Zwiększa się dostęp do kolei w całej Polsce dzięki funduszom unijnym i programom rządowym

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Od czerwca, po ponad 30 latach wróciły pociągi na trasę między Świdnicą a Jedliną-Zdrojem
Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Poprawa dostępu do kolei powoduje, że coraz chętniej korzystamy z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 roku pociągami podróżowało 342,2 mln osób. To o 97,2 mln więcej niż rok wcześniej i najwięcej w tym stuleciu. Liczba pasażerów kolei z roku na rok się zwiększa, m.in. dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie istniejących linii kolejowych, po latach wracają pociągi na nieczynne trasy, tym samym dostęp do kolei pasażerskiej zyskują miejscowości, które nawet od kilkudziesięciu lat były jej pozbawione. Większą dostępność zapewniają także nowe przystanki i zmodernizowane istniejące. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Rządowe programy – Kolej+ oraz Program Przystankowy są jednym z filarów naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach inwestycji budujemy i odbudowujemy linie i przystanki kolejowe, by kolej mogła docierać do jak największej liczby miejscowości. Mieszkańcy w całej Polsce zyskują dostęp do wygodnego i ekologicznego transportu kolejowego - Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Dzięki miliardowym inwestycjom zwiększyła się dostępność komunikacyjna w województwie dolnośląskim

Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasy Legnica – Rudna Gwizdanów, Wrocław – Sobótka i Świdnica – Jedlina-Zdrój. Kolej stała się wygodnym środkiem transportu, również dzięki nowym przystankom, takim jak Wrocław Różanka, Lubin Stadion, Iwiny, Jelenia Góra Przemysłowa czy Wałbrzych Centrum.

Po ponad 20 latach jedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy

Do podróży pociągiem zachęcają także zmodernizowane stacje i przystanki, m.in. Wrocław Wojszyce, Bielany Wrocławskie, Świdnica Przedmieście, Milicz, Kłodzko i Grabowno Wielkie.

Wszystkie obiekty są lepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach.

Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – „Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (tzw. Program Przystankowy) oraz „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Program Przystankowy dla lepszej komunikacji kolejowej

W województwie dolnośląskim rządowy Program Przystankowy obejmuje 10 lokalizacji. Podróżni korzystają z nowych przystanków Boguszów Gorce-Dzikowiec, Legnica Strefa, Świdnica Zawiszów. Na trasie Kalety – Wrocław powstanie nowy przystanek Mirków, a między Wrocławiem a Zgorzelcem – Studniska. W Oławie mieszkańcy zyskają nowy przystanek Oława Zachodnia.

W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, a na liście rezerwowej 107. Program przyczyni się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych.

Nowy przystanek Boguszów-Gorce Dzikowiec wybudowany z rządowego Programu Przystankowego

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach, ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Dlatego też w ramach prowadzonych inwestycji, realizowanych zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i realizacji programów rządowych, poprawiamy dostępność komunikacyjną oraz stwarzamy warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu - Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Rządowy Program Kolej+ w walce z wykluczeniem komunikacyjnym

Uzupełnieniem inwestycji, które poprawiają dostępność komunikacyjną w Polsce, jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego.

W ramach programu Kolej+ przywrócone zostaną połączenia na Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu. Po latach wrócą pociągi na trasy Zgorzelec – Bogatynia i Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Mieszkańcy Bogatyni i Złotoryi znów po latach wsiądą do pociągu, zyskując dogodny dostęp do kolei.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska