Wrocław: Kontrapas nie tylko dla rowerów (FILM)

Jerzy Wójcik, Przemysław Wronecki
Cyklista jadący "pod prąd" to wciąż zaskoczenie dla szofera
Cyklista jadący "pod prąd" to wciąż zaskoczenie dla szofera Fot. Janusz Wójtowicz
Udostępnij:
Ulice Ładna oraz Zapolskiej to dziś dwa miejsca we Wrocławiu, gdzie istnieje kontrapas dla rowerzystów. Oznacza to, że na jednokierunkowej ulicy cykliści mają wyznaczony swój pas ruchu w kierunku przeciwnym do tego, w którym jadą auta.

Wrocławianie jeszcze nie zdążyli się przyzwyczaić do jednej nowości, a już czeka ich kolejna. Właśnie powstał kontrapas dla pieszych. Drogowcy wymalowali go na fragmencie ulicy Muchoborskiej, w pobliżu Wrocławskiego Parku Technologicznego. Samochody jadą w jedną stronę, a poboczem, pod prąd, mogą iść piesi. Ich bezpieczeństwo ma poprawić oznakowanie pionowe i poziome, które informuje kierowców o tym, by uważać na pieszych.

- To pierwsze miejsce we Wrocławiu, gdzie zastosowaliśmy to rozwiązanie - tłumaczy Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej w magistracie. - Będziemy obserwować, jak się sprawdza i być może w przyszłości pojawią się kolejne kontrapasy dla pieszych - dodaje.

Plany przewidują, że po Muchoborskiej kolejny kontrapas może być wymalowany przy ul. Wagonowej.
Nieliczni przechodnie korzystający ze specjalnego pasa przy ul. Muchoborskiej reagują raczej ze strachem. - Z dzieckiem bałbym się tędy iść, kierowcy pędzą jak szaleni i nie zwracają uwagi na żadne specjalne pasy - martwi się Piotr Olczak z Wrocławia.

Potwierdzają to inni przechodnie, którzy przyznają, że wrocławscy kierowcy nie dorośli do takich nowości.

Przykładu nie trzeba szukać daleko. Na kontrapasie rowerowym przy ul. Zapolskiej szoferzy notorycznie stawiają auta, traktując pas dla rowerów jako dodatkowe miejsca parkingowe.
Urzędnicy twierdzą, że potrzeba czasu, by to zmienić. Na zachodzie Europy kontrapasy to norma. W samej tylko Brukseli jest 96 km dróg jednokierunkowych z kontrapasami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wieszcz
Zamiast obrażać innych, ubliżać kierowcom odpowiedzcie proszę, jak piesi mają poruszać się po tym namalowanym na jezdni chodniku (kontrachodniku)? W obu kierunkach, czy tylko lewą stroną drogi, jak po poboczu? Jakbyście jeszcze podali jakąś podstawę prawną z kodeksu drogowego, byłoby super!
m
miszczu
Przedtem parkowac nikt się nie ośmielił a teraz jak widzą jakiś tam "głupi rowerek" to hulaj dusza. Dziadek na Zapolskiej to najlepszy przykłąd. Takim ludziom powinno się zabierać prawko raz na zawsze skoro nie widzą i ignorują oznakowanie poziome
m
miron
Zabawne... chodzą pewnie po tym poboczu ludzie codziennie, pewnie się boją jadących samochodów niektórzy bardziej niektórzy mniej... zrobiono dla nich coś co ma choć odrobinę poprawić ich bezpieczeństwo a tu zamiast się cieszyć to marudzą. Oczywiście najlepiej było by wybudować chodnik, jeszcze bezpieczniej było by żeby był odgrodzony od drogi barierkami... ale zrobiono narazie tylko tyle... i aż tyle. Społeczeństwo malkontentów.

Druga sprawa to kontrpasy dla rowerów... znowu znajdują się osoby którym to przeszkadza... Prawda i migul co Wam się w tym rozwiązaniu nie podoba ? żal 4 litery ściska, że rowerzystom tanim kosztem budują wygodną drogę ? Kierowcy samochodów muszą się w końcu przyzwyczaić, że w centrum miasta np na uliczkach pokroju Zapolskiej jeździ się pomału i z uwagą... tacy z Was kierowcy, że każda ulica w mieście powinna być szeroka jak autostrada i wolna od rowerzystów i pieszych ?
m
mak
kolega parkuje to nie warto sie ruszać, czy moze to bryka urzdasa, czy sędzi lub innego notariusza, a co w końcu to demokracja. Czyli polska koleżków.
Za brak mandatu za wykroczenie likwidować straż miejską, darmozjady na bruk.
w
wieszcz
Nic, tylko krzyknąć - rewelacja! Zamiast budować chodniki wystarczy pędzel i kubeł farby. To mogli wymyśleć tylko we wrocławskim magistracie. Przy okazji proszę, niech mi ktoś wyjaśni, jak piesi mają poruszać się po tym namalowanym na jezdni chodniku (kontrachodniku)? W obu kierunkach, czy tylko lewą stroną drogi, jak po poboczu?
m
migul
Wrocławscy kierowcy nie dorośli do takich nowości? Ciekawa uwaga, jak zawsze we Wrocławiu skierowana przeciwko kierowcom. Czy już nawet prasa popiera "cudowne" rozwiązania komunikacyjne magistratu, prowadzące do całkowitego paraliżu Wrocławia? Zgroza. Szczerze mówiąc, lepiej jeździ się w Warszawie i Berlinie, gdzie centra nie są wyłączone z ruchu samochodowego i raczej brakuje buspasów, kontrpasów i innych dziwadeł. Ps. A czy budowa chodnika nie byłaby mądrzejszym rozwiązaniem, niż budowa pobocza, nie będącego wcale żadną nowością. Hmm pobocza funkcjonują od przeszło 5000 tys lat, plus minus 1000, czyli od początków cywilizacji!
ż
życzliwy
Chyna autorzy artykuu i urzędnicy nie odróżniają kontrapasu - jednokierunkowego pasa w jezdni od zwykłego pobocza, któe jest na Muchoborskiej zgodnie z PoRD, tylko PRowsko pomalowanego przed wyborami samorządowymi
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie