Naukowcy zbadali bezpieczeństwo pasażerów MPK Wrocław
W raporcie, który przygotowali naukowcy z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Gdańskiej, ocenione zostały przystanki tramwajowe w ścisłym centrum Wrocławia, przy których zatrzymują się tramwaje linii: 4 i 7. Naukowcy ich bezpieczeństwo ocenili za pomocą współczynnika, oceniając:
- stan infrastruktury i lokalizację strefy przystanku – rodzaj zabezpieczeń, dopuszczalną prędkość jazdy w lokalizacji przystanku i stan techniczny nawierzchni,
- natężenie ruchu pasażerów, które zależy od jego lokalizacji (na potrzeby badania naukowcy opracowali mapę, gdzie czerwonym kolorem oznaczono Stare Miasto, dla którego parametr był najniższy),
- dostępność – wysokość, sposób i długość dojścia, przystosowanie dla osób z niepełnosprawnościami, rodzaj peronu (czy jest podwójny, łączony pojedynczy).
46 przystanków jest szczególnie niebezpiecznych
Za niebezpieczne uznano te przystanki, dla których współczynnik wyniósł mniej niż 20 punktów. Na linii tramwajowej numer 4 w kierunku Biskupina za niebezpieczne uznano 15 przystanków, natomiast w kierunku Oporowa – 11. Dla linii numer 7 w kierunku Kleciny wskaźnik bezpieczeństwa poniżej 20 punktów otrzymało 9 przystanków, natomiast w kierunku Poświętnego – 11 przystanków.
"Część przystanków wyspowych, pomimo teoretycznie większego zabezpieczenia pasażerów, uzyskała w ocenie niski poziom bezpieczeństwa. Jest to spowodowane ich specyfiką. Na przykład wyspowe przystanki podwójne przedzielone przejściem dla pieszych pomiędzy strefą zatrzymania jednego i drugiego składu – Świdnicka i Zamkowa – znajdujące się w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (linia 4), charakteryzują się bardzo niskim wskaźnikiem bezpieczeństwa, na poziomie 8. Jest to w dużej mierze spowodowane ograniczoną funkcjonalnością tego przystanku i dużą odległością konieczną do przejścia przez pieszego z jednej części peronu przystankowego na drugą" – napisano w dokumencie.
Ocena przystanków na linii numer 7 w kierunku Kleciny:
- Arkady (Capitol) - 1 punkt
- Dubois, Uniwersytet - 2 punkty
- Paulińska, Narodowe Forum Muzyki - 6 punktów
- Renoma - 9 punktów
- Trzebnicka, Rynek, Radio i Telewizja - po 12 punktów
Ocena przystanków na linii numer 7 w kierunku Poświętnego:
- Renoma - 1 punkt
- Dubois - 2 punkty
- Oławska, Wita Stwosza, Uniwersytecka - po 6 punktów
- Opera - 8 punktów
- Arkady (Capitol), Paulińska - po 12 punktów
- Świdnicka - 16 punktów
- Radio i Telewizja, Trzebnicka - po 18 punktów
Ocena przystanków na linii numer 4 w kierunku Biskupina:
- Narodowe Forum Muzyki, Biskupin - po 6 punktów
- Zamkowa, Świdnicka, Galeria Dominikańska, ZOO - po 8 punktów
- Chełmońskiego, Spółdzielcza - po 9 punktów
- Plac Grunwaldzki - 10 punktów
- Stalowa, Pereca, Bzowa, Urząd Wojewódzki - po 12 punktów
- Fiołkowa, Hutmen - po 18 punktów
Ocena przystanków na linii numer 4 w kierunku Oporowa:
- Narodowe Forum Muzyki, Bzowa - po 6 punktów
- Galeria Dominikańska, Świdnicka, Zamkowa - po 8 punktów
- Plac Grunwaldzki - 10 punktów
- Urząd Wojewódzki, Pereca, Stalowa - po 12 punktów
- Tramwajowa, Hutmen - po 18 punktów
Reszta przystanków na obu trasach w obu kierunkach została oceniona powyżej 20 punktów przy maksymalnej wartości 75.
Autorzy nie zalecają w raporcie, co dokładnie trzeba zrobić, aby to poprawić bezpieczeństwo. Ich praca ma wyłącznie charakter informacyjny. Czy stanie się inspiracją dla wrocławskich urzędników? Zobaczymy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?