się tylko na Dolnym Śląsku. To nie lada atrakcja
- Jak dojechać do Jerzmanic-Zdrój? Mapa
- Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce znajduje się w Bolesławcu na Dolnym Śląsku
- Po niemal 30 latach pociągi pasażerskie wrócą do Świeradowa-Zdroju. To początkowo była jedna z niewielu prywatnych linii na tym terenie
- Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajduje się między Jedliną-Zdrój a Wałbrzychem
- Malownicze trasy Dolnego Śląska. Podróż pociągiem pozwala zobaczyć je z bliska
Wakacje zaczęły się w najlepsze, a wielu z nas planuje już wycieczki do ciepłych krajów lub nad polskie morze. Co jednak robić w weekend, żeby się nie nudzić, a nieco lepiej poznać nasz fascynujący region?
Atrakcyjne ceny biletów Kolei Dolnośląskich zachęcają do weekendowych wycieczek
Dolnośląski Bilet Weekendowy kosztuje tylko 59 zł i obowiązuje w pociągach Kolei Dolnośląskich i PolRegio, ale nie tylko. Bilety są honorowane na wybranych trasach w województwach wielkopolskim i lubuskim, a także u czeskich i niemieckich przewoźników. Szczegółowe informacje znajdziecie tutaj
Bilet weekendowy Kolei Dolnośląskich. Gdzie obowiązuje?To prawdziwa gratka dla fanów podróży, bo dzięki biletowi możemy korzystać z nieograniczonej liczby przejazdów, a tym samym rozkoszować się okolicą. Zanim zabierzemy Was w podróż po najciekawszych miejscach, czas na kilka ewenementów, o których mogliście nie mieć pojęcia!
Krzewina Zgorzelecka - to jedyne miejsce w Polsce, gdzie zatrzymują się wyłącznie niemieckie pociągi
Na trasie pomiędzy Bogatynią a Zgorzelcem znajduje się niepozorna miejscowość, gdzie nie tylko przejdziemy pieszą kładką na drugi brzeg Nysy Łużyckiej i znajdziemy się po niemieckiej stronie, ale też nie zobaczymy polskich składów pociągów. Od lat krajowa linia kolejowa jest nieczynna, a mimo to stale kursują tędy składy pasażerskie do Hagenwerder oraz Zittau. Korzystają z nich głównie mieszkańcy, leżącego obok Ostritz. Sytuacja ma się zmienić do 2028 roku, bo w ramach rządowego programu Kolej Plus planowana jest rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia. Dworzec, znajdujący się nieopodal torowiska od lat popada w ruinę. Powybijane szyby, otwarte wejście z boku budynku i widok na niezużywaną dziś budkę sklepową mocno kontrastuje z zabytkowym Ostritz, gdzie zobaczymy przepiękne bogactwo odremontowanych domów przysłupowych i odrestaurowany rynek.
Jak dojechać do Krzewiny Zgorzeleckiej? Mapa
Z drogi wojewódzkiej nr 352, łączącej Zgorzelec z Bogatynią na skrzyżowaniu trzeba skręcić w prawo i przejechać przez całą wieś. Na jej końcu znajduje się dworzec kolejowy oraz piesza kładka, prowadząca na niemiecką stronę Nysy Łużyckiej.
Wiszące tory znajdują się tylko na Dolnym Śląsku. To nie lada atrakcja
W najbliższych latach planowana jest także rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Stacja kolejowa w ostatniej z miejscowości została wybudowana już w 1895 roku. Pociągi odjeżdżały stąd, m.in. do Świerzawy i znajdującego się w niedalekiej odległości Wilkowa. Z uwagi na małe zainteresowanie przewozami w latach 50. ubiegłego wieku zawieszono przejazdy na trasie do Wilkowa Złotoryjskiego, a w 1991 roku składy pasażerskie przestały dowozić mieszkańców do Lwówka Śląskiego. W 2008 roku wznowiono linię Legnica-Jerzmanice Zdrój, ale po roku ponownie ją zawieszono, bo nie było wystarczająco dużo chętnych do korzystania z usług przewoźnika. Tak decyzję o przywróceniu połączeń na tej trasie tłumaczył Tymoteusz Myrda.
– Jako Samorząd Województwa Dolnośląskiego chcemy, by z regionalnych połączeń kolejowych mogła skorzystać jak największa liczba mieszkańców. Dzięki programowi Kolej Plus do dolnośląskiej sieci połączeń włączone zostaną między innymi Złotoryja i Bogatynia, które przez wiele lat były na kolejowym marginesie – wyjaśniał Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Poza zabytkowym dworcem kolejowym w Jerzmanicach na podróżnych czeka jedyna taka atrakcja w Polsce, a być może i na świecie. Wiszące tory powstały w wyniku podmycia przez wodę nasypu, na którym się znajdują. Dawniej przebiegała tędy linia łącząca komunikacyjnie wieś z Lwówkiem Śląskim.
Od lat 90. nie jest czynna, ale cieszy się zainteresowaniem turystów, którzy chcą oglądać niebywałe torowisko z bliska. Najlepiej robić to jesienią, gdyż latem, z uwagi na bujną roślinność, sam nasyp i fragment dawnej linii jest słabo widoczny.
Jak dojechać do Jerzmanic-Zdrój? Mapa
Znajdują się w niewielkiej odległości od Złotoryi. Z Wrocławia dojedziemy do nich autostradą A4, a następnie drogą krajową nr 364. Atrakcja znajduje się w niewielkiej odległości od dworca. Trzeba kierować się ścieżką w dół, gdzie znajduje się miejsca na zaparkowanie samochodu, a następnie za niewielkim mostkiem odbić w prawo.
Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce znajduje się w Bolesławcu na Dolnym Śląsku
Bolesławiec ma nie tylko odremontowany zabytkowy dworzec, którego przebudowa realizowana była w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale najdłuższy w kraju wiadukt kolejowy, wykonany z piaskowca. Powstał w latach 1844-1846, a za jego projektem stał Fryderyk Engelhardt Gansel. Turystyczna perełka liczy 490 metrów długości i 8 metrów szerokości. Ciekawostką jest fakt, że w wyniku działań wojennych wiadukt został uszkodzony i przez dwa lata (po 1945 r.) pasażerowie musieli przerywać podróż pociągiem, następnie przechodzili po pieszej kładce i kontynuowali podróż już innym pociągiem.
Po niemal 30 latach pociągi pasażerskie wrócą do Świeradowa-Zdroju. To początkowo była jedna z niewielu prywatnych linii na tym terenie
Rewitalizacja linii kolejowej Gryfów Śląski-Świeradów Zdrój dobiegnie pod koniec 2023 roku. Prace są zaawansowane, a torowisko układane jest już od stacji kolejowej w Mirsku przez Mroczkowice. W przyszłości pociągi dojadą do górskiego kurortu, a po 27 latach mieszkańcy i turyści będą mogli oglądać wyjątkowo malowniczą trasę zza szyb wagonu. Starania o jej uruchomienie jeszcze przed wojną były dość uciążliwe. Kilka prywatnych firm chciało zainicjować budowę, ale przez kilka lat z uwagi na brak środków finansowych i wymaganych pozwoleń żadnej z nich się to nie udało. Prace rozpoczęto w 1906 r., a projektem i realizacją zajęła się spółka Eisenbahn Gesellschaft Becker & Co. z Berlina. Kolej Izerską uruchomiono w 1909 r., ale jeszcze przed wojną pojawiały się spore problemy z rentownością linii. Po wojnie stała się częścią PKP i obsługiwała głównie lokalnych mieszkańców, co nie pozwoliło na generowanie większych zysków ze sprzedaży biletów. 11 lutego 1996 roku ze stacji w Świeradowie-Zdroju odjechał ostatni pasażerski pociąg.
Z inicjatywy Zarządu Województwa Dolnośląskiego rozpoczęto kilka miesięcy temu intensywne prace nad przywróceniem dawnej linii. Projekt, którego całkowita wartość wyniesie 32 000 000 zł, jest realizowany ze środków unijnych oraz z budżetu państwa.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajduje się między Jedliną-Zdrój a Wałbrzychem
Powstał pod koniec XIX i na początku XX wieku, a w 2020 roku przeszedł gruntowny remont. Liczy aż 1601 metrów długości i jest częścią linii 286, która łączy Wałbrzych z Kłodzkiem. Najdłuższy tunel kolejowy w kraju składa się z dwóch nitek. Starsza, o długości 1560 metrów nie jest dziś użytkowana.
Malownicze trasy Dolnego Śląska. Podróż pociągiem pozwala zobaczyć je z bliska
Torowiska rozlokowane w rejonie pozwalają zobaczyć nasz region z zupełnie innej perspektywy. Stare wiadukty, tunele oraz nieziemskie widoki widać czasem tylko z okna pociągu, bo trudno dostać się do nich w inny sposób. Wybraliśmy dla was ciekawe trasy kolejowe idealne nie tylko na weekend. Zobaczcie, gdzie warto pojechać.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?