MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wystarczy 10 dkg! Takie są skutki jedzenia agrestu. Tak agrest wpływa na twój organizm

OPRAC.: (iwo)
Agrest jest owocem o wysokiej wartości odżywczej. Warto włączyć go do swojej diety. Oto główne składniki odżywcze w 100 gramach (10 dag) agrestu. Zobacz na kolejnych slajdach >>>
Agrest jest owocem o wysokiej wartości odżywczej. Warto włączyć go do swojej diety. Oto główne składniki odżywcze w 100 gramach (10 dag) agrestu. Zobacz na kolejnych slajdach >>>pixabay
Agrest, popularny w Polsce owoc sezonowy wykorzystywany do ciasta, do kompotów lub jedzenia na surowo, jest ogólnie uważany za zdrowy i bezpieczny, co oznacza, że większość z nas może go spożywać bez żadnych problemów. Jednak istnieją grupy osób, które powinny zachować umiar lub unikać agrestu z różnych powodów. Kto powinien ograniczyć jedzenie agrestu? Jakie właściwości odżywcze ma agrest? O tym niżej.

Agrest występuje w różnych odmianach, które różnią się kolorami, smakiem i właściwościami. Oto kilka popularnych odmian agrestu:

  • Agrest czerwony (Ribes rubrum) - jest to najbardziej popularna odmiana; owoce są intensywnie czerwone, soczyste i mają kwaśny smak
  • Agrest biały (Ribes rubrum) - owoce nieco słodsze w porównaniu z agrestem czerwonym
  • Agrest różowy (Ribes rubrum) - w smaku też nieco łagodniejszy od czerwonego
  • Agrest złoty (Ribes aureum) - odmiana słodka
  • Agrest czarny (Ribes nigrum) - odmiana intensywnie słodka; agrest czarny jest wykorzystywany do produkcji dżemów i likierów.

Jakie są korzyści z jedzenia agrestu?

Agrest jest bogaty w wiele składników odżywczych.

Oto kilka głównych korzyści związanych z jedzeniem agrestu:

  1. Wysoka zawartość witaminy C - agrest jest uważany za jeden z owoców o najwyższej zawartości witaminy C, a ta jest silnym antyoksydantem, który wspiera odporność organizmu, pomaga w produkcji kolagenu, chroni komórki przed uszkodzeniem i pomaga w przyswajaniu żelaza.
  2. Agrest zawiera dużo błonnika, co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Błonnik pomaga w utrzymaniu regularnej pracy jelit, reguluje poziom cukru we krwi i wspiera utratę wagi.
  3. Owoc ten jest ponadto bogaty w antyoksydanty - flawonoidy i polifenole. Te związki pomagają w zwalczaniu stresu oksydacyjnego w organizmie, chroniąc komórki przed uszkodzeniem spowodowanym przez wolne rodniki.
  4. Agrest dostarcza również innych, ważnych witamin i minerałów takich jak witamina K, witamina E, potas i mangan. Te składniki odżywcze są istotne dla utrzymania zdrowych kości, układu krwionośnego, układu nerwowego i funkcji mięśni.
  5. Dzięki swojemu składnikowi błonnika, antyoksydantom i innym składnikom odżywczym, agrest może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu, regulacji ciśnienia krwi i zmniejszeniu ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.
  6. Owoc ten jest również dobrym źródłem witaminy A i luteiny, które są korzystne dla zdrowia oczu. Pomagają w ochronie siatkówki przed uszkodzeniem spowodowanym przez działanie promieni UV i zmniejszają ryzyko wystąpienia zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

Kto powinien unikać agrestu?

Agrest jest ogólnie uważany za zdrowy i bezpieczny owoc, który większość z nas może spożywać bez żadnych problemów. Jednak istnieją pewne grupy, które powinny zachować ostrożność lub unikać go z różnych powodów.

Są to, dla przykładu, osoby z nietolerancją na kwas salicylowy. Jeśli cierpią na astmę aspirynową lub występują u nich inne reakcje na salicylany powinny unikać spożywania agrestu.

Uważać też winny osoby z chorobami nerek. Agrest jest jednym z owoców bogatych w potas. Osoby z niewydolnością nerek lub innymi schorzeniami nerek, które mają ograniczenia dotyczące spożycia potasu, powinny zapytać specjalistę, czy mogą uwzględnić ten owoc w diecie.

Jakie właściwości odżywcze ma agrest? W poniższej galerii prezentujemy, jak wpływa on na nasz organizm.

***
Czytaj także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Fala upałów w Polsce. Będzie bardzo gorąco

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wystarczy 10 dkg! Takie są skutki jedzenia agrestu. Tak agrest wpływa na twój organizm - Gazeta Pomorska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska