Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Dwa tygodnie po przeglądzie z autobusu MPK... urwało się koło

Weronika Skupin
Tomasz Hołod
Dlaczego w autobusie Volvo pospiesznej linii N, jadącym z pasażerami ulicą Wyszyńskiego we Wrocławiu, urwało się koło? Sprawę bada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Z tego, co udało się ustalić do tej pory, wynika, że awaria nastąpiła w czasie jazdy. Koło urwało się i uderzyło w samochód osobowy stojący przed skrzyżowaniem ulic Wyszyńskiego i Sienkiewicza.

Do zdarzenia doszło we wtorek około godz. 19. Potem przez dwie godziny okoliczności zdarzenia badał nadzór ruchu MPK. Co się dokładnie stało? Jak tłumaczy MPK, była to "usterka eksploatacyjna", wynikająca ze zużycia opony. - Obecnie jeszcze trwa badanie przyczyn tego zdarzenia. Wstępnie stwierdzono, że pękła opaska bieżnika w kole, czyli element opony. To spowodowało "bicie", czyli wstrząsy koła. A to z kolei doprowadziło do poluzowania się śrub na piaście i koło się urwało - wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Co ciekawe, autobus niedawno przechodził kompleksowy, standardowy przegląd. Było to zaledwie 15 października. - Nie było zastrzeżeń do jego stanu technicznego. Autobusy MPK przechodzą w roku kilka przeglądów: roczny, podstawowy, co 20 tysięcy km i skrócony: co 10 tys. km, czyli mniej więcej co 1,5 miesiąca. W ramach wszystkich przeglądów badane są też mocowania kół - wyjaśnia Korzeniowska.

Czy urwaniu się koła można było zapobiec? To kwestia do zbadania. - Autobus, w którym nastąpiła awaria, jest wyposażony we wskaźniki ruchu śrub, które mają sygnalizować ewentualne nieprawidłowości. Będziemy ustalać, czy usterka wystąpiła na tyle nagle, że kierujący nie miał możliwości skontrolowania wskaźnika i uprzedzenia skutków awarii - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska.

Dodaje, że o ewentualnych konsekwencjach służbowych nie może na razie mówić. Autobus jest obecnie w naprawie. Po niej przejdzie kolejny przegląd. - Tego typu usterki są niezwykłą rzadkością. To jedyne takie zdarzenie w tym roku, a dziennie wykonujemy średnio około 4,5 tysiąca kursów autobusowych - zastrzega Korzeniowska.

Co na to Inspekcja Transportu Drogowego? Inspektorzy nie podejmują się oceny, co było przyczyną urwania koła, bez dokładnej analizy. - Kontroli autobusów miejskich dokonujemy na bieżąco w ramach ustawowych czynności. W ubiegłym roku stwierdziliśmy liczne nieprawidłowości techniczne w pojazdach MPK. Od początku tego roku skontrolowaliśmy 235 autobusów tego przewoźnika. Tylko w 12 pojazdach stwierdziliśmy usterki techniczne. Stwierdzamy, że na chwilę obecną stan techniczny autobusów wrocławskiego MPK jest dobry - mówi Mariusz Kaczmarz, zastępca naczelnika Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego ITD we Wrocławiu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska