To jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w całej Polsce! Tory prowadzą malowniczą Doliną Bobru z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Niestety, regularnych połączeń kolejowych nie widziano tutaj od lat. Jeszcze w latach 2014 - 2016 połączenia kolejowe uruchamiano w weekendy i święta, kursował wówczas turystyczny pociąg "Dolina Bobru", ostatecznie i tę formę transportu zlikwidowano. Są jednak i dobre informacje. W 2023 doszło do porozumienia między urzędem marszałkowskim a PKP PLK, a odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śląski został przekazany na 30 lat w nieodpłatne użytkowanie samorządowi województwa. Planowany jest tutaj remontu i uruchomienie połączeń. Kiedy to nastąpi?
CZYTAJ TAKŻE:
Kilka tygodni temu marszałek Cezary Przybylski zadeklarował, że pierwsze pociągi do Lwówka Śląskiego i Wlenia pojadą z Jeleniej Góry już w 2026 roku. To bardzo optymistyczna zapowiedź, zakładając, że do dziś nie przeprowadzono jeszcze inwentaryzacji tej linii i nie wiadomo, jakie byłyby koszty jej remontu. Inne zagrożenie jest takie, że po wyborach samorządowych jest przesądzone, że marszałkiem nie będzie dłużej wspomniany Przybylski, a ktoś ze zwycięskiej Platformy Obywatelskiej. Tutaj rozmowy i przymiarki wciąż trwają. Czy nowy marszałek podtrzyma wolę odbudowy tej malowniczej linii i przywrócenia ruchu kolejowego? Przekonamy się już wkrótce. Zobaczcie w obszernej galerii zdjęć, w jakim stanie są tory i stacje Kolei Doliny Bobru:
Najpiękniejsza linia kolejowa Dolnego Śląska do odbudowy! Mr...
Decyzja o budowie kolei w dolinie Bobru zapadła w 1900 roku, wraz z decyzją o budowie zapory w Pilchowicach i utworzeniu zalewu. Początkowo miała służyć do zaopatrywania wielkiej inwestycji, później miała napędzać rozwój przemysłu i turystykę. Tak też się stało. Prace rozpoczęto w 1904 i zakończono w 1909 roku.
TAK POWSTAWAŁA KOLEJ DOLINY BOBRU - ZOBACZ NA ARCHIWALNYCH ZDJĘCIACH
Wybudowano szereg mostów, wiaduktów oraz wydrążono trzy tunele:
- 154 metrowy pod wzniesieniami Dworów - we wsi Potoki, pod Pilchowicami - na zdjęciu poniżej
![Tunel kolejowy Pilchowice-Potoki w zboczach wzniesienia Dwory. Najkrótszy z trzech tuneli na trasie Jelenia Góra - Lwówek Śląski, liczy sobie 154 metry](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/b1/71/66473954597fc_p.jpg?1716210503)
Znajduje się tutaj:
Jerzy Wójcik
- 187 metrowy pod górą Czyżyk (za przystankiem Pilchowice Zapora - w pobliżu zalewu)
- i aż 320 metrowy pod Górą Zamkową - w pobliżu stacji kolejowej we Wleniu
Od uruchomienia Kolei Doliny Bobru funkcjonowało na tej linii 7 stacji kolejowych. Są to:
- Jeżów Sudecki,
- Siedlęcin,
- Pilchowice-Zapora,
- Nielestno,
- Wleń,
- Marczów,
- Dębowy Gaj,
- Lwówek Śląski.
Szyny kolejowe do budowy efektownego połączenia sprowadzano aż z huty w Bochum, odległego o ponad 700 kilometrów! Możemy się o tym przekonać nawet dziś, bo doskonale widać napisy oraz rok produkcji żelaznych elementów - najstarsze z 1881 roku! Ale znajdziemy też szyny z 1896 czy 1890 roku:
![Szyny kolejowe do budowy efektownego połączenia sprowadzano aż z huty w Bochum, odległego o ponad 700 kilometrów!](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/5b/fc/66473859a93e1_p.jpg?1715943514)
Kolej Doliny Bobru słynie także z wiaduktów i mostów. W pobliżu Pilchowic trafimy na efektowny - kratownicowy most nad Bobrem przy stacji Nielestno:
![Kolejowy most kratownicowy na Bobrze, w pobliżu przystanku kolejowego - Pilchowice Nielestno. Wciąż służby okolicznym mieszkańcom do przeprawy na drugą](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/cf/06/66473a2e2ba76_p.jpg?1715943982)
Jerzy Wójcik
Jednak zdecydowanie najbardziej rozsławioną przeprawą na tej linii jest most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim. Liczący ponad 150 metrów, wyjątkowy - o konstrukcji łukowej odwróconej, zawieszony średnio około 40 metrów nad taflą wody! Piękny! A miał zostać wysadzony w powietrze przez ekipę pracującą dla Toma Cruise'a i jego produkcji Mission Impossible 7. Na szczęście nie wydano na to zgody i dziś jest duża szansa na przywrócenie świetności tej pięknej linii kolejowej.
![Efektowny most nad Jeziorem Pilchowickim. Wybudowany w latach 1905-1906. Wspiera się na dwóch betonowo-kamiennych filarach, oddalonych od siebie o 85](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/6d/c7/66473702455c9_p.jpg?1715943170)
Wspiera się na dwóch betonowo-kamiennych filarach, oddalonych od siebie o 85 metrów. To na nich spoczywa główna część mostu czyli nitowana, 135-metrowa stalowa konstrukcja kratowa.
Całkowita długość mostu wynosi 151,68 m, a szerokość 4 metry. Usytuowany został około 40 m nad dnem zbiornika, co czyni go jednym z najwyższych mostów w Polsce. Co ciekawe, początkowo wznosił się nad suchą doliną górską, dopiero po wybudowaniu i zamknięciu zapory, od 1912 roku, ten teren został zalany.
Jerzy Wójcik
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?