Przewoźnicy kupują nowe pociągi, bo przybywa pasażerów

Magdalena Kozioł
Dariusz Gdesz
Spółka Koleje Dolnośląskie chce kupić 11 nowych pociągów. Planuje wydać na nie ponad 180 mln zł. Pierwszy pojazd ma zostać wyprodukowany i dostarczony do KD w maju przyszłego roku. Ostatnie przyjadą w lipcu 2015 r.

Koleje Dolnośląskie inwestują w tabor, bo z roku na rok rośnie im liczba pasażerów. Jeszcze trzy lata temu z oferty KD rocznie korzystało ponad 670 tys. podróżnych, w 2011 było ich ponad 900 tys., zaś w ubiegłym odnotowano poważny skok - do ponad 1 mln 680 tys. podróżnych.
Niewykluczone, że ten rekord zostanie pobity, bo do końca czerwca już odnotowano 860 tys. ludzi w składach KD. Co wpływa na takie zainteresowanie koleją?

- Oferta, czyli wzrost liczby uruchamianych połączeń na nowych trasach: Jelenia Góra - Trutnov, Wrocław - Jelenia Góra, Kłodzko - Polanica-Zdrój - oraz dostosowanie ich do potrzeb naszych klientów - wylicza rzecznik KD Justyna Stachniewicz. Dodaje do tego odpowiednie godziny odjazdów pociągów oraz brak konieczności przesiadania się.

Jak łatwo zauważyć, KD coraz częściej jeżdżą na trasach zdominowanych dotąd przez Przewozy Regionalne, np. Wrocław-Węgliniec. Ale okazuje się, że wzrost pasażerów zanotowano także w PR. Przewozy Regionalne informują, że w ubiegłym roku z oferty tego przewoźnika skorzystało na Dolnym Śląsku 10,5 mln osób.

W składach Regio w I półroczu 2013 r. odnotowano wzrost o ok. 0,5 mln osób. Najwięcej podróżuje ich na liniach: Wrocław - Rawicz, Wrocław - Brzeg (Opole), szczególnie w marcu, maju, październiku i listopadzie.

Spośród relacji obsługiwanych przez KD największym zainteresowaniem cieszą się połączenia Zgorzelec - Wrocław, z których korzystają studenci dojeżdżający na uczelnie, a także mieszkańcy Bolesławca i Legnicy udający się do pracy do stolicy Dolnego Śląska. Spore zainteresowanie jest też na odcinku Wrocław - Trzebnica.

O tym, że kolej wraca do łask, przewoźnicy przekonali się, podsumowując, ilu wrocławian skorzystało od 1 czerwca z podróży pociągiem z biletem wrocławskiego MPK. - Liczba podróżnych, która skorzystała z jazdy w obrębie Wrocławia, niemal idealnie odzwierciedla przyjęte założenia - mówi Andrzej Piech, naczelnik Działu Sprzedaży i Marketingu w PR. - Blisko 35 tys. podróżnych (przy szacunku 30 tys.) to według naszej oceny sporo, biorąc pod uwagę start nowej oferty. Jesteśmy przekonani, że kolejne miesiące, zwłaszcza powakacyjne, przyniosą jeszcze lepsze efekty.

Do nowej jakości taboru pasażerów przyzwyczaiły Koleje Dolnośląskie, które wiosną na tory wypuściły pięć nowych "Impulsów" za ponad 100 mln zł. W latach 2014-2020 nowych składów ma być jeszcze więcej. Władze województwa planują, że będzie ich nawet 50.

Kantor w Twoim telefonie? Szybkie i bezpieczne płatności za granicą

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Scypio

W KD konduktorzy skrupulatnie sprawdzają czy wszyscy mają bilety, a w PR na trasie Wrocław Główny - Pracze jak w miesiącu pięć razy sprawdzą mi bilety to jest dobrze.

l
ll

...to tak powiedziała. Możesz jej to w twarz powiedzieć, bo ostatnio widziałem, że jeździ jako konduktorka w KD.

j
ja

KD potrafi wykorzystać potencjał którego Przewozy Regionalne nie potrafiły wykorzystać.
KD zarabia kase a PR powoli bankrutuje

n
niezniszczalny

"Przewoźnicy kupują nowe pociągi, bo przybywa pasażerów" - Przewoźnik - w tym wypadku KD - nie wydał złamanego grosza na JAKIKOLWIEK pociąg. Wszystkie składy kupowane są przez Urząd Marszałkowski, natomiast spółeczka kolejowa to przechowalnia dla nieudaczników, którzy dostają pracę w odpowiedni sposób.

M
MK

KD robi te zakupy, bo marszałek nie szczędzi im kasy. KD dla marszałka jest tym czym kopacze dla Dutkiewicza.

a
ajkc

jw.

A
Art

To prawda. Przestałem korzystać z tych złomów PR od kiedy pociągi KD wjechały na tory. Podstawowa i jak dla mnie najważniejsza różnica to komfort jazdy. Gdy PR podstawiają na peron nagrzaną do granic możliwości puszkę, gdzie pociągi KD są wyposażone w klimatyzację, wybór jest dla mnie oczywisty. Dziwie się, że ktoś jeszcze korzysta z tych piekarników na kółkach.

j
jachulec

a ja poproszę KD na linii Wrocław - Oleśnica :)

B
Bartosz Białkowski

KD kupują nowe pociągi dlatego że im Urząd Marszałkowski to finansuje, w odróżnieniu od Przewozów Regionalnych, których Urząd Marszałkowski jest również współwłaścicielem.

t
trzech

a Przewozy Regionalne zamiast kupować nowe lokomotywy wypożyczają od braci Czechów stare i psujące się. Nadali lokomotywom imiona i zadowoleni. We wtorek w południe taka "Dorotka" czy "Zosia" zafundowała trzygodzinny przymusowy postój w pełnym słońcu pasażerom jadącym do Wrocławia.

k
kam

KD są o niebo lepsze od PR

n
niedowierzający

Ciekawe skąd samorząd weźmie 1 000 000 (słownie MILIARD) złotych na 50 nowych Impulsów.
Skąd ta kobieta te dane wzięła.

s
szok

.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3