"Choroba Alzheimera to choroba jak każda inna". Rusza kampania społeczna "Razem przed siebie"

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
Dobre życie z otępieniem jest możliwe - to hasło promujące nową kampanię społeczną "Razem przed siebie". Akcja ma za zadanie zwiększyć świadomość społeczną na temat chorób otępiennych, usprawnić ich wykrywalność i zapobiec dalszej stygmatyzacji chorych.

Kampania, którą w Polsce realizuje Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, została zapoczątkowana w ramach międzynarodowego projektu naukowego o nazwie Cognisance. Podobne działania realizuje się także w innych krajach na świecie.

Projekt został zainicjowany zarówno przez pracowników ochrony zdrowia, jak i samych pacjentów oraz ich opiekunów. – Kampania ma na celu przede wszystkim odczarowanie tematu otępień, ściągnięcie z niego tabu - mówi prof. Joanna Rymaszewska, kierownik Katedry Psychiatrii UMW oraz samego projektu. - Chcemy też wyczulić społeczeństwo i uwrażliwić na kwestie chorób otępiennych, nie bądźmy obojętni!

21 września, w międzynarodowym dniu choroby Alzheimera władze UMW zorganizowały konferencję prasową poświęconą startującej kampanii.

Podczas spotkania kwestię stygmatyzacji poruszyła również opiekunka rodzinna Iwona Wachowicz, która też zmierzyła się problemem choroby Alzheimera we własnej rodzinie. - Interesujmy się starszymi ludźmi i nie wykluczajmy ich z życia, a także nie wstydźmy się choroby, bo to choroba jak każda inna - mówiła.

- Kampania "Razem przed siebie" wychodzi daleko poza mury uczelni, by rzeczywiście służyć społeczeństwu i edukować. Bo potrzeba nam właśnie empatii i zrozumienia – podkreślał prof. dr hab. Piotr Ponikowski, rektor UMW.

Światowy dzień choroby Alzheimera obchodzony jest w tym roku pod hasłem "otępienie - wiedzieć jak najwcześniej". - Chcemy pokazać mieszkańcom, że otępienie to choroba, a nie naturalny proces starzenia się. Dlatego tak ważna jest znajomość czynników ryzyka i najczęstszych objawów oraz wykonywanie badań przesiewowych - zaznaczyła prof. Dorota Szcześniak z Katedry Psychiatrii UMW.

W związku z naciskiem na profilaktykę, podczas trwającej do lutego kampanii przeprowadzone zostaną trzy edycje psychologicznych badań przesiewowych. Pierwsza wystartuje 1 października przy ul. Oławskiej. Badania odbędą się w autobusie MPK Wrocław, które także, obok Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta oraz Kolei Dolnośląskich włączyło się w kampanię. Na badania nie trzeba się rejestrować.

Dla przypomnienia i w wyrazie solidarności z osobami cierpiącymi na choroby otępienne, dziś wieczorem ściany wrocławskiego stadionu oraz DUW zostaną podświetlone na kolor fioletowy, symbolizujący chorobę Alzheimera.

Czarnek zapowiada HIT!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 września, 18:44, lekarka:

acha, warto sie szcepic, bo wywoluja Alzheimera, ale to normalne (czytam wrocławską strone pt. experientia wroclaw. No świetne, genialne)

Pani lekarko, "aha" piszemy przez "h".

l
lekarka
acha, warto sie szcepic, bo wywoluja Alzheimera, ale to normalne (czytam wrocławską strone pt. experientia wroclaw. No świetne, genialne)
Dodaj ogłoszenie