Darmowy parking w centrum Wrocławia? Tylko jeśli masz hybrydę

Redakcja
Właśnie weszła w życie uchwała wrocławskiej Rady Miejskiej, na mocy której samochody hybrydowe będą zwolnione z opłat za parkowanie w strefach B i C. Zaledwie 100 zł zapłacą właściciele hybryd za roczny karnet, pozwalający na korzystanie z miejsc postojowych w ścisłym centrum. Takie przepisy z powodzeniem funkcjonują już w Katowicach, Krakowie, Tarnowie i Toruniu.

Ekologicznie i ekonomicznie

Wrocławscy radni podkreślają, że podejmując decyzję o preferencjach dla pojazdów hybrydowych chcą premiować kierowców aut przyjaznych dla środowiska. Emisja dwutlenku węgla w hybrydach nie przekracza 100 g/km, a ich silniki pracują wyjątkowo cicho, co nie tylko w centrum miasta ma ogromne znaczenie.

Toyota Motor Corporation – największy producent samochodów na świecie i niezaprzeczalny lider w dziedzinie napędów hybrydowych – ocenia, że użytkownicy samochodów hybrydowych koncernu, od pojawienia się w 1997 roku na rynku pierwszych modeli Toyoty z takim napędem, przyczynili się do obniżenia emisji dwutlenku węgla o 34 miliony ton. Zaoszczędzili też ok. 1,2 miliarda litrów benzyny.

– Obecnie Toyota sprzedaje 19 modeli z napędem hybrydowym w 80. krajach świata – mówi Anna Kamińska, pełnomocnik zarządu Toyota Centrum Wrocław – W tym jeden model hybrydowy typu Plug In, czyli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka elektrycznego. Tylko w 2012 roku koncern sprzedał niemal 110 tysięcy hybryd. W pierwszym kwartale 2013 roku Toyota odnotowała aż 82-procentowy wzrost sprzedaży samochodów hybrydowych w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Obecnie udział hybryd w całkowitej sprzedaży samochodów Toyoty w Europie stanowi aż 20 proc. W przypadku marki Lexus jest to ponad 70% sprzedaży! Zainteresowanie klientów zadecydowało o tym, że do roku 2015 zaprezentowanych zostanie aż 18 modeli z takim napędem, w tym jeden napędzany ogniwami paliwowymi.

Hybryda. Fakty i mity

Mimo rosnącej popularności samochodów wykorzystujących tego rodzaju rozwiązania, narosło wokół nich wiele mitów i nieporozumień. Już w sobotę, 26 października będzie okazja, by zweryfikować swoją wiedzę i przekonać się jak działa napęd hybrydowy.

Politechnika Wrocławska wraz z firmą Toyota & Lexus Centrum Wrocław, oferującą na Dolnym Śląsku najszerszą gamę samochodów hybrydowych, zapraszają mieszkańców Wrocławia i okolic na Dzień Technologii Hybrydowej.

Jak zapewnia Anna Kamińska zaplanowane wydarzenia pozwolą zobaczyć i zrozumieć, jak pracuje napęd hybrydowy. – Dzięki mnogości samochodów hybrydowych w naszej ofercie jesteśmy swoistym hybrydowym centrum Wrocławia. Naszym celem jest zwiększenie świadomości wrocławian o technologii hybrydowej i obalenie dotyczących jej mitów – mówi przedstawicielka organizatora. – „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Konfucjusz najlepiej wyraził to, w jaki sposób chcemy przekonać do technologii hybrydowej.

Dlatego oprócz wykładu prof. dr hab. Lecha Sitnika, Kierownika Zakładu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Wrocławskiej o historii i przyszłości motoryzacji, każdy będzie mógł odbyć jazdę samochodem hybrydowym. A nawet spróbować swoich sił w pierwszym wrocławskim rajdzie EcoChallenge, którego uczestnicy będą mieli do pokonania wyznaczoną trasę w określonym czasie. Zwycięzca, który osiągnie najniższy poziom spalania otrzyma do dyspozycji na wybrany wieczór limuzynę hybrydową marki Lexus wraz z kierowcą oraz zaproszenie na kolację dla dwóch osób w jednej z wrocławskich restauracji.

– To nie koniec atrakcji, które na ten dzień przygotowaliśmy – podkreśla Anna Kamińska. – Z myślą o najmłodszych przygotowaliśmy animacje o charakterze naukowo-ekologicznym. Dla dzieciaków będzie to świetna zabawa, a rodzice zapewnią w ten sposób swoim pociechom twórcze i rozwijające zajęcie na sobotnie popołudnie.

Na pytania dociekliwych dotyczące napędu hybrydowego oprócz profesora Lecha Sitnika odpowiadać będzie Maciej Kaczmarek, kierowca rajdowy i wielokrotny zwycięzca ekorajdów w kraju i za granicą.

Organizatorzy Dnia Technologii Hybrydowej czekają na mieszkańców Dolnego Śląska w sobotę, 26 października na rogu ul. Legnickiej i ul. Na Ostatnim Groszu w salonie Toyota Centrum Wrocław.

Tutaj też będzie strat i meta rajdu EcoChallenge.

DZIEŃ TECHNOLOGII HYBRYDOWEJ czyli 2000 koni mechanicznych hybrydowej mocy do dyspozycji wrocławian.
Sobota, 26 października 2013
09:00 - 12:45 I etap rajdu EcoChallenge
13:00 Podsumowanie wyników pierwszego etapu rajdu
13:00 - 14:00 Wykład i panel dyskusyjny z prof. dr hab. Lechem Sitnikiem
14:00 - 17:00 II etap rajdu EcoChallenge
17:15 Podsumowanie wyników drugiego etapu rajdu i ogłoszenie zwycięzcy pierwszego wrocławskiego rajdu EcoChallenge

Do dyspozycji uczestników będzie gama samochodów hybrydowych marki Lexus i Toyota. Łącznie ponad 2000 koni mechanicznych hybrydowej mocy. Po raz pierwszy w jednym miejscu we Wrocławiu!

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wiki

Mam Toyotę Prius, kupiłam bo "parkowanie miało być za 10zł na rok" spoko tylko nikt nie powiedział, że moja Toyota pali CO2 - 104 g/km, jak większość hybryd, a miasta dopuszczają jedynie te które palą do 100g/km. Pic na wodę!!! Czuję się oszukana! O tym że większość hybryd pali więcej jak 100g/ km a tylko wybrane modele mniej juz nikt nie mówi! I co mam teraz zrobić??

W
Worcławiak

A samochody w pełni elektryczne (np polsko-chińskie samochody Romet e4) nie?

B
BartekP

i jeżdżą nie tylko po jezdni.

c
clarity

Jak tak bardzo miastu przeszkadza mikroskopijnie zwiększona ilość CO to może zamiast tego niech zrobią parki i drzewa, bo jak do tej pory to ostatnie parki we wrocławiu zrobili niemcy, a ogródki działkowe zaraz pójdą pod młotek i pewnie będą to kolejne zamknięte osiedla, bo to sie każdemu bardziej opłaca. Zamiast zrobić wrocław zieloną stolicą pod względem parków i zieleni (jaką kiedyś przynajmniej był), to się zabierają triki tworzące jedynie fasade problemu, co może nie byłoby takie złe gdyby nie to że poza tym nic się nie robi, a to ma być etykietka eco i trendu na zieleń
Każdy jak to zwykle w polsce chce się jak najbardziej na chapać i ma w d, czy powstanie park czy nie, on będzie miał dodatek z pod lady a reszta niech się ... .
Park nikomu się nie opłaca a jednak najbardziej podnosi jakość życia w mieście. Miasto pod tym względem nie podnosi jej wogóle.

m
myśl jak czytasz

artykuł sponsorowany

I
ICC

Tu nie chodzi o ekologię , ale o kasę. Wyprodukowanie akumulatorów niszczy środowisko, utylizacja też. Hybrydy są o niewspółmiernie droższe od zwykłych samochodów. Stosunek ceny do kosztów produkcji hybrydy jest o wiele większy niż zwykłego samochodu, ale za to hybryda jest oznaką bogactwa i poprawności. A, to musi kosztować i dawać zysk producentom. Gorzej będzie jak urzędasy zaczną kupować kosztowne i nic nie wnoszące dobrego dla środowiska hybrydy ( tzw. służbowe) za nasze podatki. A, z pewnością nastąpi niebawem.

H
Harion

Hybryda tak samo wali spalinami jak zwykła benzyna....

g
glupota

Hybrydy w polsce nie są ekologiczne!
zeby powstał prąd spala się węgiel np w Bogatyni i ryje ogromne dziury!

n
nick

artykuł sponsorowany.
Poza tym, jak już piszecie to do końca. Przeczytajcie sobie uchwałę XLVIII/1168/13 Rady Miejskiej. Owa nowelizacja uchwały pozwala parkować za darmo w strefach ABC nie "tylko" samochodom hybrydowym jak to napisaliście, ale także osobom niepełnosprawnym, Straży Miejskiej oraz motocyklistom.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3