Tramwaje Plus przyspieszą dzięki białym prostokątom

Przemysław Wronecki
Przemysław Wronecki
Na podkładach tramwajowych przed skrzyżowaniem Kazimierza Wielkiego z Krupniczą pojawiły się białe prostokąty. To kolejny etap budowy Inteligentnego Systemu Transportu.

- Te prostokąty to pętla indukcyjna i antena do odbioru sygnału z nadajników umieszczonych w pojazdach MPK - informuje Błażej
Trzcinowicz, odpowiedzialny za ITS w magistracie. Trzcinowicz dodaje, że prostokąty nie tylko informują o tym, że na krzyżówce czeka tramwaj. - Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, gdzie zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony, czy przyjechał za szybko - wylicza Trzcinowicz.

Te informacje są przesyłane do komputera zarządzającego systemem, który analizuje dane i decyduje, czy tramwaj dostanie od razu zielone światło, czy będzie musiał jeszcze poczekać.

Takie pętle muszą być zamontowane na 150 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie. Z tego też powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć około 100 kilometrów światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ między czujnikami na skrzyżowaniach, a komputerem centralnym.

ITS to system, mający włączać tramwajom zielone światło na skrzyżowaniach.

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w***GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO**

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 61

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

p
pablo

Co do punktualności i ITS. Niejednokrotnie odcinek Pilczyce-Pl.Grunwaldzki tramwaj pokonuje w 40 minut, a rozkładowo powinien w 30. Odnośnie ITS także, bo ten system powinien działać w całości już w kwietniu tego roku, a póki co funkcjonuje z lepszym lub gorszym skutkiem na garstce skrzyżowań (15). Moim zdaniem z kolei trasy 31 i 32 są kompletnie bez sensu, ale każdy ma oczywiście własne przemyślenia. Obecny układ linii tramwajowych powoduje, że z Pilczyc kursują dwie linie na Pl.Grunwaldzki (33+ i 10) i ani jedna na dworzec PKP, z Kozanowa natomiast odwrotnie, tym samym oferta komunikacyjna uległa pogorszeniu, bo mieszkańcy zmuszeni są do przesiadek.

a
alik

Przecież nasz tramwaj za takim facetem nie nadąży!

M
Mieszkaniec.

Komuś się naprawdę musi nudzić, skoro minusuje wszystkie wypowiedzi :D

k
kiler

co do punktualności i działania ITS racji nie masz

M
Mieszkaniec.

System z założenia jest dobry, ale tani, przez co koszmarnie niefunkcjonalny. Jeśli 90% kryterium przetargu to cena - to jak system ma działać prawidłowo?

s
swer

Zwrotnice na Kozanowie na Milenijnej dalej są przekładane ręcznie. Więc będzie tak, podjeżdża Plus na skrzyżowanie włącza się zielone, z kabiny wysiada wajchowy, , światło zmieniło sie na czerwone, przekłada zwrotnicę, światło jest zielone, zanim wsiądzie światło zmienia się i czekamy następny cykl. Ech nowoczesność.

M
Mieszkaniec.

Zastanawiałem się nad 31 i 32 - akurat to, że są dwie linie to dobrze. Źle, że liczba pojazdów nie jest obniżona o połowę, a tramwaje wrzucone na linię 34 relacji Gaj - Stadion Olimpijski.

M
Mieszkaniec.

Wrocławski system jest "tani". To tylko doraźne działanie, bez integracji z istniejącymi systemami. Przecież zwrotnice nadal pozostaną na systemie podczerwieni (pomijając fakt, że zwrotnice też są tanie i trzeba jeździć 10 km/h, zamiast sensownych 50). Wykrywanie tramwaju też zostanie w taki sposób w jaki był do tej pory. Pętle są montowane tylko na trasie T+, poza nimi będzie jak było. A ja mówię o systemie dla całej komunikacji tramwajowej.
Francuski system wzorowany był na francuskim mieście - liczba ludności Reims - 180 000, liczba linii - 2. Ja podejrzewam, że nawet mając super specjalistów, ale wzorując się na tamtym mieście, nie jesteśmy w stanie stworzyć dobrego systemu (różna ilość mieszkańców, tramwajów, samochodów, inna kongestia, inne uwarunkowania społeczne).
Więc z całym szacunkiem, ale ITS nie jest dokładnie odwzorowaniem moich przemyśleń, ba! nawet się do nich nie zbliża. Przykro to mówić, ale jesteś uwiązany wrocławskim "niedasizmem", tak jak ja zacząłem być, a z czym ostatnio coraz mocniej walczę.
System o którym mówię:
- komputerowe centrum zarządzania dla potrzeb MPK - dyspozytornia
- system wykrywania pojazdów na przystankach - NA WSZYSTKICH przystankach tramwajowych, na głównych przystankach autobusowych
- pod to podpięty system informacji przystankowej
- system transponderów tor-pojazd - NIE PĘTLI INDUKCYJNYCH
- modernizacja WSZYSTKICH rozjazdów do prędkości 50km/h do jazdy na wprost, do skrętu zależne od łuków (ale trzymać się przyzwoitej prędkości 30km/h, tam gdzie technologicznie niemożliwe zmniejszyć)
- zwrotnice sterowane na dwa sposoby:
a) awaryjny ręczny z kabiny motorniczego
b) komputerowy - ustawianie przebiegu trasy pod konkretny tramwaj znajdujący się w określonym miejscu trasy.
- dostosowanie ruchu kołowego do komunikacji tramwajowej, brak priorytetu dla samochodów w strefie "O", w pozostałej części Wrocławia uprzywilejowanie tramwaju (i autobusu na wydzielonych pasach), sygnalizacje na trasie tramwajów dostosowywane na czas przejazdu do tramwaju
- budowę Wrocławskiej Szybkiej Kolei Miejskiej i dostosowanie odjazdów autobusów i tramwajów do rozkładu WSKM
DOPIERO DO TEGO
- system detekcji samochodów
- system wykrywania wjazdów i wyjazdów samochodów do/z miasta.

w
wrr

... i wszystko jak zwykle pizgnie a naprawa potrwa pół roku, wspomnicie moje słowa

b
barti

Od dwóch miesięcy nie działają elektrycznie zwrotnice od Milenijnej do Stadionu Miejskiego i wszyscy milczą na ten temat. Jaki to szybki tramwaj , gdy motorniczy zagina z wajchą i traci cykle świateł. Zadaję pytanie otwarte : o jakim przyspieszeniu mowa jak miasto nie może sobie poradzić z kilkoma zwrotnicami przez DWA MIESIĄCE. Tak na marginesie w cywilizowanym świecie ręcznie przerabiane zwrotnice to można sobie w muzeum pooglądać. Nic więcej nie napiszę bo musiałbym zakląć !!!!!!!!!!!!

p
pablo

Nasz tramwaj plus to jedna wielka porażka. Nie jest szybki, nie ma osobnych torowisk, linie się na siebie nakładają (31 i 32), jest wiecznie spóźniony, ITS nie działa. Minusy tego projektu możnaby wymieniać w nieskończoność. Niestety prawda jest taka, że w porównaniu do innych miast w Polsce mamy najwolniejsze tramwaje i nic się w tej kwestii nie zmieni. Na koniec krótki filmik z Poznania z nowej trasy naprawdę szybkiego tramwaju, nie tylko z nazwy. Linia otwarta w sobotę: h******www.youtube.com/watch?v=H89JD0RWOm4

M
Moskwa

W d**** to sobie zamontujcie

k
kiler

będą tory, ale nikt nie powiedział, że to będzie w 2012

b
buncool

i w ruch zwyczajowo pójdą wajchy .Rzecznik już ma gotowy tekst.

z
z

Muszę Cię zmartwić, ponieważ ITS jest dokładnie odwzorowaniem Twoich przemyśleń, więc poczytaj sobie dokumentację przetargową i publikacje które były prezentowane na łamach prasy branżowej ITS ;) Tam nawet chyba był opis tych pętli, bodajże francuskiej konstrukcji.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3