Wrocław: Jak wyremontować Mosty Młyńskie?

Jarosław Garbacz
Naruszoną konstrukcję mostów trzeba umiejętnie wzmocnić
Naruszoną konstrukcję mostów trzeba umiejętnie wzmocnić Tomasz Hołod
Miasto od blisko roku szuka sposobu na przeprowadzenie modernizacji mostów Młyńskich. Pod uwagę branych jest aż 7 koncepcji przebudowy. Nad wyborem najlepszej debatują ciągle konserwator zabytków i inżynierowie z magistratu. Dlatego pytanie, czy tramwajem uda się nam pojechać przez mosty przed Euro 2012, dalej jest otwarte.

- My zabytkowych mostów nie możemy zbyt mocno przebudować. Ale chcemy, by mogli z nich korzystać wrocławianie, poruszający się komunikacją miejską - tłumaczy Ewa Mazur, rzecznik Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Urzędnikom zależy, by wzmocnić mosty tak, by wytrzymywały obciążenia i drgania tramwajów.

Miejski konserwator zabytków Katarzyna Hawrylak-Brzezowska dokładnie sprawdza i analizuje wszystkie propozycje przebudowy przeprawy. - Mosty są zabytkami techniki, więc nie można na przykład wstawić tam nowych przęseł - tłumaczy Katarzyna Hawrylak-Brzezowska.
Wygląda na to, że specjaliści jednak się dogadają. W zeszłym tygodniu postanowili, że w obu mostach trzeba przede wszystkim wymienić nity, łączące stalową konstrukcję. Mosty zostaną też wzmocnione od spodu. Teraz trzeba jeszcze stworzyć projekt przebudowy zgodny z przepisami.

- Powinien być gotowy najpóźniej na początku przyszłego roku. Wtedy ogłosimy przetarg na wykonawcę - mówi Ewa Mazur. ZDiUM chce prowadzić remont etapami tak, by jeden z mostów zawsze był przejezdny. Na inwestycję w budżecie miasta trzeba będzie znaleźć 10 milionów złotych.
Stalowa konstrukcja mostów Młyńskich z końca XIX wieku jest w fatalnym stanie. Przeprawy w 2008 roku zostały niemal całkowicie wyłączone z ruchu. Pierwszą, przy Młynie Maria, mogą przejechać mieszkańcy, goście pobliskiej restauracji i hotelu oraz służby miejskie. Druga jest nieprzejezdna. W ogóle nie kursują tędy tramwaje. Do pl. Bema pasażerowie mogą dostać się przez Grodzką i most Uniwersytecki. W przeciwną stronę, przez ul. św. Katarzyny; pod Halę Targową tramwaje nie kursują w ogóle.

Jak Twoim zdaniem miasto powinno rozwiązać w tym rejonie komunikacyjne kłopoty?

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wrocławianiN

Tylko nie ruszajcie nitów bo mosty przestaną istnieć tak jak żeliwne podpory pod estakadą kolejową na Zielińskiego, Placu Rozjezdnym i Zaporoskiej. Tak jak przekładana kostka granitowa w wielu miejscach w mieście. Tak jak stary drewniany maszt radiowy obok Żurawiny , który rozebrać umiano ale ponownioe złożyć już nie ( czy ktoś może wie gdzie jego elementy są teraz i czy gdzieś są).

s
swój

Wymienić nity??? Skandal!!! Jak nasi wymienią nity to most pierwszych mrozów nie wytrzyma, choć ma już ponad 100 lat! Zostawcie!!! wybierzecie najtańszą technologię i jakiegoś ziajkę i znowu spaprzecie! Co zrobił Niemiec a Polak nie spaprał to stoi do dziś!!! A to co nasi "remontowali" (spaprali) wali się! Przykładów jest wiele! Tak samo jest z kostką brukową i innymi obiektami "remontowanymi" w mieście! Niech ktoś się w końcu weźmie za tyłki tych co za to odpowiadają!

S
SirAdi

Jesli zrezygnuje się tam z tramwajów N-S, to niezbędne będzie przebudowanie (ponownie) ulicy Szewskiej. Ta właśnie ulica, przez most Uniwersytecki mogła by przejąć ruch komunikacji z okolic śródmieścia, Bema/Poniatowskiego/Jedności w stronę Oławskiej/pl. Teatralnego, gdzie już blisko do pl.Dominikańskiego. To rozwiązanie, poprzez ulicę Teatralną, daje równiez przejazd na dworzec i dalej. Taki zabieg skutecznie odciąży mosty Młyński/Piaskowy. Niestety, miasto remontując kilka lat temu Szewską, wybrało zły wariant w kórym tramwaje jeżdza tylko w jedną stronę (a to Polska właśnie). Argument za takim remontem był jeden i to słaby - że na wysokości Ossolineum tramwaje sie nie miną. To nieprawda, ciasno tam owszem, ale miną się. Można było też chodnik dla pieszych (prawie w tamtym miejscu nieuczęszczany bo prowadzi do nikąd, ludzie wybierają przejście między Uniwersytetem a Kościołem Imienia Jezus) pozostawić tylko z jednej strony ulicy. Cóż, teraz przez większość długości tej ulicy, między chodnikami a pojedyńczymi torami, ciągnie się szary, zimny, niewykorzystany (czasem jako parking dla cwaniaków czy straży miejskiej) pas kostki brukowej. Także moje zdanie ? Czysta logika - dostostwanie Szewskiej do dwukierunkowego ruch tramwajów, jak w cywilizowanym świecie. A najbardziej funkcjonalnym pomysłem dla pasażerów będzie położenie torowiska na Szewskiej, ale i remont mostów Młyńskiego/Piaskowego też.

Ż
Żeromskiego

To tak już jest...

w
wd

trzeba przenieść most - np. gdzieś na wyspę piaskową i zbudować nowy, który tak samo wygląda.
Zabytek zostanie, tramy pojadą...

w
wd

trzeba przenieść most - np. gdzieś na wyspę piaskową i zbudować nowy, który tak samo wygląda.
Zabytek zostanie, tramy pojadą...

M
Mocherowy Beret

Napisalam wcześniej komentarz, ale go nie umiesciliście. Więc ponawiam swój apel. Zaliczam się do starszych wiekiem wroclawian. Mieszkam na ul. Poniatowskiego. W moim otoczeniu nie ma zbyt wiele warzywniakow. Często robilam zakupy na Hali Targowej (jast tam towar wysokiej klasy, jak i też dla biednego0.). Każdy znajdzie coś dla siebie. A i obsługa jest miła , można wiele dowiedziec się o sprzedawanym towarze. A i do Placu Dominikańskiego nie ma się jak dostać, a na piechotę to trochę za daleko, nogi już nie wytrzymują trudu dalekiej wędrówki.
Apeluję do Rajców Wroclawia, koszt remontu mostów jest przeogromny, rozumiem to, ale komunukacja zastępcza od Placu Bema do Galerii Dominikańskiej jest niezbędna. Pomyślcie trochę o nas mieszkańcach Wrocławia. Czyżbyśmy byli POWIETRZEM??????
A tak na marginesie: Co się stało z częścia torowiska przy w/w mostach? Czyzby budowlańcy sprzedali je na złomie??

p
piechur

one nie muszą tam jeżdzić - jest to zabytek więc po nim powinni już tylko poruszać piesi i rowerzyści - tramwaje mogą pojechac naokoło - trzeba chronić piekne tereny spacerowe - o ile przyjemniej się chodzi jak nie trzeba ciągle uważać aby pod coś nie wpaść

s
sisu

szybko

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3