Pociąg z Piłsudskim na pokładzie wyruszył z Wrocławia. To upamiętnienie przyjazdu marszałka po zwolnieniu twierdzy w Magdeburgu

mk
W rolę Józefa Piłsudskiego wcielił się wrocławski aktor Stanisław Melski. Towarzyszyli mu członkowie grupy rekonstrukcyjnej w mundurach z epoki Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Pociąg z komendantem Józefem Piłsudskim na pokładzie odjechał z Dworca Głównego o godz. 11.12 do Głogowa. To wydarzenie mające upamiętnić przyjazd późniejszego naczelnika państwa do Warszawy po zwolnieniu z twierdzy magdeburskiej.

11 listopada 2020 r. w rolę Piłsudskiego wcielił się wrocławski aktor Stanisław Melski. Towarzyszyli mu członkowie grupy rekonstrukcyjnej w mundurach z epoki.

- Będziemy rozmawiać z podróżnymi o historii, przypominać ważne dla Polski wydarzenia tamtego czasu, a także robić zdjęcia - powiedział przed odjazdem pociągu Koleii Dolnośląskich Stanisław Melski.

Święto niepodległości w czasach pandemii. Tak świętowano we Wrocławiu

- Celem naszej grupy rekonstrukcyjnej jest popularyzacja historii. Umundurowanie i wyposażenie to część naszej pasji. Zwykle są to repliki, ale mamy też elementy historyczne - wyjaśniał Piotr Galik, komendant grupy rekonstrukcyjnej GRH Semper Fidelis prezentując liczącą 130 lat szablę.

Podróżni przechodzący peronem chwalili pomysł, podkreślając, że to wydarzenie z historii Polski należy uczcić, a pandemia sprawiła, że możliwości są ograniczone.

- Powiedziałbym marszałkowi, że dużo się w Polsce zmieniło, że są większe podziały. Właśnie czytałem, że mimo tych różnic politycznych, różnej sytuacji w zaborach, różnych poglądów i stanowisk przywódców, potrafili się wtedy dogadać, chociaż nie we wszystkim się zgadzali. Wątpię, żeby dzisiaj marszałek Piłsudski był w stanie ich wszystkich pogodzić dla wspólnej sprawy. A na pewno byłoby to trudniejsze teraz niż wtedy w 1918 roku - mówił zapytany o to, co dziś powiedziałby prawdziwemu Józefowi Piłsudskiemu Filip Rynkiewicz, wrocławianin, który dzisiaj był w podróży do Legnicy.

Protest pielęgniarek. Wysoka średnia wieku i niskie płace

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna z Trzebnicy

Marszałek, czy ty jesteś normalny człowieku? Ludzie się wyprowadzają z Wrocławia bo mają serdecznie dość stania w korku... A tu kolejne reaktywacje linii kolejowych się szykują. szybciej dojadę busem do Trzebnicy niż twoim śmie.rdzącym pociągiem

N
Nikodem Mrówczyński

Pamiętacie może mikolstwo ze Zgorzelca? Swego czasu było ich tutaj kilku, aż w końcu obrazili się i zdaje edynej "naturalnej" trasie z Katowic do Poznania przez Wrocław i o konieczności kółeczkowania przez to zadupie przez pociągi dalekobieżne, bo przecież wszyscy tam jadą. Wydaje mi się, że mamy do czynienia z jedną i tą samą osobą. Świadczy o tym styl pisania i wymyślne, durnowate nicki. Po wstawieniu komentarza niemal natychmiast pojawia się kilkanaście lajków, zapewne z innych, fejkowych kont. Podejrzewam o to właśnie pryszczate mikolstwo ze Zgorzelca/Goerlitz, które swego czasu robiło z tego miasta metropolię kolejową i pluło na wszystkie pociągi jadące przez 274 i 311.

Naprawdę nadziwić się nie mogę, jak nas...ne trzeba mieć we łbie, żeby godzinami siedzieć na portalach kolejowych, zmieniać nicki, lajkować i odpowiadać na swoje własne komentarze. Proponuję iść do pracy, znaleźć jakieś hobby, zacząć uprawiać sport albo chociaż znaleźć dziewczynę (albo chłopaka, bo z tego co widzę, to spora część mikolstwa ma inne preferencje) zamiast tracić czas na takie bzdury.

J
Justyna Zapotoczna-Kikoła

Urząd Marszałkowski tak przejmie i wyremontuje tę linię jak wyremontował linię do Lwówka, którą zaoral, a wcześniej Rachwalski jako prezes Kolei Dolnośląskich wygasił frekwencję w pociągach. Z remontem peronu 2 w Sędzisławiu brandzlowali się przez 5 lat. W Jeleniej Górze, po modernizacji za miliony, przez lata nie potrafili wstawić kawałka urwanej rynny, siedziska czy zbitej szybki. Przez ich niedbalstwo padły wiaty w BG Wschód, Sędzisławiu czy Bartnicy, urżnięto kładkę w Kłodzku Głównym na drugą stronę torów. Taki to gospodarz od 7 boleści. 283 była przez UMWD zaniedbywana przez całe dziesięciolecia; poza jakąś drobną wymianą najbardziej spróchniałych podkładów, wycinaniu gałęzi ze skrajni czy czyszczeniu rowów niewiele się tam działo, a ostatnio nawet już tego nie robili. Jakoś wtedy ta łajza z wiochy pod Wągrowcem nie robiła afery. A teraz wielki obrońca mostu się znalazł. A nie, sorry, zamontowali nowe oświetlenie na stacji we Wleniu, które przy braku ruchu jest potrzebne jak trupowi skakanka. Tak działa marszałek.

K
Kamil Styrna

Panie Sutryk - podaj sens ...wyliczenia , ekonomię tej inwestycji ! Nie porównuj Warszawy i tamtych tras kolejowych z naszym zapyziałym Wrocławiem. W tej cenie lepiej zbudować drogę do gór. Od Karpacza do Szklarskiej, rozładuje ruch a walory widokowe będą konkurować z Alpami. Kolej do Sobótki to idiotyzm. Trasy rowerowe tak, i autobus szybki z pominięciem wioch. Prostoz Wro do na Ślężę, dwa przytanki, BP i Orlen.

w
wrocławianin

U nas we wsiocławiu ludzie są tak głupi, że piszą tutaj brednie o Warszawie! Zazdroszczą mieszkańcom pięknego miasta, radości z życia, dobrobytu. My wsiocławskie słoiki też chcemy tak żyć ale nie potrafimy bo jesteśmy zakompleksieni, zacofani i prymitywni!

Dodaj ogłoszenie