Podatek od mediów. Zakończyły się konsultacje wicepremiera Jarosława Gowina z Izbą Wydawców Prasy. "Oczekujemy wycofania tego projektu"

Aleksandra Kiełczykowska
Aleksandra Kiełczykowska
Podatek od mediów i reklam. Zakończyły się konsultacje wicepremiera Jarosława Gowina z Izbą Wydawców Prasy
Podatek od mediów i reklam. Zakończyły się konsultacje wicepremiera Jarosława Gowina z Izbą Wydawców Prasy fot. adam jankowski / polska press
W środę odbyło się spotkanie konsultacyjne ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina wraz z przedstawicielami Izby Wydawców Prasy. Spotkanie dotyczyło planowanej przez rząd ustawy, która wprowadzałaby podatek od reklam i mediów.

Podczas środowej konferencji prasowej, która poprzedzała spotkanie ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina z przedstawicielami Izby Wydawców Prasy, zapowiedział on, że rozpoczyna on konsultację s przedsiębiorcami „nie jako prezes partii, ale jako minister odpowiedzialny za gospodarkę.”

Zapewnił także, że to nie będą ostatnie konsultacje w sprawie nowego podatku od mediów. - Najdalej w ciągu kilkunastu dni będzie jasne stanowisko resortu w tej sprawie – mówił wicepremier. - Oczekujemy ze strony Ministerstwa Finansów albo wycofania się z tego projektu, albo jego głębokiej rewizji – dodał.

Wspólny sprzeciw

„Zgodzono się w trybie roboczym, że projekt ustawy o opłatach od reklam nie powinien być uchwalony, należy zaś dążyć do wyrównania obciążeń podatkowych podmiotów działających na polskim rynku mediów” – przekazała w komunikacie prasowym Izba Wydawców Prasy po spotkaniu z Jarosławem Gowinem.

Podkreślono także, że "członkowie Zarządu IWP przedstawili główne argumenty wyrażone w stanowisku Izby do przedstawionego projektu i opowiedzieli się za wycofaniem projektu regulacji. Stanowisko Izby, które zostało złożone w ramach ogłoszonych przez rząd prekonsultacji, zostało także przesłane do premiera Gowina".

Podczas konsultacji ustalono, że „konieczne jest jak najszybsze implementowanie w Polsce dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (UE 2019/790).

Oprócz tego przedstawiciele IWP przekazali, że odpowiadają się za wprowadzeniem w Polsce oraz na terenie innych państw Unii Europejskiej tak zwanego podatku cyfrowego „obejmującego swoim zakresem wielkie koncerny technologiczne, które generując w Polsce znaczne przychody nie płacą tu odpowiednich podatków.”

Izba Wydawców Prasy zadeklarowała także, że może pomóc polskiemu rządowi w pracach nad tym podatkiem.

Brak dokładnej analizy

W swoim stanowisku IWP podkreśliła, że rząd podczas projektowania ustawy wprowadzającej podatek medialny „nie dokonał starannej analizy skutków wprowadzenia nowej daniny.”

Wprowadzenie podatku od mediów „nie tylko nie zwiększy przychodów budżetowych, które miałyby zostać przekierowane na walkę z pandemią, ale – wręcz przeciwnie – doprowadzi do ich zmniejszenia.”

Zaznaczono także, że już teraz przez pandemię wydawcy prasowi zanotowali prawie 50-procentowy spadek przychodów z reklam, a tym samym zostali zmuszeni do zamknięcia lub zawieszenia działalności lub zmniejszenia zatrudnienia.

„Poważne problemy z funkcjonowaniem w warunkach pandemii mają też inne media. Obłożenie ich dodatkową daniną może doprowadzić do upadku wielu firm medialnych, negatywnie wpłynie także na z w reklamodawców i w efekcie odbije się na wszystkich konsumentach.” – czytamy w stanowisku IWP.

Porozumienie nie zgadza się na podatek

Już w piątek opublikowane zostało oświadczenie Porozumienia w sprawie rządowej ustawy wprowadzającej podatek od mediów i reklam, w którym przekazało, że nie może poprzeć projektu w takiej formie.

„Porozumienie Jarosława Gowina nie widzi możliwości poparcia projektu ustawy w zaproponowanym kształcie. Jednocześnie deklarujemy gotowość przystąpienia do prac nad ustawą, która realnie opodatkuje medialne korporacje technologiczne działające na rynku polskim i unijnym” – napisano w oświadczeniu.

Zaznaczono także, że „Porozumienie Jarosława Gowina popiera poszukiwanie i wdrażanie rozwiązań, które pozwolą na zwiększanie przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenie Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Jednak należy to robić, minimalizując negatywne skutki wzrostu obciążeń dla polskich przedsiębiorców.”

Szczepionka Johnson&Jonshon w Polsce wcześniej niż zakładano

Wideo

Materiał oryginalny: Podatek od mediów. Zakończyły się konsultacje wicepremiera Jarosława Gowina z Izbą Wydawców Prasy. "Oczekujemy wycofania tego projektu" - Polska Times

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jest to tylko stanowisko Gowina

Dodaj ogłoszenie