Parkowanie w ścisłym centrum głównie dla mieszkańców? W tym tygodniu radni będą głosować

Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
Zaparkować samochód w ścisłym centrum Wrocławia to nie lada sztuka...
Zaparkować samochód w ścisłym centrum Wrocławia to nie lada sztuka... Fot. Janusz Wojtowicz / Polska Press Grupa
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
W czwartek wrocławscy radni mają rozpatrzeć apel mieszkańców i Rady Osiedla Stare Miasto w sprawie utworzenia Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania. Autorzy apelu chcą, aby magistrat ograniczył parkowanie w ścisłym centrum Wrocławia. Większość miejsc miałaby zostać przeznaczona tylko dla mieszkańców.

Rada Osiedla Stare Miasto oraz mieszkańcy apelują o utworzenie Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania, którą miałaby obowiązywać w obrębie ulic: Grodzkiej, Piaskowej, Świętej Katarzyny, Kazimierza Wielkiego i Nowy Świat. Autorzy apelu podkreślają, że wraz ze zwiększają się liczbą mieszkańców oraz osób pracujących we Wrocławiu, przybywa także samochodów, a wzrost natężenia ruchu i gigantyczne korki, to nie jedyne problemy z jakimi muszą sobie radzić mieszkańcy Wrocławia. Coraz większą bolączką jest kwestia parkowania w mieście. Według autorów apelu problem ten ma być najbardziej dokuczliwy właśnie w samym centrum.

- Kierowcy parkują często w miejscach do tego nieprzeznaczonych, takich jak trawniki, skwery, chodniki, paraliżują przejście i przejazd, zastawiają inne pojazdy lub wjazdy na posesję, często uniemożliwiając podjęcie interwencji straży pożarnej lub pogotowiu ratunkowemu – piszą autorzy apelu.

Dlatego osiedlowi radni, po konsultacjach z mieszkańcami uznali, że najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania, w której większość miejsc parkingowych zostałaby zarezerwowana tylko dla mieszkańców.

Staromiejska Strefa Ograniczonego Parkowania – zasady

Według założeń Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania 60 proc. wszystkich miejsc parkingowych w ścisłym centrum Wrocławia byłoby przeznaczonych wyłącznie dla mieszkańców Wrocławia i osób, które mają prawo do wykupienia abonamentu. Taki abonament mogliby wykupić mieszkańcy zameldowani w obszarze Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania na pobyt stały lub czasowy, rozliczający podatek dochodowy we Wrocławiu i posiadający samochód. Abonament będzie wydawany na numer rejestracyjny. Jedna osoba będzie mogła kupić jeden abonament. Abonament mikroprzedsiębiorcy mogłyby kupić osoby prowadzące działalność gospodarczą w obrębie Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania. Właściciel firmy musi wykorzystywać auto do prowadzenia działalności. Według autorów apelu do kategorii mikroprzedsiębiorcy powinny należeć te firmy, których roczne obroty nie przekraczają 150 tys. euro i zatrudniają mniej niż 10 osób.

Na pozostałych 40 procentach miejsc parkingowych będą mogli parkować inni kierowcy, jednak nie dłużej niż 4 godziny.
Inicjatorzy Staromiejskiej Strefy Ograniczonego Parkowania uważają również, że „nieodzownym elementem proponowanego rozwiązania jest zwiększenie liczby patroli straży miejskiej oraz policji, które karałyby kierowców parkujących bez abonamentu lub przekraczających dopuszczalny czas postoju”.

Pomysłodawcy uważają, że nowe rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Wrocławia (do centrum nie będą wjeżdżali kierowcy, którzy będą chcieli zaparkować na dłużej). Przez mniejszy ruch ma poprawić się także bezpieczeństwo w centrum.

Staromiejska Strefa Ograniczonego Parkowania – co na to radni?

CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Sprawą zajmą się na najbliższej sesji miejscy radni, czy zagłosują za apelem? Klub Prawa i Sprawiedliwości nie podjął jeszcze decyzji w tej sprawie, ale radny Robert Pieńkowski, szef klubu mówi, że osobiście jest za tym, aby wprowadzić pewne ograniczenia w parkowaniu, w ścisłym centrum miasta.

Piotr Uhle, szef klubu Nowoczesnej we wrocławskiej radzie mówi, że idea jest interesująca, ale problem z parkowaniem we Wrocławiu należy rozwiązać kompleksowo, a nie tylko dla obszaru Starego Miasta. Podobnie jak PiS, klub Nowoczesnej nie ma jeszcze określonego stanowiska w tej sprawie.

Sebastian Lorenc z Platformy Obywatelskiej też nie wie, jak będzie głosować. Mówi, że musi się przyjrzeć proponowanym rozwiązaniom.

Jacek Ossowski, przewodniczący wrocławskiej rady miejskiej przyznaje, że temat jest trudny i dyskusyjny. Klub Rafała Dutkiewicza nie ma jeszcze wypracowanego stanowiska w tej sprawie. Sam Jacek Ossowski jest przeciwny takiemu rozwiązaniu.
- Wszyscy mieszkańcy Wrocławia powinni być traktowani na tych samych zasadach. Proponowane rozwiązanie znacząco utrudni dostęp do miejsc parkingowych osobom, które nie mieszkają w ścisłym centrum miasta, co nie może być akceptowalne – mówi Jacek Ossowski, który przyznaje, że o problemie należy rozmawiać.

Ewentualne przegłosowanie apelu przez radnych to dopiero początek drogi. Jeżeli radni przyjmą apel to oznacza to, że zajmą się sprawą i następnym krokiem dopiero będzie przygotowanie już właściwego projektu uchwały w tej sprawie.

Wideo

Komentarze 105

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
Słupki postawili na jezdni abyś nie mógł zaparkować?Podaj jedna ?
A może chciałbyś na trawniku lub chodniku czy zasłaniając wyjazd i ci słupki postawili abyś nie płacił mandatów?

Auto służy do przejeżdzania z miejsca gdzie nie wolno parkować , w miejsce gdzie wolno.Nie uczyli tego na kursie?
j
ja
Wyślij go kurierem on sobie poradzi
b
bolo
Tylko debil chce do knajpy jeździć autem

Już widzę jak ludzie jeżdżą co centrum w poszukiwaniu sklepów poza galeriami

Miasto to wymiera bo ubywa w nim zieleni a przybywa smrodu, kurzu i hałasu

W krajach gdzie zrobiono ulice piesze handel i usługi prosperują
b
bolo
Mieszkańcy mogą parkować ale tylko na podwórkach.Od frontu auta muszą zniknąć za wyjątkiem 3000 miejsc Dla petentów ale nie na 4 godziny a na dwie .Wiązanie tego z podatkami to przymuszenie bo ludzie mieszkają w kilku miejscach i dlaczego mieliby robić fikcyjne meldunki? Nie jedno auto na osobę ale na rodzinę. Nie ma powodu aby jedn rodzina miał kilka aut i musiała wszystkie trzymać na Starym Mieście.Przydałyby się ze dwa dni tzn sobota i niedziela gdzie ruch aut byłby ograniczony do minimum
h
hmm
potrzebny jest też parking "przejazdowy" dla autobusów.
na 10 min - załadunek rozładunek

i powiązany z nim parking na peryferiach.
Aby autokar wysadził turystów i za 1,2,3,4 godziny wrócił ich odebrać, zamiast czekać w centrum.
h
hmm
bo dyskutujemy tutaj o tym, że mieszkańcy chcą uchwałą odebrać to co na wolnym rynku musieli by kupić za grube dziesiątki tysięcy złotych. Z
Żeby mieć własność i władzę nad miejscem parkingowym, aby stało puste i czekało gotowe na właściciela/ mieszkańca.

żeby nikt inny go nie zająć nawet płacąc w parkomacie bo zaraz strażnik/parkingowy,blokada szlaban i inne środki technicznego dozoru dostępu.
.
jedyne co mozna zaoferowac im to prawo pierwokupu, np 30k - tyle co placa normalnie uczciwie ludzie. Kupia to ok miejsce ich, nie kupia to przechodzi w strefe platnego parkowania i gowno to obchodzi kogokolwiek ze janusz ma problem z parkowaniem.
h
hmm
bo o tym że uliczka jest ślepa dowiadujemy się dopiero skutecznie "za mostem"
O
O
Rozmowa z tobą,jak z przedszkolakiem
h
hmm
to zakrawa o sprzeczność z konstytucją art. 3
i art. 32

nie można tworzyć takich obszarów niejednolitego prawa,
ani dyskryminować obywateli ze względu na meldunek

taka ablo podobna uchwała rady miasta może trafić do TK lub SN
h
hmm
za każdym razem w parkomacie płacę i wynajmuję.
I chcę aby te miejsca były dostępne - może jeszcze drożej, ale żeby były jak są potrzebne.

Swoją drogą jakoś dziwnym trafem w poniedziałek o 10:00 i o 12:00 i o 15:00
mogę znaleźć miejsce, zawsze ktoś odjedzie z miejsc płatnych bo skończył załatwiać swoje pilne sprawy i nie chce płacić kolejnych 3,80zł za godzinę.

Problem jest w sobotę i niedziele albo po 18:00 kiedy parkowanie jest darmowe. mieszkańcy i nie mieszkańcy stoją w opór aż do 9:00 w poniedziałek.
Jakby sobotni klienci, turyści i petenci nie istnieli.

Taki obraz stanie się codziennością jeśli mieszkańcy "zawłaszczą" w tym głosowaniu miejsca dla gości.
a ci goście to przecież bardzo drodzy goście. szkoda ich tracić.
.
Jak się jest z towarzystwa alkusowo-patusowego to zapewne tak... W Każdym normalnej grupie znajomych statystycznie 1/4 nie pije
...
A to, że ty nie widzisz sensu to nie znaczy że go nie ma.
J
Jrk1974
Już widzę, jak straż sprawdza, kto swój, kto obcy. Przy samym "Szermierzu" trwa remont jakiejś kamieniczki. Ścisłe centrum, obok gmach uniwersytetu, mnóstwo turystów. Uliczka nie dosc, że zwęzona przez te budowe, to jeszcze całkowicie zastawiona autami robotników. Samochody stoją w dwóch rzędach obok siebie, a do tego jeszcze dostawczaki z materiałami itd. Przecisnąć sie nie idzie, a to wszystko na drodze z zakazem wjazdu. Co bardziej bezczelnie wyjeżdżają potem przejściem pod gmachem uniwersytetu, które jest całkowicie zamknięte dla ruchu i chodzą tam tylko piesi. Wydawałoby się, że w takim miejscu straż miejska jest codziennie, bo wcześniej często widywałem tam parole. Ale teraz chyba zmienili sobie trasy wycieczek, żeby tych samochodów nie widzieć. Wiadomo, od takiego robotnika to i w pysk można dostać, jak się zdenerwuje. Natomiast w weekend o dziwo się pojawiają, żeby wlepić mandaty turystom, którzy tam zaparkuja.
s
secxa
Pier.oli się w głowach społeczniaków!

Ludzie przymierają głodem, bezdomni jedzą ze śmietników, matki z dziećmi nie mają gdzie spać etc...

Społeczniaki pier.olą jak zwykle o wyimaginowanych problemach.
Bez rozwiązania Waszego "problemu" można normalnie egzystować. Z problemami podanymi wyżej raczej trudno normalnie żyć. Ludzie, nie wiem czy z nudów, nadmiaru wolnego czasu, gotówki albo może taki charakter macie? Coś z Wami nie tak!
Dodaj ogłoszenie