MKTG SR - pasek na kartach artykułów
1 z 8
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
- To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich posiadaczy aut ze...
fot. gazetawroclawska.pl

Rekordowa kara dla Volkswagena. Wyjaśniamy, czy polskim właścicielom aut łatwiej będzie walczyć o odszkodowanie

Ponad 120 mln zł kary dla VW. Ile dostaną właściciele oszukanych aut?

- To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich posiadaczy aut ze zmanipulowanym oprogramowaniem – mówi nam prawnik, zajmujący się sprawami sporów z niemieckim koncernem. Przypomnijmy, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 120 mln zł kary na Volkswagen Group Polska za wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i odrzucenie reklamacji. Sprawdziliśmy, czy ta decyzja zwiększyła szanse na odszkodowania dla polskich kierowców od producenta.

Takie kary w historii ochrony praw konsumentów w Polsce jeszcze nie było. Po trwających cztery lata postępowaniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 120,6 mln zł kary na Volkswagen Group Polska za jak to określono „wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i wytyczne skutkujące odrzuceniem reklamacji ze strony właścicieli aut”. Do postępowania prowadzonego przez urząd włączyła się także Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

- Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin i wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji - powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał. Koncern stosował w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu. To oprogramowanie rozpoznawało, że samochód znajduje się na stanowisku kontrolnym i obniżało emisję tlenków azotu. Podczas normalnej jazdy była ona wyższa. Wartości te znacznie odbiegały nie tylko od deklarowanych w reklamach, ale też w dokumentach homologacyjnych. Prezes Niechciał podkreślił, że przy ustalaniu wysokości kary dla Volkswagen Group Polska wziął pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat, a w trakcie postępowania nie pojawiła się żadna propozycja ugodowa ze strony spółki.

- Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów. Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację - odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku - wyjaśnił Niechciał.

Co po decyzji UOKiK zamierza Volkswagen? O tym na kolejnej stronie.

Zobacz również

Jest wniosek o upadłość Huty Liberty Częstochowa. Jaka przyszłość czeka zakład?

Jest wniosek o upadłość Huty Liberty Częstochowa. Jaka przyszłość czeka zakład?

PFR żąda zwrotu subwencji od przedsiębiorców

PFR żąda zwrotu subwencji od przedsiębiorców

Polecamy

GIF wydał decyzję: wstrzymanie w obrocie - Viglita (16.05)

GIF wydał decyzję: wstrzymanie w obrocie - Viglita (16.05)

Zaprezentowano kalendarz kobiecych turniejów tenisowych na rok 2025. Będą zmiany!

Zaprezentowano kalendarz kobiecych turniejów tenisowych na rok 2025. Będą zmiany!

Lewandowski ma chrapkę na Trofeo Pichichi. Czy będzie dzisiaj grad goli z Almerią?

Lewandowski ma chrapkę na Trofeo Pichichi. Czy będzie dzisiaj grad goli z Almerią?