T-Mobile Nowe Horyzonty: Odkrywamy najlepsze kino

Małgorzata Matuszewska
Od 3 do 13 sierpnia w Kinie Nowe Horyzonty trwać będzie 17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty. 12 lipca w samo południe zostanie ogłoszony program festiwalu. Sprzedaż biletów ruszy 19 lipca o godz. 12.

– To już 12. edycja we Wrocławiu, a 15. raz jest z nami T-Mobile – mówił we wtorek na konferencji prasowej Roman Gutek, prezes Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i dyrektor festiwalu. – Odkrywanie i promocja nowych talentów kina trudniejszego to zadanie festiwali. Budując program, zastanawialiśmy się nad miejscem widza, kina i kultury współczesnej. I zrezygnowaliśmy z wielości konkursów, został tylko jeden. To Konkurs Nowe Horyzonty, najważniejszy – dodał.

O programie filmowym opowiedział Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny imprezy. – Pokażemy 200 filmów pełnometrażowych z ponad 50 krajów. 38 filmów będzie miało swoje polskie, a 4 światowe premiery. Seanse odbywać się będą w Kinie Nowe Horyzonty a tradycyjnie bezpłatnie, na Rynku – zapowiedział. Jak zwykle, gorące emocje budzą film otwarcia i film zamknięcia. Festiwal otworzy 3 sierpnia polska premiera pokazywanego w canneńskim konkursie „Podwójnego kochanka” François Ozona. – To zaskakujący thriller erotyczny – zapowiada Marcin Pieńkowski. I dodaje, że na zakończenie festiwalu zostanie zaprezentowany laureat canneńskiego Grand Prix „120 uderzeń serca” w reżyserii Robina Campillo. – To film o walce z AIDS w latach 90., portret młodości zaglądającej w oczy śmierci, poruszający dramat – stwierdził Marcin Pieńkowski.

Festiwalowy konkursie

Aż trzy polskie filmy znalazły się w konkursie. To: „Serce miłości” Łukasza Rondudy, portret jednej z najbardziej oryginalnych par polskiej sceny artystycznej – Wojtka Bąkowskiego i Zuzy Bartoszek, „Photon” Normana Leto, epickie spotkanie sztuki z naukami ścisłymi w formie eksperymentalnego wykładu, „Ptaki śpiewają w Kigali” Joanny Kos Krauze i Krzysztofa Krauze. Joanna Kos-Krauze skończyła film męża po jego śmierci, a film jest podróżą przez traumę i żałobę. Filmy oceni jury: Tamer El Said (Egipcjanin, twórca „Ostatnich dni miasta”, zeszłorocznego laureata), izraelska reżyserka Hadas Ben Aroya, Agnieszka Podsiadlik, aktorka i argentyński reżyser Gastón Solnicki oraz Gustavo Beck, brazylijski producent i programer.

W konkursie znajdą się też:

  • “Makala”, reż. Emmanuel Gras, Francja 2017
  • “Menashe”, reż. Joshua Z. Weinstein, USA 2017
  • „Niesamowite, ale prawdziwe / Extraño pero verdadero”, reż. Michel Lipkes, Meksyk 2017
  • „Obraz niemożliwy / Das unmögliche Bild”, reż. Sandra Wollner, Niemcy, Austria 2016
  • „Photon”, reż. Norman Leto, Polska 2017
  • „Ptaki śpiewają w Kigali”, reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, Polska 2017
  • „Serce miłości”, reż. Łukasz Ronduda, Polska 2017
  • “Trzy kobiety / 3 zene or (Waking up from my Bosnian Dream)”, reż. Sergio Flores Thorija, Bośnia i Hercegowina, Meksyk 2016
  • „Western”, reż. Valeska Grisebach, Niemcy, Bułgaria, Austria 2017
  • „Wszystkie miasta Północy / Svi severni gradovi”, reż. Dane Komljen, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra 2016
  • „Wszystko inne / Todo lo demás”, reż. Natalia Almada, Meksyk 2016
  • “Zimowi bracia / Vinterbrødre / Winter Brothers”, reż. Hlynur Pálmason, Dania 2017

Kino protestu i Lech Wałęsa

Dwa polskie filmy, które zostaną pokazane o godz. 22 w Rynku, to wybory Romana Gutka. – Pod hasłem „Prawda czasu, prawda ekranu” wyświetlimy „Człowieka z żelaza” i „Robotników ‘80”. Wybrałem te filmy, by uczcić Lecha Wałęsę, który jest dla mnie autorytetem – powiedział Roman Gutek. Nową sekcją będzie „Kino protestu”. Będzie się można przyjrzeć związkom kina i polityki, kina i terroru, kina i protestu. Przypomniany zostanie m.in. „Daleko od Wietnamu” z 1967 roku, wspólne dzieło siedmiorga reżyserów. I zostanie pokazany film „Po tamtej stronie” (reż. Aki Kaurismäki). – To opowieść o uchodźcy trafiającego do Helsinek przez Gdańsk, skąd wypędzają go neonaziści – mówił Marcin Pieńkowski.

W „Kinie protestu znajdą się filmy:

  • „Amerykański anarchista / American Anarchist”, reż. Charlie Siskel, USA 2016, 80'
  • „Brexitannia”, reż. Timothy George Kelly, Wielka Brytania, Rosja 2017, 80'
  • „Być może piękno umocniło naszą determinację - Masao Adachi / Il se peut que la beauté ait renforcé notre résolution - Masao Adachi / It Maybe That Beauty Has Strengthened Our Resolve – Masao Adachi”, reż. Philippe Grandrieux, Francja 2011
  • “Daleko od Wietnamu / Loin du Vietnam / Far from Vietnam”, reż. Joris Ivens, Agnés Varda, William Klein, Claude Lelouch, Jean-Luc Godard, Chris Marker, Alain Resnais, Francja 1967
  • “Fabryka niczego / A Fábrica de Nada / Nothing Factory”, reż. Pedro Pinho, Portugalia 2017, 177'
  • “Nadal kryję się z paleniem / À mon âge je me cache encore pour fumer / I Still Hide To Smoke”, reż. Rayhana, Francja, Grecja, Algieria 2016
  • „Niemiecka młodzież / Une jeunesse allemande / A German Youth”, reż. Jean-Gabriel Périot, Francja, Szwajcaria, Niemcy 2015
  • „Nocturama”, reż. Bertrand Bonello, Francja, Niemcy, Belgia 2016
  • „Off Frame: rewolucja aż do zwycięstwa / Off Frame aka Revolution Until Victory”, reż. Mohanad Yaqubi, Palestyna, Francja, Jordania, Liban, USA, Wielka Brytania 2016
  • „Opera o Polsce / Opera About Poland”, reż. Piotr Stasik, Polska 2017
  • “Pokonać noc / Combat au bout de la nuit / Fighting Through the Night”, reż. Sylvain L'Espérance, Kanada 2016,
  • „Proces. Federacja Rosyjska kontra Oleg Sencow / Procies. Rosijska Dierżawa proti Olega Sencowa / The Trial. The State of Russia vs Oleg Sentsov”, reż. Askold Kurov, Estonia, Polska, Czechy 2017,
  • „Turyści/Tourists”, reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, Polska 2017
  • “Uczucie silniejsze niż miłość / Shu'our akbar min el hob / A Feeling Greater than Love”, reż. Mary Jirmanus Saba, Liban 2017
  • “Więzień/Terrorysta / Yûheisha - terorisuto / Prisoner/Terrorist”, reż. Masao Adachi, Japonia 2007
  • „Ziemia w transie / Terra em Transe / Entranced Earth”, reż. Glauber Rocha, Brazylia 1967.

Nie będzie wielu konkursów, ale są sekcje, w których będą wyświetlone znakomite filmy. To: „Odkrycia”, „Pokazy galowe”, Mistrzowie”, „Nowe kino Izraela”. Izrael to obecnie jedna z najciekawszych kinematografii – żywa, dynamicznie się rozwijająca, zaskakująca świeżością rozwiązań fabularnych, zaangażowana i nieustająco konfrontująca się z otaczającym

światem. Izraelskie kino jak i społeczeństwo, z którego wyrasta, jest różnorodne, poszukujące nowych tożsamości. Od niedawna mówi się o "nowej izraelskiej fali", szturmem zdobywającej światowe festiwale. Podczas tegorocznej edycji przyjrzymy się, na czym polega jej siła. W programie m.in.: feministyczna i dziewczyńska „Włamywaczka” nagrodzonej za debiut w Cannes reżyserki Hagar Ben Asher, „Ludzie, którzy nie są mną” festiwalowej jurorki Hadas Ben Aroyi, okrzykniętej po debiucie w Locarno „izraelską Leną Dunham”, który opowiada o życiu milenialsów w Tel-Avivie. Premierę podczas festiwalu będzie miał najnowszy film Ramy Burshtein – „Przez ścianę”, romantyczna komedia, której główną bohaterką jest ortodoksyjna Żydówka. Film wpisuje się w niezwykłe zjawisko „kino haredi”, które powstało w Izraelu na początku wieku, jako praktyka filmowa kobiet ze środowisk ultrareligijnych. Przeglądowi nowego kina z Izraela towarzyszyć będzie wystawa „Homefront”, poszerzająca spojrzenia na postawy i problematykę podejmowane przez filmowców izraelskich, o strategie i dyskursy inicjowane na pograniczu kinematografii i sztuk wizualnych.

Inne sekcje to: „Filmy o sztuce”, „Trzecie oko”, „Nocne szaleństwo”. W retrospektywie pokazane zostaną filmy Jacquesa Rivette’a, mistrza francuskiej nowej fali (tu pokazanych zostanie 11 filmów, w większości niepokazywanych w Polsce) oraz Freda Kelemena, niemieckiego reżysera i operatora. Na scenie muzycznej w Arsenale wystąpi m.in. Ishmael Butterfly Butler z USA (legenda hip-hopu), a po raz drugi w Polsce wystąpi Shabazz Palaces – amerykański hip-hopowy duet. – To największa scena muzyczna od lat – zapowiedział Kostas Georgakopulos, kurator.

Wśród wydarzeń specjalnych znajdzie się m.in. wystawa „Diego i Frida” (w Kinie Nowe Horyzonty) , przygotowana we współpracy z Ambasadą Meksyku, ze zdjęciami z czasów Fridy Kahlo i Diego Rivery. Teatr Polski – w podziemiu wystawi spektakle „Akcja w blaszanym pudle na aktorów i internet” (od 9 do 12 sierpnia).

ZOBACZ TEŻ:

DD TVN/x-news

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

s
seniorka kinomanka

Wejście na salę kinową to koszmar: można sobie połamać nogi z powodu egipskich ciemności na schodach prowadzących do tychże sal.Trzeba trzymać się ściany bo brak poręczy co utrudnia wejscie osobom starszym którzy również korzystają z seansów a o sarnich nogach i orlim wzroku trochę zapomnieli.Czy trzeba czekać aż ktoś złamie nogę aby Dyrekcja wreszcie się zajęła tym problemem i coś z nim zrobiła ku zadowoleniu starszych kinomanów,których przecież nie brakuje ?

o
olo

po seansie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3